John Williams

John Williams

John Williams

Držitel 5 Oskarů, řady cen Grammy a nepřeberného množství dalších cen složil svou první filmovou hudbu pro film Daddy-´O´ v roce 1959. Brzy poté si vybudoval pověst spolehlivého skladatele komedií, které dnes až na komedii Jak ukrást Venuši s Audrey Hepburn upadly v zapomnění. Z této první etapy jeho tvorby však pochází i jeho první Oskarová nominace za Údolí panenek (1967).

Prvního Oskara si vysloužil o 4 roky později za aranžmá a úpravy muzikálového hitu pro film Šumař na střeše, který natočil Norman Jewison.

Williamse už ale nebavilo psát komedie a tak přesedlal na úplně jiný žánr, který byl v 70. letech na špici a tím byl katastrofický film. Pro autora filmové hudby bezesporu zajímavější obor se však pro něj stal opět brzy nebezpečnou škatulkou. Z této éry pochází jeho hudba ke Skleněnému peklu a Zemětřesení. Mezi tyto filmy se však uvolil složit hudbu pro film Sugarlandský expres jednoho začínajícího filmaře. Modří už vědí, nebyl jím nikdo jiný než Steven Spielberg.

Nebylo to však o tom, že by Spielberg bral toho kdo byl zrovna volný a ochotný něco pro něj složit, Spielberg byl totiž velkým obdivovatelem soundtracku k filmu veterána Marka Rydela Pobertové. Jejich první setkání je opředeno hezkou legendou. Spielberg pozval Williamse na hamburger a požádal ho o monumentální symfonickou hudbu k novému filmu. Williams však okamžitě pochopil, že k příběhu utíkajícího páru před policií by se spíš hodil trochu něžnější doprovod a sólo pro harmoniku. Spielberg se nechal přesvědčit a s výsledkem mohli být spokojeni všichni. Další spolupráce na sebe nenechala dlouho čekat.

A tím byl slavný horror Čelisti. Jednoduchý ústřední motiv tvořený jen tóny E a F se zapsal do dějin kinematografie a Spielberg sám tvrdí, že díky soundtracku vděčí Williamsovi minimálně za třetinu úspěchu filmu.

Williams se pak podílel na posledním Hitchcockově kinofilmu Rodinné spiknutí a vlastní skladatelské činnosti. Pak se ovšem událo asi nejvýznamnější setkání jeho filmové kariéry s mladým Georgem Lucasem. Lucas nevěřil filmovým skladatelům a chtěl použít klasickou hudbu jako to tenkrát dělal Stanley Kubrick. Spielberg ho ale přesvědčil o tom, že tohle setkání bude stát za to a že dostane hudbu na míru.

Vznikly z toho Hvězdné války (1977), nejprodávanější orchestrální soundtrack všech dob. Zahájili tím tak novou éru soundtracků, kterou ukončil až písničkově hitový Flashdance z roku 1984.

Stejného roku se Williams podílel i na tvorbě svého přítele Spielberga. Williams začal psát soundtrack k Blízkým setkáním třetího druhu dokonce ještě před natočením samotného filmu. Spielberg pak mohl stříhat film již na dokonalou hudbu, která se zapíše do paměti hned při prvním poslechu. Hlavní mimozemský motiv nakonec našel v kombinaci tónů D-E-C-c-g a i tento motiv se zapsal zlatými písmeny do dějin.

Po tomto fenomenálním roce Williams tvořil opravdu úžasné melodie. Za všechny si vybavme opravdu hrůzostrašný motiv Dartha Vadera pro Hvězdné války, pochod pro Dobyvatele ztracené archy a skvělý soundtrack pro E.T. za kterého dostal Oskara a kterého mu E.T. přinesl na pódium osobně.

John Williams se v osmdesátých letech ještě samozřejmě vrátil k postavě Indiany Jonese a složil hudbu i pro svého dalšího režiséra, již zmiňovaného Marka Rydela ve filmu Řeka s Mel Gibsonem, která je netypická především hrou na kytaru místo tradičního symfonického orchestru.

V roce 1987 se podílel na Čarodějkách z Eastwicku, ale režisér George Miller nahradil jeho ďábelský motiv árií z Pucciniho opery Turandot.

V roce 1990 si Williams mohl složit sen a to hudbou k vánočnímu filmu Sám doma. Film se stal komerčním megahitem. Williams pro film složil několik původních vánočních koled a třeba svižnou variaci na Čajkovského Louskáčka, o kterém Bill Conti při oskarové ceremonii řekl, že se nedá zahrát.

Spielbergův rok 1993, tedy divácký úspěch Jurského parku a umělecký fenomén Schindlerův seznam potkal pochopitelně i Johna Williamse. Zatímco víceméně tradiční Jurský park, který je ovšem pořád metou špičkového dobrodružného soundtracku nikoho neoslnil, pak Schindlerův seznam byl další zkouškou ohněm. Houslový virtuos Itzhak Perlman zahrál Williamovy melodie tak, že mu vynesly pátého Oskara.

Zatímco Spielberg si dal delší pauzu od filmu Williams pokračoval v další spolupráci s jinými režiséry jako třeba se Sydney Pollackem (Sabrina), Oliverem Stonem (Nixon) nebo Barry Levinsonem (Spáči).

Při oznámení dalších dílů Hvězdných válek Williams opět nemohl chybět stejně jako u čtvrtého Indiana Jonese.

Když se Spielberg ucházel o režii Harry Pottera přizval pochopitelně i Williamse a zatímco samotný režisér odřekl, pak Williams u projektu zůstal a podílel se na prvních třech dílech a na slavné ústřední melodii.

John Williams je titán filmové hudby a jeho dílo mluví za vše. Svědčí o tom také jeho pozice komerčně nejúspěšnějšího skladatele všech dob a především nestárnoucí melodie.

Ondra Slanina

John Williams

Přidat komentář

TOPlist