Božský (2008)

Božský

Itálie 2008, Il Divo, režie a scénář: Paolo Sorrentino, kamera: Luca Bigazzi, hudba: Teho Teardo, střih: Cristiano Travaglioli, hrají: Toni Servillo, Anna Bonaiuto, Giulio Bosseti, Flavio Bucci, Fanny Ardant a další…

Cena poroty na MFF v Cannes, Evropská filmová cena pro nejlepšího herce (Toni Servillo, ex aequo Gomora)

formát: 2.35:1, barevný, 35mm, délka: 110 minut

Film:

Giulio Andreotti je významný italský politik. Byl premiérem řady vlád, vyhrál nevídané množství voleb a jeho frakce u křesťanských demokratů je tvořena velice zvláštními typy, ostatně přezdívky jako např. žralok mluví za vše. Přestože jeho po několik desetiletí trvající kariéra na něj nevynesla žádný průkazný zločin, jsou některá jeho rozhodnutí sporná. Film sleduje dramatické události a souvislosti při zatčení šéfa sicilské mafie, díky které se Andreotti dostal na paškál víc než by chtěl. Je tedy Andreotti pan Božský a nebo spíš Belzebub?

Paolo Sorrentino je relativně mladý přemýšlivý režisér, který položil otázku do diskuse aniž by divákovi vnucoval nějaký postoj, jako třeba jeho souputníci v politických filmech Oliver Stone a Michael Moore. I když jeho film nese řadu dokumentaristických postupů nenese rysy dokumentárního dramatu, ale zcela zřetelné alegorie na téma samota a moc. Troufám si však tvrdit, že pokud se nevyznáte v italské domácí politice můžete mít docela problémy s chápáním děje, ale od čeho je v dnešní době konec konců internet. Troufám si tvrdit, že to byl dokonce režisérův záměr donutit diváky, aby se nad tématem zamysleli.

Velkou výhodou je ovšem brilantní režijní pojetí snímku a hodně moderní vizuál s řadou skvělých nápadů. Úvodní sekvence je skvělou ukázkou využití filmových prostředků. Do nebe vyzdvihovaná titulková sekvence z filmu Watchmen má v Božském poměrně solidního evropského konkurenta. Zajímavá je také kombinace hudebních stylů navozující různé atmosféry snímku. Scéna nájemné vraždy provedené dvěma tupými mafiány na fichtlovi střelnými zbraněmi umně míchá brutalitu scény s vtipnou nadsázkou, která přímo odkazuje k Martinu Scorsesemu. Zvláštní však je, že snímek obsahuje řadu míst s velice dlouhými záběry bez hudby, při kterých by se napětí dalo krájet a z celého snímku vyzařuje velice tajemná aura moci a její neuchopitelnosti.

Obrovské uznání si zaslouží titulní Toni Servillo, který je pod vrstvou make-upu k nepoznání. Je stylizovaný do velice specifické kombinace upíra Nosferatu a Michaela Corleoneho. Božský je skvělý film a v evropské filmové produkci patří k vůbec nejzdařilejším počinům posledních let. Společně se snímkem Gomora bych řekl, že rok 2008 přinesl v Itálii velice zajímavé tituly, které jsou si sice na první pohled podobné i námětově, přesto se od sebe dost liší. Italské kinematografii však dělají ve světě skvělé jméno.

Ondra Slanina

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist