Organický režisér David Cronenberg

Dead ringings

PŘÍLIŠ DOKONALÁ PODOBA (1988)

Moucha se stala Cronenbergovým nejúspěšnějším filmem a tak bylo logické, že byl v kurzu. Jenže scénáře, které mu byly nabízeny ho neuspokojovaly. Cronenberg sám říká:,,Na počátku své kariéry jsem se nebránil tomu, že mě označovali za krále krvavé hrůzy a podobně. Byla to má sebeobrana. Kdybych připustil, že moje filmy mají jakoukoliv uměleckou hodnotu, stal bych se snadným cílem.“ David Cronenberg se rozhodl adaptovat knihu o jednovaječných dvojčatech, bratrech, kteří vykonávají úspěšnou gynekologickou praxi a jako na potvoru se zamilují do stejné ženy. Během ubývajících minut a počtu spolykaných drog a léků se schyluje k dekadentnímu finále. Tohle bylo na Hollywood moc a všichni herci, které Cronenberg oslovil s hrůzou utekli. Jediný kdo film přijal byl Jeremy Irons, britský herec, noblesní muž v letech, držitel řady prestižních ocenění, který své úspěchy získával převážně v dobových kostýmních dramatech. Nákladný film však nebyl nikdo schopen zaplatit a tak se Cronenberg vrátil z Hollywoodu do Kanady, kde mu bylo vysvětleno, že existuje něco jako mezinárodní koprodukce. O náklady se podělily tři země – Kanada, Velká Británie a Francie a stalo se neuvěřitelné. Filmová kritika film vynesla do nebes, Jeremy Irons získal řadu novinářských cen a světe div se, David Cronenberg také. Oskar se jim sice vyhnul obloukem, ale skutečnost, že o rok později dostal Jeremy Irons Oskara za Zvrat štěstěny byla již několikrát interpretována filmovými teoretiky jako omluva za jeho brilantní herecký výkon v tomto snímku. Ve filmu se objevuje i Geneviéve Bujold v roli femme fatale.

Naked lunch

NAHÝ OBĚD (1992)

,,Jeden z důvodů proč se nemůžu 100% ztotožnit s Williamem Burroughsem je jeho sexuální orientace. Není žádným tajemstvím, že by se nejraději ukájel s oběšenými malými chlapci,“ pravil David Cronenberg. Cronenberg se s tímto kontroverzním spisovatelem setkával 7 let a natočil podle jeho životního příběhu a románu Nahý oběd celovečerní film. Burroughs zastřelil svou ženu při hře na ,,Viléma Tella“, když se jí snažil sestřelit z hlavy sklenici. Tato událost je i v samotném filmu. Bill Lee (v podání ,,Robocopa“ Petera Wellera) se živí jako hubič otravného hmyzu a po nitrožilním užívání prášku na hubení hmyzu se ocitne v tajemné ,,Interzóně“. Tento film mě úplně minul a po půl hodině jsem ho musel vypnout, protože ze všech těch mluvících brouků a halucinogenních výjevů se mi udělalo fyzicky špatně. Nahý oběd se stal nejúspěšnějším kanadským filmem všech dob a vyhrál tamější obdobu našich Českých lvů. ,,Nemám žádný morální plán, jsem Kanaďan,“ říká Cronenberg a po pravdě řečeno předchozí věta to jen potvrzuje.

M butterfly

M. BUTTERFLY (1993)

Do civilní linie své tvorby se Cronenberg vrátil již o rok později a to se svým dvorním hercem Jeremy Ironsem, s kterým se režisér přátelsky sblížil. A ošklivě narazil. Snímek pojednává o francouzském diplomatovi, který se během čínské kulturní revoluce zamiluje do půvabné herečky, která účinkuje ve slavné Pucciniho opeře. Film má zvláštní specifické tempo a nekoresponduje s dosavadní Cronenbergovou tvorbou, nabízí však skvělou hudbu jeho dvorního skladatele Howarda Shorea a v závěru šokující pointu, která film usazuje do jiné dimenze. Dobová kritika snímek doslova rozcupovala a film se stal mezinárodním propadákem.

Pages: 1 2 3 4 5

Přidat komentář

TOPlist