Maltézský sokol (1941)

Maltézský sokol (1941)

Maltézský sokol

USA 1941, Maltese Falcon, režie: John Huston, scénář: John Huston podle novely Dashiella Hammeta, hudba: Adolf Deutsch, kamera: Artur Edeson, střih: Thomas Richards, hrají: Humprey Bogart, Mary Astor, Gladys Georgie, Peter Lorre a další…

formát: 1.37:1, černobílý, 35 mm, délka: 101 minut,

Nominace na Oskara ze nejlepší film, scénář a herce ve vedlejší roli

Film:

Sam Spade (Humprey Bogart) je soukromý detektiv, který má kancelář se svým partnerem Millsem Archerem. Jenže brzy v jejich výnosném byznysu zůstane sám, protože Mills je zavražděný a paradoxně Sam se stává podezřelým. Poměrně brzy se dovtípí, že je v celém případu namočená jeho půvabná klientka a především skupina podvratných živlů, kteří touží po jediném – sošce maltézského sokola posázené diamanty.

John Huston už byl respektovaný scenárista, když se rozhodl pro společnost Warner Brothers natočit levný béčkový film Maltézský sokol. Jednalo se již o třetí adaptaci novely Dashiella Hammeta a studio na něj vlastnilo autorská práva. Huston si pečlivě rozkreslil storyboard podle předchozích adaptací a některé scény natočil úplně stejně, ale důvodů proč se legendární verzí stala zrovna ta jeho je několik.

Maltézský sokol (1941)

Především je to Hustonův brilantní scénář. Ponechme stranou logiku, tu obecně filmy žánru film noir příliš nemají, ale základem scénáře jsou skvělé dialogy a především stylová čistota. Huston ukázal na plátně zajímavého hrdinu, drsné podvratné živly, záludně rafinovanou krasavici a použil do filmu obrovské množství vlastní invence. V Maltézském sokolovi se tedy kope do hlavy, i když už je protivník dávno na zemi (od té doby tradiční značka film noir, kterou používá i Martin Scorsese), vyskytuje se tam hořící loď La Paloma (jen si vzpomeňte na rafinovanou gangsterku Obvyklí podezřelí) a ke slovu dojde i závěrečný morální apel, který se dá ale s odstupem času vyprávět více způsoby.

Co nezachytil Huston jako scenárista však dohání jako režisér. Skvělým obsazením dosahuje přesných hereckých výkonů. Nečekejte žádné sáhodlouhé monology a ukázku charakterního herectví, ale vysokou profesionální úroveň všech účastněných. Nade všemi tradičně vyčnívá skvělý Humprey Bogart, který zde ztvárnil jednu ze svých vůbec nejlepších rolí, ale vaší pozornosti jistě neujde ani skvělý Peter Lorre.

Maltézský sokol (1941)

Maltézský sokol pulsuje dusnou atmosférou San Francisca. Huston používá město jako dalšího aktéra děje jak po zvukové, nepřehlédnutelné je používání zvuků troubení klaksonů z ulice, tak vizuální. Diváka staví do role aktivního účastníka, protože většina Bogartových scén je točena přes jeho ramena, takže se na děj díváme jakoby z jeho pohledu. Samozřejmě nesmí chybět ani erotický náboj. O jiskření se postará, ve své době neprávem kritizovaná, Mary Astor a teď budu spoilerovat, takže konec odstavce nečtěte. Závěrečná scéna se zapsala do dějin kinematografie zlatým písmem. V žánru film noir je důležitá hra světla a stínu, kterou Huston ve filmu využil dokonale právě ve finále snímku. Sam doprovází svou klientku Brigid, do které je zamilovaný a o které víme, že je mimořádně zkažená, k výtahu. Tam jí políbí a popostrčí dále do výtahu. Pak za ní zatáhne kovové dveře a její obličej se ocitne jakoby za mřížemi. Divák tak ví, že jí posílá policii a čeká jí elektrické křeslo.

Maltézský sokol je jedním ze základních pilířů žánru film noir a řadí se mezi nejzásadnější a přitom divácky nejoblíbenější kinematografická díla. Film byl nominován na Oskara ze nejlepší film, scénář a herce ve vedlejší roli.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist