Bernard Herrmann

Bernard Hermann

Bernard Herrmann

Bernard Herrmann se narodil v New Yorku 29 června 1911, jako syn ruských židovských emigrantů. I když nepocházel z muzikantské rodiny jeho otec ho častými návštěvami opery přivedl k jeho budoucí kariéře skladatele a dirigenta, který se stal jedním z nejlepších filmových skladatelů všech dob.

V roce 1937 už získal poměrně zajímavé místo v rozhlase, kde proběhlo jedno z jeho prvních osudových setkání. Mladík, který na něj zapůsobil se jmenoval Orson Welles a trvalo to jen 4 roky, než si ho pozval do Hollywoodu, aby s ním spolupracoval na jeho filmovém debutu Občan Kane (Citizen Kane). Film se stal ve své době ohromným skandálem, ale čas ho prověřil a dnes figuruje mezi nejvýznamnějšími tituly světové kinematografie. I když jejich spolupráce pokračovala  na filmu The Magnificent Ambersons, Hermann ukončil jejich tvůrčí skupinu poté, co filmové studio nepřijatelně sestříhalo jeho hudbu. Tato zkušenost vedla Hermanna k značné podezřívavosti a vzniku dnes již klasických legend o jeho chování.

Hermanna nicméně najalo studio Fox, konkrétně hudební šéf Alfred Newman a z této plodné etapy vznikla řada klasických filmů mezi kterými nechybí Anna a král (1946), ale hlavně Den, kdy se zastavila Země (1951) režiséra Roberta Wise. Tento v roce 2008 předělaný klasický sci-fi film dnes zaujme především Herrmanovou hudební složkou, kde použil i takový nástroj, kterým je teremin. Soundtrack této předělávky je bohužel stejně zbytečný jako remake sám.

Druhé osudové setkání na sebe nenechalo dlouho čekat a tím byla nádherná dlouhodobá spolupráce s Alfredem Hitchcokem, kterou bych se nebál nazvat uměleckým manželstvím, tedy vztahem se vším všudy – od námluv, přes horoucí lásku až po absolutní nenávist. Nezpochybnitelnými úspěchy je především soundtrack k brilantnímu Vertigu, které obsahuje víc hudby než dialogů. Hermannova záhrobní témata jsou dodnes mimořádně působivá a stala se předlohou napodobitelů thrillerové hudby posledních dvou dekád. Asi nejznámější je ovšem hudba k Psychu. Ústřední motiv patří k základním pilířům popkultury. V úvodní sekvenci, která diváka napíná, i když se v ní vlastně nic neděje dostal Hermann volnou ruku. Pokud se na film s odstupem podíváte zjistíte, že první napínavá scéna se odehrává až ve 20. minutě a vy se přitom bojíte už od začátku.

Bernard Hermann

Umělecký rozvod Hermanna s Hitchcockem proběhl při filmu Torn Curtain, kdy slavný režisér odmítl Hermanovu hudbu jako ,,staromódní“ v obavě o komerční úspěšnost filmu. Film se stal komerčním propadákem i s ,,moderní“ hudbou. Smutnou dohru měl jejich vztah, když chtěl Herrmann navštívit Hitche v jeho londýnské kanceláři a on se před ním zapřel, i když tam prokazatelně byl.

Třetím osudovým setkáním Bernarda Hermana bylo se špičkovým filmový mágem Rayem Harryhausenem, geniálním trikařem a iniciátorem poutavých dobrodružství na filmovém plátně, ke kterým prosadil jako autora hudby právě Bernarda Hermanna. Vznikla z toho série krásných soundtracků mezi kterými nechybí ani legendární Jáson a Argonauti.

Bernard Hermann byl rovněž velice vyhledávaným skladatelem mezi tzv. Hitchockovými napodobiteli a obdivovateli, takže spolupracoval s Francoisem Truffautem na jeho koprodukčním sci-fi 451 stupňů Fahrenheita. I přes úctu k režisérovi jeho hudba tvoří tu zajímavější složku filmu. A pochopitelně s Brianem DePalmou. Právě při spolupráci s DePalmou začaly prosakovat informace, že je s Hermannem těžká dohoda. Snadno se rozčílil a při projekcích kolikrát ani nedošlo k debatě, protože rozzuřený utíkal z kinosálů.

Taková pověst není v Hollywoodu zrovna žádoucí, ale naštěstí se jí Martin Scorsese neřídil, když ho najal pro složení hudby k Taxikáři Robertem DeNirem. Jazzový soundtrack se stal legendou a tvoří tak důstojnou tečku za jeho monumentálním dílem.

Bernard Hermann

O Hermannovi se říkalo, že ho nikdo neviděl šťastného, jenže my si ho naštěstí můžeme prohlédnout např. v cameu dirigenta v autoremakeu Hitchcockovy klasiky Muž, který věděl příliš mnoho. A v této vzpomínce za poslechu jeho geniální hudby bychom si ho měli také uchovat.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist