Organický režisér David Cronenberg

David Cronenberg

David Cronenberg

Kdyby někdo před 20 lety řekl, že je David Cronenberg umělec rovnalo by se to jeho profesionální sebevraždě. Ostatně on sám si toho byl a je dodnes dobře vědom. Je tedy Cronenberg umělec? Je výbuch hlavy uměním? Je pistole vystřelující zuby uměním? Je člověk měnící se v mouchu uměním? Je souboj nahého muže v sauně s dvěma zabijáky uměním? Je brouk hovořící ústy vypadajícími jako rektální otvor nebo vagína uměním?

Na první setkání s filmem Davida Cronenberga těžko zapomenu. Bylo mi 11 let a byl jsem velký fanoušek seriálu Akta X (ostatně Cronenberg tento seriál miloval a veřejně propagoval) a televize Nova vysílala ve svém večerním sobotním programu film Mrtvá zóna. Spal jsem zrovna u svého kamaráda a těšili jsme se, že se večer budeme dívat na pořádný horror v televizi. Zaklaply se dveře. Jeho babička si šla lehnout a my se sklenicí coly a pytlíkem bramborových chipsů osiřeli před starou barevnou televizí. Bylo to vlastně také moje první setkání s hercem Christopherem Walkenem. Když se na obrazovce objevily po půlnoci závěrečné titulky podbarvené dramatickou hudbou a za oknem byly vidět do tmavé noci jen padající sněhové vločky prosvětlené svitem měsíce, věděl jsem, že moje setkání s Cronenbergem nebylo poslední.

cronenberg_a

Vybuchující hlavy, člověk strkající videokazety do svých útrob, šílení gynekologové, metroví brouci mluvící řitním otvorem, mutace, sex, násilí. Kudy vede hranice mezi divákem a tvůrcem. Na co se dá ještě dívat a co už je nesnesitelné. Možná byla tenkrát klika, že jsem se s Cronenbergem seznámil díky Mrtvé zóně, ale to posuď sám laskavý čtenáři.

15. března 1943 v kanadském Torontu prošel vagínou své matky David Cronenberg. Tam začala jeho obsese, která z něj na začátku jeho kariéry učinila podivného undergroundového sexuálního vyvrhela. Jeho první snímky Stereo (1969), Crimes of the Future (1970), Mrazení (1975), Rabid (1976), Fast Company (1978), Brood (1979) měly nízké rozpočty, hrály v nich pornoherci a měly jedno společné – nelíbily se cenzorům. Cronenberg o tom sám říká:,,Cenzoři se chovají jako duševně narušení lidé – pletou si realitu s iluzí.“ David Cronenberg své začátky neměl úplně ve svých rukou. Sice se uživil, ale bídně a jeho pověst nebyla zdaleka taková, jakou by si představoval.

Scanners

SCANNERS (1980)

V roce 1980 však přišel pověstný průlom se snímkem Scanners. První film, který se dostal do celosvětové distribuce provázela mimořádná šeptanda o novátorských postupech a zobrazované zvrhlosti. Film pojednává o skupině lidí nadaných mimořádnými telepatickými schopnostmi, které loví jeden z nich vyslaný šíleným vědcem. Toto téma mělo tenkrát solidní komerční potenciál. Vzpomeňme úspěšné tituly Briana De Palmy Carrie a Zuřivost. Cronenberg zabodoval. Diváci toužili vidět originální napínavý film a především kultovní scénu s výbuchem hlavy. Velký zájem vzbudil také Michael Ironside v roli charismatického záporáka. Pro Cronenberga však měly Scanners jednu zásadní věc, během prvního víkendu promítání v amerických kinech se dostaly na čelo žebříčku návštěvnosti a staly se horkým zbožím.

Pages: 1 2 3 4 5

Přidat komentář

TOPlist