Temný vizionář: Paul Verhoeven

Paul Verhoeven

Paul Verhoeven

Vaše noční můry by bez něj nebyly tím pravým ořechovým. Filmař, který byl a je vždy vše ochoten obětovat látce a úspěchu. Kdyby jste o něm v určitém období kariéry řekli, že není umělec, tak by vás hnali. Kdyby jste o něm v určitém období kariéry řekli, že je umělec, tak by vás hnali. Jedna věc ho dovede rozzuřit ještě víc než blbé kritiky a tou je hloupost, v dnešním profilu bude řeč o váženém panu Paulu Verhoevenovi, PhD.

První křik vydal Paul Verhoeven 18. července 1938 v nizozemském Amsterdamu. Druhou válku prožil s rodiči v hlavním městě, kde byl malý Paul očitým svědkem několika poprav Holanďanů nacistickými okupanty, stejně jako zažil spojenecké bombardování, které se odehrávalo nedaleko jejich domu. V roce 1955 začíná navštěvovat uměleckou školu v Paříži, kde se věnuje svým slavným rodákům Rembrandtovi a Boschovi a prošvihne termín podání přihlášek na filmovou školu.

O rok později začíná studovat v Leidenu a stává se členem filmového klubu, kde začíná pozorně studovat nejslavnější tvůrce té doby Ingmara Bergmana, Billyho Wildera, Akira Kurosawu, Davida Leana, Federica Felliniho, Orsona Welllese a pro jeho tvorbu zřejmě nejdůležitějšího Alfreda Hitchcocka. K první režii se dostane v roce 1960, kdy natočí 35 minutový kraťas One Lizard Too Many (Een Hagedis Teveel), který je velmi inspirován slavnou klasikou Alaina Resnaise Hirošima, má lásko. Krátké filmy bude natáčet další tři roky.

V roce 1964 obhájí doktorát z matematiky a fyziky se zvláštním zájmem pro Einsteinovu teorii relativity a ve stejnou dobu je povolán do armády, kde je zlákán k natáčení pro armádní film. Tato činnost ho evidentně velmi bavila, protože v roce 1965 natočí dokumentární propagační film na oslavu holandských mariňáků. Zajímavé je, že stejné postupy, co má v tomto filmu použije později v Oranžském vojákovi a Hvězdné pěchotě.

O rok později prochází osobní krizí. Jeho přítelkyně otěhotní a Verhoeven stojí před volbou, zda mít dítě nebo pokračovat v kariéře režiséra. Rozhodnou se s přítelkyní pro potrat, tedy rozhodnutí, kterého bude celý život hořce litovat. Zde začíná Verhoevenův velký zápal pro otázky náboženství. V roce 1967 se ožení s psycholožkou Martine Tours.

V roce 1968 se pouští do televizního dokumentu o holandském fašistickém vůdci s názvem Portrait of Anton Adriaan Mussert, který se stane do roku 1970 tzv. oblíbenou trezorovou záležitostí. Verhoeven zde tedy poprvé prokazuje, že je provokatér a nebojí se žádného tabu, což se mu bude v životě velmi hodit. Ve stejném období natáčí rodinný seriál Floris, který je holandskou obdobou slovenského Jánošíka a jeho význam pro jeho tvorbu je v tom, že zde poprvé spolupracuje s Rutgerem Hauerem.

V roce 1970 natáčí krátkou sexy komedii The Wrestler, kterou mu snímá vynikající kameraman Jan De Bont. Právě tento krátký film mu otevře cestu k financování jeho celovečerního debutu komedii Business Is Business popisující život prostitutek z vykřičených čtvrtí s červenými lucernami.

Paul Verhoeven - filmografie

Průlom zaznamenává Paul Verhoeven již v roce 1973. Slavný film Turecký med je nominován na Oskara za nejlepší zahraniční film a Rutger Hauer se stává hvězdou. Film je velmi explicitní a je brilantní sociální satirou k sexuální revoluci 70. let, která ukáže na plátně opravdu všechno. Ve své době byl Turecký med komerčně nejúspěšnějším holandským filmem všech dob a v roce 1999 ho Holanďané zvolili v anketě za nejlepší domácí film všech dob.

Pro další film Katie Tippel (1975) dostává astronomický rozpočet téměř milion dolarů, což z filmu činí nejdražší holandský film té doby. Film popisuje životní osud Neel Dorf (1858-1942), která se z prostitutky přes modelku vypracovala až na manželku socialisty.

Mezinárodním hitem se pak stává film Oranžský voják, kde hraje hlavní roli opět Rutger Hauer. Válečný snímek o holandském hnutí odporu je přijat opravdu vřele. Film získá cenu za nejlepší zahraniční film od kritiků v L.A. a ocenění Zlatý globus ve stejné kategorii.

V roce 1980 navštíví na osobní pozvání Stevena Spielberga Hollywood, který jeho filmy obdivuje. Verhoeven je nadšen a v rodné zemi začínají jeho velké problémy. Film Spetters je ostře kritizován grantovou komisí a Verhoeven je nucen do scénáře díla zasahovat. Příběh tří rivalských motorkářů diváky opravdu nešetří. Na plátně je masturbace, homosexuální skupinové znásilnění a felace. Výsledek? Verhoeven zásahy slíbí a pak natočí originální scénář. Z filmu se stává obrovský skandál a je ostře odmítnut feministkami a gay komunitou.

Snímek The Fourth Man z roku 1983 je filmem noir s gay tématikou a stává se mezinárodním úspěchem v klubových kinech. Příběh černé vdovy, která pochovala již tři své manžely a chytá do sítě čtvrtého muže, který je alkoholickým katolickým homosexuálním spisovatelem diváky i kritiku velmi zaujal. Americká kritika je k filmu mimořádně vlídná a Verhoeven si odnáší cenu za nejlepší zahraniční film.

Paul Verhoeven - filmografie

Je však jasné, že Holandsko nemůže tohoto muže už déle udržet. Verhoeven má mezinárodní ambice a chce pokračovat ve své úspěšné kariéře. Upíše se proto mezinárodnímu projektu Krev a maso (1985), který se však stane noční můrou. Verhoevenova realistická verze středověku není po chuti americkým investorům a největších ran pod pás se dočká od Rutgera Hauera, který film odehrává s vyloženou nechutí, protože se chce stát velkou hvězdou a kladným charakterem. Na jeho přání Verhoeven zvysoka kašle. Film se stává komerčním neúspěchem.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist