Coppola 70

Francis Ford Coppola

Francis Ford Coppola

Francis Ford Coppola měl loni 7. 4. 2009 sedmdesátiny. Nabízím subjektivní pohled na jeho tvorbu. Prostě nabídku, kterou nemůžete odmítnout.

Když natočíte 15 filmů a v branži máte pověst autora levných slátanin, které se kolikrát ani nezaplatí, nemůžete si zrovna vyskakovat. Navíc pocházíte z rodiny italských imigrantů a od vlivných producentů je oslovení ,,makaróne“ nebo ,,špageťáku“ tím největším vyznamenáním.

Vážně nevěřte pohádkám o tom, jak Coppola od začátku uspěl, protože to tak nebylo. V době, kdy získal scenáristického Oskara za Generála Pattona, který natočil Franklin J. Schaffner byl sice bez prostředků, ale zase plný elánu. Plný elánu vydělat peníze a posunout kariéru kupředu. Jsou sedmdesátá léta.

Kmotr Maria Puza nebyla žádná hodnotná kniha. Byl to brakový román k vodě, který se skvěle prodával, ale každý od něj dával ruce pryč. Osloveno bylo na 30 režisérů zvučných i méně zvučných jmen. Zkrátka další běžný zakázkový film s průměrným rozpočtem 1 až 1,5 milionu dolarů. Producentem filmu byl však Robert Evans. Člověk zcela se vymykající hollywoodskému systému. Pohledný blonďák se známostmi ve všech kruzích, který se rád předváděl, bral Coppolu možná i jako výzvu po všech těch režisérských primadonách. Jak známo je vždy lepší film svěřit do rukou režiséra, který to chce natočit, než do rukou ostříleného matadora. Na režii byl Coppola doporučen viceprezidentem výroby u Paramountu Peterem Bartem.

Hlavní roli Coppola vydupal pro Marlona Branda, největšího a nejdražšího průšviháře té doby, se kterým nikdo nechtěl točit. Dalšími vybranými na roli kmotra byli Sir Laurence Olivier a George C. Scott, představitel Pattona z výše zmíněného klasického filmu. Brando souhlasil s Coppolovou opatrnou taktikou kamerových zkoušek zdarma. Pro takovou hvězdu něco neslýchaného.

Coppola: ,,Dostal jsem z Branda souhlas s tím, že nosí špunty do uší, protože nemá rád hlasité zvuky, tak jsem všem řekl, že musíme být jako nindžové. Používali jsme znakovou řeč. Připravili jsme se a pak ho vzbudili. On vyšel z ložnice v japonském rouchu. Popadl svůj culík, vytáhl si ho nahoru na temeno, na ruce si nanesl černý krém na boty a rozetřel ho po vlasech. Pak si nacpal do pusy několik papírových kapesníků a řekl:,,No, měl by vypadat jako buldok.“ Byl jsem ohromený. Ohnul si límec u bílé košile, kterou jsme přinesli, a řekl:,,Víte tihle lidé ho mívají vždycky ohnutý.“

Francis Ford Coppola a Marlon Brando

Brando byl nakonec angažován, jak všichni víme, ale rozhodně se to neobešlo bez problémů. Michaela Corleoneho měl hrát Ryan O´Neal, Warren Beaty a nebo Robert Redford, ale Coppola si po mnoha castinzích nakonec vydupal Al Pacina, který byl v té době prakticky neznámý. Problém byl, že se ze zoufalství upsal jinému filmu. To už měla být práce pro bezskrupulózního Roberta Evanse. Zde zkrácená verze sehnání herce:

Evans: Potřebuju herce.

Sydney Korshak (právník): Kdo je to?

Evans: Člověk jménem Al Pacino.

Korshak: Nikdy jsem o něm neslyšel.

Evans: Francis mě zabije, jestli mu ho neseženu a Aubrey (šéf Metro Goldwyn Mayer) mi ho nedá.

Korshak: A na co potřebuješ mě? Společnost vlastní Kirk Kerkorian, zavolej jemu.

Evans: Pomoz mi. Je to nutný.

Za 20 minut volal Aubrey.

Aubrey: Ty zjebaný spermohlte. Já tě dostanu, ty nanicovatý kuse hovna. Dobře, máš trpaslíka.

Po čtyřech měsících došlo k natáčení filmu a okamžitě se vyrojilo spoustu vyhrůžek. Filmaři byli vyháněni z jednotlivých lokací kvůli zásahům jisté skupiny sponzorované Italoamerickou ligou v čele s Frankem Sinatrou a Sammym Davisem. Kdyby nešli filmaři těmto lidem na ruku a neudělali řadu změn ve scénáři, žádný Kmotr by nikdy nebyl. Během celého filmu se nesmělo použít spojení cosa nostra, protože něco takového samozřejmě nikdy neexistovalo.

(Podobné zkušenosti potvrdil Karel Gott, shodou okolností loni také sedmdesátiletý, ve svém vyprávění o angažmá v Las Vegas, kdy mu byl zastaven rozhovor v rádiu poté, co na prvním místě nepochválil jako svůj pěvecký vzor Franka Sinatru, který byl majitelem rádia.)

I přes všechny ústupky ve scénáři se však film někým neustále sabotoval. A podle pravidla ,,ryba smrdí od hlavy“ měl být prvním vyhozeným právě Coppola a nahrazen někým, kdo by šel víc na ruku a eventuelně film přivedl do takové fáze, aby Paramount zastavil výrobu definitivně. Coppola se však žádných intrik nezalekl a vyházel všechny hlavní podřízené z pozice režiséra. Evans byl na jeho straně, což mu Coppola ještě stihne později oplatit.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist