Vlkodlak (2010)

Vlkodlak (2010)

Vlkodlak

USA 2010, The Wolfman, režie: Joe Johnston, scénář: Andrew Kevin Walker, David Self podle scénáře Curta Siodmaka k filmu The Wolfman, kamera: Shelly Johnson, hudba: Danny Elfman, střih: Walter Murch, Dennis Virkler, hrají: Anthony Hopkins, Benicio Del Toro, Emily Blunt, Hugo Weaving, Art Malik, Geraldine Chaplin a další…

formát: 1.85:1, barevný, 35 mm, délka: 100 minut

Film:

Nad krajinou anglického venkova svítí měsíc v úplňku a něco mimořádně agresivního a chlupatého, za hodně hlasitého zvuku a sympaticky horrorové hudby mistra Dannyho Elfmana, pronásleduje mladého muže. Au. Střih, dramatická hudba pokračuje. Lawrence Talbot (Benicio del Toro) přijíždí na pohřeb svého bratra a navštěvuje svého otce Sira Johna (Anthony Hopkins) v jeho rezidenci. ,,Jestli si myslíš, že tu něco dostaneš, synku, tak se zase otoč a táhni odkud jsi přišel.“ Pravda, přivítání papínka na rodné hroudě je poněkud drsné.

Na scéně se objevuje půvabná osiřelá milenka po nebožtíkovi Gwen (Emily Blunt). Je to krásná oduševnělá dívka, která ztrátou sice evidentně trpí, ale když se objeví pohledný chlap v plné síle jdou zábrany stranou. Lawrence se podívá na pokousané tělo svého bratra, jeho otec něco procedí mezi zuby o tom, že takhle zákeřná zranění by způsobil spíš člověk než zvíře a řekne mu, že situaci přehodnotil:,, Vítám tě doma, synku a požívej mé pohostinnosti.“ V okolí panství táboří cikáni a Lawrence i přes nevůli svého otce za úplňku vyráží pátrat na vlastní pěst.

Průměrné recenze mě od Vlkodlaka prostě nemohly odradit. Herecké obsazení je všeříkající a konec konců i jméno režiséra Joe Johnstona slibuje minimálně řemeslně odvedenou zábavu. Nicméně hlavně mě přesvědčil rozhovor na jednom americkém filmovém portálu s Anthony Hopkinsem, který byl v přímém rozporu s tím, co svorně psali světoví recenzenti na jeho herecký výkon. ,,Svou postavu jsem hrál jako chladnokrevného muže, který je přísný a umně dovede skrývat své city, představoval jsem si při tom svého otce, to byl taky takovej bezcitnej parchant.“

Vlkodlak (2010)

Vlkodlak byl dlouho opečovávaný projekt, který inicioval Benicio del Toro, který je zároveň producentem snímku. Na režisérskou sesli usednul Mark Romanek, známý fotograf, režisér reklamních spotů i nepříliš navštěvovaného netradičního thrilleru (byť zajímavého) Expres Foto s Robinem Williamsem. Studio odkleplo průměrný rozpočet, nadšený Benicio del Toro zaangažoval Anthony Hopkinse a jali se natáčet film. Jenže, ouha. Romanek přešvihnul rozpočet a nevydržel tlak hlavounů hlídající své investice. Pak nějaký chytrý exekutivec odmítnul hudbu Dannyho Elfmanna a v tisku se objevilo, že Vlkodlak je průšvih. Následně si všemožní pisálci začali na projektu chladit žáhu.

Idea byla jasná, natočit staromódní zábavný horror jako byl původní Vlkodlak, (který zdaleka nebyl geniální podívanou) a využít současnou objednávku po příbězích s klasickými monstry. Pro proměny člověka v bestii tvůrci angažovali Ricka Bakera, legendárního tvůrce proměn v Americkém vlkodlakovi v Londýně a nevrlí studioví hlavouni potřebovali, aby projekt začal kočírovat někdo zkušený. Volba padla na Joe Johnstona, režiséra Jumanji a neprávem podceňované trojky Jurského parku. Johnston jako režisér středního věku a evidentní kliďas a diplomat musel zvládnout vysněný projekt Benicia del Tora a drsného Hopkinse, o kterém je známo, že život je příliš krátký na to, než aby si bral servítky. Johnston přesvědčil hlavouny, že hudba Dannyho Elfmana ve filmu funguje a řekl Andrew Kevinu Walkerovi (Sedm, Ospalá díra, 8 mm), ať laskavě ještě vylepší scénář. Nový řád přinesl první ovoce a první testovací projekce uklidnily šéfy studia, že i když se rozpočet přešvihnul, mohou klidně přitvrdit a použít natočené násilné scény. Někdo chytrý je přesvědčil, že na tento film dětičky stejně nikdo nedostane.

Vlkodlak (2010)

Vlkodlak je tak zábavným horrorem, který zaplňuje řadu logických lapsů a nesmyslů, které byly v originálním filmu. Ale hlavně nabízí čisté žánrové herectví. Benicio del Toro má budit děs i soucit zároveň, což se mu daří, výstupy Anthony Hopkinse jsou tradičně skvostné a některé jeho pohledy i grimasy za to vážně stojí, dočkáme se i jeho trademarku mrknutí jednoho oka a slizkého úsměvu. Vynikající postavou je vyšetřovatel Scotland Yardu Abberline v podání Huga Weavinga, ale na filmu je vidět, že všichni herci i ve vedlejších rolích byli směřováni k přehrávání, falešným úsměvům i čisté radosti ze scén, které mají vyděsit publikum.

Je hloupé očekávat od Vlkodlaka nějaké morální poselství, je to béčkový řemeslně odvedený snímek, který však patří bezesporu mezi nejlepší filmy o vlkodlacích. Zatímco u Sherlocka Holmese Guye Ritchieho mi vadila u minimálně dvou scén bombastičnost, která film shodila do vod zábavného průměru, pak Vlkodlak takové zásadní kiksy nemá, je temný, drsný, má skvělou výpravu, solidní herce a mnohokrát se u něj leknete (trailer neberte v potaz, scény jsou ve filmu sestříhány úplně jinak) a i když tempo filmu párkrát mírně zakolísá rozhodně stojí za shlédnutí.

Ondra Slanina

Trailer 1

Trailer 2

Look Inside

2 Diskuse

  1. lida simandlova napsal:

    Byli jsme na tomhle filmu pěkně za úplňku a když jsem se vracela domů autem, tak mi pěkně svítil na cestu a z každého nasvíceného stromu, co jsem míjela, jsem čekala, kdy mi skočí pod kola vlkodlouš. Naštěstí jsem potkala jen pár zajíců. Moc pěkně natočený film s mým oblíbeným Hopkinsem.

  2. Ondra Slanina napsal:

    Myslím si, že tenhle film historie filmu možná docela přehodnotí, protože některé pasáže jsou natočeny tak cinefilsky, že si toho filmoví teoretici určitě časem všimnou. Každopádně úvod a nápis filmu na hrobě i záměrně béčkové efekty s živými herci v chlupatém kostýmu a kombinace se zadní projekcí jsou jedinečné. Absolutně ovšem nestíhám údaj, že ten film měl rozpočet 150 milionů dolarů, protože ve srovnání s Havranem, který má podobné efekty a podobné prostředí je to jak nebe a dudy:-)

Přidat komentář

TOPlist