Filmový rukopis Davida Finchera

The Social Network (2010)

Snímek The Social Network měl velmi blízko k vítězství v oskarovém klání. Viděl jsem všechny Fincherovy filmy a stále jsem si říkal, jak zapadá Social Network do jeho filmového světa a již od prvního záběru mi to začalo docházet, proč se tento film rozhodl přivést na plátna kin. Spojení temných stránek a hlavního proudu je ostatně leitmotivem jeho tvorby, která začíná jevit mnohem širší spektrum, než se zpočátku vůbec zdálo. Trochu mě ve filmu naštvala vizuální exhibice veslařských závodů, která tam nemá žádné opodstatnění a vykrádá Ridley Scotta, Andrew Garfield by potřeboval asi trochu jistější režijní vedení a dvojice Jesse Eisenberg a Justin Timberlake jednoduše nemá chybu. Neškodilo by film o dobrých 15 minut zkrátit, ale výsledný dojem je rozhodně vynikající a troufám si tvrdit, že bude zrát jako víno.

Problémem bude, jak dlouhé trvání vlastně facebook bude mít a podle toho se také uvidí jak bude filmová historie hodnotit závažnost přínosu celého snímku. Každopádně pro majitele účtu na facebooku je to povinnost, i když se nelze zbavit dojmu, že realita o této sociální síti bude zřejmě někde uprostřed.

Posledním realizovaným filmem Davida Finchera je drsná adaptace Stiega Larsona Muži, kteří nenávidí ženy (recenze Romana Potoczného zde) a jako znalec knižní předlohy jsem byl docela překvapený, proč míchal s motivy celé trilogie do jednoho vlastně neuzavřeného příběhu. Fincherův film je nadprůměrný konfekční thriller, kterých se ale točí v Hollywoodu dvanáct do tuctu. Kdyby film natočil horší filmař, asi by to hodnocení nebylo tak přísné, ale Fincher v úvodu zběsile spěchá, aby dodržel paradigma do 10 minut představit hlavní postavy, že se ve filmu nedá orientovat. Úvodní titulková sekvence, která koresponduje s obrazovou montáží brilantního thrilleru Sedm je sice samoúčelná, ale rozhodně výživná.

Fincher dostal zkrátka možnost natočit rychle film za velké peníze a vidina honoráře byla tak velká, že naprosto ignoruje, že má v jedné scéně léto a v druhé zimu. Takový průšvih jsem už hodně dlouho neviděl. Přesto se jedná o film slušný. Film dostal Oskara za střih.

David Fincher

Na závěr bych chtěl říci, že Fincher patří mezi nejtalentovanější filmaře své generace a pro současnou kinematografii znamená především precizní zvládnutí formy filmového příběhu. Ve chvíli, kdy však má v ruce kvalitní scénář představuje filmaře, který dokáže oslovit nejen početnou diváckou obec, ale i kritiku.

Ondra Slanina

Pages: 1 2 3 4 5 6

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Aktualizováno dne 7. července 2012

Přidat komentář

TOPlist