Až na krev (2007)

Až na krev

Až na krev

USA 2007, There Will Be Blood, režie a scénář podle románu Uptona Sinclaira Petrolej: Paul Thomas Anderson, kamera: Robert Elswit, hudba: Johnny Greenwood, střih: Dylan Tichenor, hrají: Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Dillon Freasier, Ciarán Hinds, Kevin J. O´Connor, David Willis, Hans Howes, Sydney McCallister a další…

formát: 2.35:1, barevný, 35mm, délka: 158 minut

Oskar za nejlepší herecký výkon v hlavní roli (Daniel Day-Lewis), kameru

Film

P. T. Anderson se zapsal do paměti divákům i filmovým kritikům jako autor rozmanitých komplikovaných a mimořádně dlouhých filmů. Dokázal, že dokáže dostat výborné herecké výkony z Toma Cruise i Adama Sandlera a pyšní se nejprestižnějšími filmovými cenami z MFF v Cannes a Berlína, přesto jeho film Až na krev málem nevznikl. Anderson, jehož poslední film z roku 2002 Opilí láskou v kinech bez milosti propadl a vrátil se do černých čísel až díky masivnímu úspěchu na DVD však nelenil a dělal asistenta svému guru režisérovi Robertu Altmanovi na snímku Zítra nehrajeme!.

Jeho vlastní projekt Až na krev se dostal do výroby zásluhou producenta Scotta Rudina, který přesvědčil hlavouny studia Miramax, že Anderson natočí skvělý film. Díky zájmu hlavního představitele Daniela Day-Lewise studio přikleplo Andersonovi relativně skromný 25 milionový rozpočet a maximální tvůrčí svobodu. Výsledek předčil všechna očekávání.

   Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) je selfmademan, který se díky svému chorobnému workoholismu vypracuje až na ropného magnáta. Proti němu stojí jeho přísná povaha, odpor přírody, kupný pastor a především ,,šílený“ režisér.

Až na krev

   Anderson se nepouští do laciné kritiky amerického establishmentu, ale přichází s kinematograficky čistým filmem, který diváka absolutně nešetří. Jeho styl je v rámci kinematografie hyperrealistický a z herců ždíme přesvědčivé a maximální herecké výkony. Nebál bych se říci, že za hranou duševního zdraví. Hodně mu v tom ovšem pomáhá kameraman, autor hudby (Johny Greenwood) a zvukař. Nad tím vším se však vznáší jeden z nejlepších hereckých výkonů posledních let a to herecká kreace Daniela Day-Lewise.

Už úvodní scéna vás nenechá na pochybách, že jde Anderson až na dřeň. Brutálně naturalistická scéna dobývání v soukromé šachtě na začátku filmu ve vás vyvolá stísněné pocity a každý dopad krumpáče o skálu ucítíte až v žaludku. Nutno však podotknout, že zde je ve filmu cítit silný režijní vliv hollywoodského mogula Johna Hustona, jehož inspiraci však Anderson přiznal. Film obsahuje takových silných scén celou řadu. Scéna křtu se bezesporu zařadí mezi vrcholné okamžiky filmového herectví. Prozrazovat další silné klíčové scény by však znamenalo poodkrývat více děje než je nezbytně nutné.

Až na krev

   Film se nestal komerčním hitem, ale přesto se více než slušně zaplatil a časem si jistě vydobude přídomek kultovní i přes svou absolutní nediváckost. Na databázi imdb.com se řadí mezi uživatelsky nejlépe hodnocené snímky nejen poslední doby. V Oskarovém klání byl žhavým favoritem a získal hlavní nominace včetně té za nejlepší film, ale uspěl nakonec ,,pouze“ za povinného Oskara pro pana Day Lewise a vynikajícího kameramana Roberta Elswita. Mimochodem Anderson se nechal slyšet, že si každý večer před spaním pouštěl Poklad na Sierra Madre a jisté scény mají nádech tzv. pocty, přesto je Andersonův snímek svébytným filmovým dílem.

Ondra Slanina

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Tento snímek je tak mimořádný, že si na něj člověk opravdu párkrát vzpomene a i když jsem ho viděl jenom jednou, byl to opravdu silný zážitek.

Přidat komentář

TOPlist