Nejslavnější mrchy filmového plátna

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Femme fatale, osudové ženy, dračice, mrchy…Kde by byl film bez nich? Někdy neuvěřitelně krásné, vždy vypočítavé ale především nezapomenutelné.

Možná si říkáte, proč ten Slanina pořád zmiňuje filmy Billyho Wildera skoro v každém článku? Prostě proto, že tento génius filmového plátna natočil v každém žánru do kterého se pustil nějakou mimořádnou klasiku a vynechat v tématu nejslavnější mrchy filmového plátna Barbaru Stanwyckovou ve filmu Pojistka smrti (Double Indemnity, 1944, r: Billy Wilder) by bylo smrtelným hříchem. Krásná Phyllis přesvědčí pojišťovacího agenta, aby připravili vraždu jejího manžela tak, aby vypadala jako nehoda. Zákeřná mrcha zosnuje dokonalý plán. Právem je snímek považován za nejlepší film noir všech dob.

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Jednou z nejslavnějších mrch filmového plátna byla Bette Davis. Její zvláštní vizáž jí k tomu dokonce předurčovala. V soukromí byla velmi kontroverzní a silná osobnost, která nikdy neměla problém ostatní jaksepatří uzemnit. Ve snímku Co se vlastně stalo Baby Jane? (What Ever Happened to Baby Jane?, 1960, r: Robert Aldrich) exceluje tato fenomenální herečka v hlavní roli se svou odvěkou hollywoodskou rivalkou Joan Crawford. Film, který se téměř celý odehrává v jednom domě popisuje stárnoucí sestry Hudsonovi kdysi slavnou a populární Blanche a její sestru Baby Jane, která má celý život pocit ukřivděnosti. Jejich celoživotní nenávist a rodinné pouto je však donutí žít společně pod jednou střechou a věřte, že až film jednou uvidíte už ho z paměti nevytěsníte.

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Existuje jedna filmová role, při které každé běhá mráz hrůzou po zádech. Není to z toho, že by to byla nějaká chladná vražedkyně nebo platinová blondýna s revolverem ukrytým v podvazkách, ale právě proto, že její chování je ztělesněním všeho, co nesnáším. Možná už mnozí tušíte, řeč je o autoritářské a vždy správné a charakterní sestře Ratchedové v podání skvělé herečky Louise Fletcher ve Formanově mistrovském opusu Přelet nad kukaččím hnízdem (One Flew Over the Cuckoo´s Nest) 1975), za který byla po právu oceněná Oskarem. Randal P. McMurphy (Jack Nicholson) byl zcela určitě zevlák ulévající se před kriminálem a fyzickou prací na psychiatrii, ale takový konec si jistě nezasloužil a to ani nemluvme o mladém Billym. Pokud jste tento skvělý film nikdy neviděli a nebo jste ho viděli před delší dobou, pusťte si ho znovu. Ten film je totiž v dnešních dnech aktuálnější než kdy předtím. Dodnes mě na tomto snímku fascinuje ten typický český živel, který je cítit z každého políčka i jednání postav ve filmu.

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Ve výčtu nejslavnějších mrch filmového plátna nesmí chybět průlomová role Kathleen Turner, kterou všichni známe především z filmů, kde vytvořila pár s Michaelem Douglasem z Honby za diamantem a Války Roseových. Její debut na velkém plátně V žáru těla (Body Heat, 1981, r: Lawrence Kasdan) je brilantním moderním filmem noir, kde Matty Walker zatáhne do svých spikleneckých intrik béčkového právníka v typově přesném podání Williama Hurta. Prudérní Amerika byla zděšená z otevřeně sexuálních scén a nemálo kritiků považovalo Kathleen Turner za skutečnou profesionálku v úplně jiném oboru než herectví.

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Na 5 Oskarů nominovaná herečka Glenn Close na plátně několikrát s úspěchem předváděla záporné postavy. Děti děsila v hraných verzích animovaných 101 dalmatinů, ale její nejslavnější a divácky nejatraktivnější rolí zůstává Alex Forrestové ve skvělém thrilleru Osudová přitažlivost (Fatal Attraction, 1987, r: Adrian Lyne). Ženatý Dan Gallagher stráví vášnivou noc s psychicky labilní Alex, která ho však nenechá jen tak opustit její osamělý život. Nesmírně přesvědčivý snímek je mnohem hrůznější ve své původní verzi, kterou testovací publikum nezkouslo. Pokud jste film viděli, tak vřele doporučuji původní konec shlédnout a budete se možná divit. Věřím tomu, že kdyby se film natáčel dnes, tak by ten konec prošel a Glenn Close by svého Oskara bez problému získala.

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Z koho šel v dějinách horroru největší strach? Z Drakuly, Vlkodlaka, Dr. Lectera nebo Pana Hydea? Ale kdeže. Z obézní ošetřovatelky Annie Wilkesové ve filmu Misery nechce zemřít (1990, r: Rob Reiner), kterou zahrála vynikající herečka Kathy Bates. Je to samozřejmě věc názoru, ale uznejte, že její podání ošetřovatelky, která pochází nejspíš z pekla bylo mistrovské a právem oceněné Oskarem. Povšimněte si, že v našem výčtu mrch je to už druhá herecká kreace ze zdravotnictví. Spisovatel brakové červené knihovny Paul Sheldon havaruje v coloradských horách a je zachráněn ošetřovatelkou Annie Wilkesovou. Jaké štěstí, řeknete si, stejně jako on. Když si však osamělá žena koupí v místním koloniálu Sheldonovu knihu, ve které nechá její oblíbenou hrdinku Misery zemřít přinutí ho všemi prostředky, aby jí vzkřísil. Film se zapsal do dějin kinematografie jako jeden z nejlepších přepisů Stephena Kinga a dodnes je brilantní ukázkou skvěle udělaného psychologického horroru. Za zmínku určitě stojí mimořádně skvělý český dabing, kdy Annie nadabovala Naďa Konvalinková a Paula Jiří Bartoška.

Nejslavnější mrchy filmového plátna

Platinová blondýnka Sharon Stone nejprve úspěšně předstírala manželku Arnolda Schwarzeneggera v zábavné a záměrně béčkové akční sci-fi Total Recall Paula Verhoevena, kde už osnovala plány na svou průlomovou roli u stejného režiséra o pár let později. Postava Catherine Trammel ve filmu Základní instinkt (Basic Instinct, 1992, r: Paul Verhoeven) se stala ikonická pro svět popkultury a slavná scéna výslechu bez spodního prádla patří mezi nejvíce parodované scény v dějinách kinematografie.

Svou image sexuální ikony změnila ještě ten rok, kdy o sobě začala prohlašovat, že má IQ génia, čemuž se bulvární novináři vysmívali. Když však vysoudila 12 milionů dolarů jako ušlý zisk za nenatočení Základního instinktu, donutila producenty filmu, aby ho skutečně realizovali. To, že jim byl výsledek úplně šumák a pohřbili tím její kariéru je nabíledni. Kriticky nejvíce ceněnou roli však ztvárnila jako bezcharakterní manželka Roberta De Nira ve filmu Casino (1995, r: Martin Scorsese), kde ho podváděla jak se svým bývalým pasákem v podání Jamese Woodse, tak s malým agresivním skřetem, kterého ztvárnil Joe Pesci. V jedné anketě byl právě posledně jmenovaný pár jmenovaný za nejvíce bezcharakterní dvojici filmového plátna.

Je docela možné, že máte nějaký svůj vlastní tip na nejslavnější mrchu filmového plátna a můžeme se pod tímto článkem vrhnout na diskusi. Příště Nejslavnější parchanti filmového plátna.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist