Mořský ďas Wolfgang Petersen

Wolfgang Petersen

Wolfgang Petersen

Pokud vyrůstáte v Hamburku a jste ve znamení ryby (14. března 1941) je celkem jasné, že se voda stane hlavním motivem vaší tvorby. U Wolfganga Petersena to platí stoprocentně. Mezi jeho zásadní vodní díla patří legendární Ponorka, kdy nechal bojovat s živlem posádku německé ponorky a Dokonalá bouře, kde poslal do souboje s osudovým živlem George Clooneyho. Určitě stačí jen jmenovat jeho další úspěchy Nekonečný příběh, S nasazením života, Smrtící epidemie, Air Force One, Trója a pokud propadák, tak největší – Poseidon. RealFilm Vás zve na životní cestu perfekcionisty a vizionáře Wolfganga Petersena.

Petersen se narodil v německém Emdenu, ale až do svých 25 let žil převážně v nejakčnějším a nejdražším německém městě Hamburku. Po maturitě pracoval v divadle jako asistent režie a navštěvoval herecké kursy! Pokud jste někdy viděli Petersenův jakýkoliv projev byly to vyhozené peníze. Do Berlína se vydal Petersen v roce 1965, kde se vrhnul na studium divadelní vědy a mezi lety 1966-1969 vystudoval berlínskou Filmovou a televizní akademii. Absolventský snímek Zabiju tě, Wolfe (1970) trval hodinu a odvysílala mu ho Norddeutsche Rundfunk. Díky tomuto ranému úspěchu se Petersenovi podařila téměř okamžitě slušná kariéra televizního režiséra. Povšimněte si, kolik režisérů sbírala body na kriminálních seriálech (Robert Schwentke – Schimanski, Olivier Marschal – Komisař Moulin, Gregory Hoblit – Poldové z Hill Street, Správná modrá a mnozí další). Petersen velmi nepřekvapivě získával své první zkušenosti na legendární sérii Místo činu (Tatort).

Jeho televizní tvorba obsahuje snímky jako Škrábnutí (Blechschaden, 1971), Anna a Toto (Anna und Toto, 1971), Trosečnické zboží (Strandgut, 1971). Úspěch přišel s ekologickým televizním filmem Smog (1972), který obdržel televizní cenu Prix Italia.

Celovečerní filmovou tvorbu zahájil skutečně skvělým filmem Jeden z nás dvou (Einer von uns beiden, 1973), který byl nominovaný na Oskara za nejlepší zahraniční film a poměrně často snímek můžete shlédnout na satelitním vysílání německé veřejnoprávní stanice ZDF.

Vzhledem k tomu, že asi většina z vás o filmu neslyšela, tak je jasné, že to až taková divácká bomba nebyla. Petersen se tak pokorně vrátil k stabilnímu místu v televizi a natočil další snímky pro malou obrazovku Van der Falk a boháči (Van der Falk und Reichen, 1973), V pasti (Aufs Kreuz gelem, 1974), Město v údolí (Die Stadt im Tal, 1974), Místy náledí (Stellenweise Glatteis, 1975), Zkrat (Kurzschluss, 1975), Šťastný Hans (Hans im Glück, 1976), Čtyři proti bance (Vier gegen die Bank, 1976), Maturitní vysvědčení (Reifezeugnis, 1976), Plánované cvičení (Planübung, 1977), Důsledek (Die Konsequenz, 1977), Černé a bílé jako dny a noci (Schwarz und weiss wie Tage und Nächte, 1978).

Jak sami vidíte, zběsilé televizní tempo se podepsalo i na Petersenovi. Jenomže nemyslete si, Petersen se od filmu Čtyři v bance pravidelně podepisuje i jako spoluscenárista (kromě filmu Maturitní vysvědčení).

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist