Wrestler (2008)

Wrestler

USA/Francie 2008, The Wrestler, režie: Darren Aronofsky, scénář: Robert D. Siegel, kamera: Maryse Alberti, hudba: Clint Mansell, střih: Andrew Weisblum, hrají: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis a další…

formát: 2.35:1, barevný, 16mm, délka: 115 minut

Nominace na 2 Oskary, Zlatý lev 2008 v Benátkách

Film:

    O filmu Wrestler se toho napsalo již spoustu, ale především v souvislosti s návratem všemi odepisovaného Mickey Rourka. Jaký je ale vlastně film samotný? A kdo je Darren Arronofsky?

    Wrestler je další z počinů nekonformního režiséra Darrena Arronofskyho, který je tak strašně ambiciózní, že má velmi slušnou šanci stát se Stanley Kubrickem naší doby. Na první pohled to zní odvážně, ale s kariérou velkého mistra toho má společného možná až překvapivě hodně.

    Arronofského filmový debut se jmenoval Pí a pojednával o paranoidním matematikovi hledající klíč k uchopení světa. Film se i přes svůj černobílý zrnitý obraz a nízký rozpočet stal nezávislou událostí roku 1998. S režisérem Darrenem Arronofskym se ve světě kinematografie začalo počítat.

    Dnes již neexistující společnost Artisan v roce 1999 uvedla masivní hit Záhada Blair Witch, který jí vydělal přes 100 milionů dolarů a udělal z ní tak zajímavého filmového hráče. První ambice byly jasné, tedy střídání komerčně zaměřených akčních snímků a nezávislých titulů. Bohužel firma neměla na růžích ustláno a jejich první projekty se staly bohužel i jejich posledními. Z dlouhodobějšího hlediska se však jejich film, režírovaný právě Arronofskym, Requiem za sen stal bezesporu výdělečným titulem.

V tomto snímku z roku 2000, který byl uveden jak v České televizi, tak posléze i v naší kinodistribuci v rámci projektu 100 se Darren Arronofsky zaměřuje na podobu extrémních závislostí. Uvádí tak vizuálně podmanivou mozaiku příběhů narkomanů a zázračných pilulek proti smrti, které si v ničem nezadají s tvrdými drogami a likvidují tak lidi, kteří se na první pohled narkomany nezdají. Brilantní herecké výkony a stísněná atmosféra z filmu udělala velice zajímavý titul, jehož shlédnutí patří k povinnostem každého milovníka dobrých filmů. I přes oslňující kritiky se však film při prvním uvedení nesetkal s dostatečným zájmem publika, které film objevilo až postupně.

    Každopádně si režiséra všimli producenti oživovaného Batmana a nabídli mu režii. Koncepce realistického filmu se stísněnou atmosférou Gothamu měla být pro Arronofského tím pravým. Jenže neustále přepisovaný scénář a raketový start Christophera Nolana vedl k postupnému vyšachování režiséra z projektu. Režisérovi vážně onemocněla babička rakovinou a navíc se zamiloval do půvabné Rachel Weisz, se kterou začal žít.

    Začalo tak několikaleté období posedlosti nad filmem Fontána. Film, kterým chtěl mladý ambiciózní režisér dosáhnout na vrchol žánru sci-fi a posadit se tak na pomyslný triumf vedle Kubrickova eposu 2001: Vesmírná odyssea, který byl přiznanou inspirací nadcházejícího projektu.     

    Výpravný velkofilm o smíření se smrtí a velké lásce byl naplánovaný a zafinancovaný velkým studiem na základě souhlasu Brada Pitta s hlavní rolí. Filmu už stály kulisy za 18 milionů dolarů, když se pár hodin před natáčením ozvali právníci pana Pitta, že si účast na projektu rozmyslel. Pitt k tomu měl 17 milionů dobrých důvodů, které ho vedly k natočení Tróji a spolupráci s Wolfgangem Petersenem.

    I když se jednalo o stejné studio finančníci naprosto správně vykalkulovali, že raději shrábnou pojistku za nerealizovaný projekt s tím, že si Pitta podrží pro svůj letní blockbuster.

    Darren Aronofsky si tak mohl doslova pobrečet ve vaně a pochovat babičku, kterou sklátila rakovina. Přestal jevit zájem o všechno včetně přípravy dalšího filmu a jeho přítelkyně ho víceméně přinutila, aby si laskavě alespoň koupil nábytek a postavil se k životu čelem.

    Brad Pitt sice odjel natáčet Tróju a z důvodu, které nikdo nezná režisérovi zavolal. Arronofsky telefon sice vůbec nechtěl vzít, ale nakonec byl ochoten si s filmovou hvězdou promluvit. Telefon asi nebyl moc příjemný, protože Arronofsky je známý tím, že si servítky příliš nebere, ale Pitt mu řekl, že se dohodl se studiem a že mu film dovolí natočit, ale s polovičním rozpočtem a že si musí sehnat hvězdu, jinak je Fontána neprůchozí.

    Arronofsky tak provedl něco, co je asi ta nejobtížnější věc při filmování. Oživil mrtvý projekt. Uvědomil si, že s 35 miliony výpravnou sci-fi neudělá, ale za to se brzy pro projekt nadchl Hugh Jackman, který šel do natáčení s minimálním honorářem, ale zase s velkou dávkou entuziasmu. O hlavní ženské roli nebylo dlouho jasné až hlavouni stejného studia přišli s řešením. Žiješ s filmovou hvězdou, tak jí obsaď a u nás dobrý. A Arronofsky chtěl projekt odpískat podruhé. Nechtěl být přívěškem filmové hvězdy, ale nakonec do hlavní role přítelkyni obsadil. Nicméně se rozhodl, že Fontánu natočí postaru a kontaktoval vědce různých oborů až přišel s naprosto ojedinělými záběry. Když se film dostal do kin dostalo se mu jak odmítnutí kritikou, tak diváky. Většina reakcí byla dokonce zdrcující:,,Co si o sobě myslíš, hejsku?“

    Hollywood Arronofskymu víceméně zabouchl dveře před nosem. A Arronofsky se ani nesnažil vrátit se oknem. Místo toho rozjel přípravu ultralaciného filmu zafinancovaného kanadskou společností, která dlouho uvádí filmy Davida Cronenberga. Na natáčení dostal doslova pár milionů a distribuční smlouvu s Fox Searchlight, která se specializuje na nezávislou tvorbu, která film podpořila jednorázovou dohodou, že za film zaplatí procenta z toho, kolik film vydělá v kinech. Jak je známo filmy vydělávají až při uvedení v DVD a Blu-Ray distribuci a při prodejích balíkových práv televizním stanicím v rozsáhlé celosvětové síti. Úspěch v kinech je ojedinělý a málo filmů se v kinech zaplatí. Tato dohoda se tak stala krásnou ukázkou toho, že film Wrestler je outsider.

    V životě Davida Arronofskyho je však outsiderství životním leitmotivem. Pro film se okamžitě nadchla wrestlingová federace a životem otloukaný Mickey Rourke s filmem souhlasil i bez přečtení scénáře. Vzhledem k jeho posledním mediálním projevům bych se divil, kdyby ho vůbec četl. Prostě práce jako práce a pracovat je třeba.

    Randy ,,Ram“ Robinson (Mickey Rourke) je wrestlingová hvězda 80. let (pro osvěžení, wrestling je předem domluvený zápas, kdy se borci dohodnou, jak se budou mlátit před publikem a již předem je také dohodnuto o vítězi, je to vždy ten slavnější, kvůli kterému obecenstvo zaplatilo vstupenku a zápasníci mohou používat všeho, co je v sále, ale k pravému kontaktnímu zápasu kolikrát ani nedojde; podle filmu wrestling provádějí skutečně hodně ujetí jedinci), která má svá nejlepší léta za sebou. Peníze jsou už dávno fuč a tak musí pracovat v supermarketu.

Jeho milostným zpestřením života je tak odkvétající striptérka Cassidy (Marisa Tomei) pro kterou je pouze platící zákazník, který je možná trochu milejší než ostatní, ale jinak nic. Po brutálním zápase s úchylným wrestlerem, který na Rama použije sešívačku a ostnatý drát, se však ukáže, že nic nejde dělat donekonečna. Tentokrát to skončilo ,,jen“ infarktem, ale příště, kdo ví. Ram má jen dceru s kterou nemluví, striptérku, která ho za peníze vyslechne a sport, který miluje a kde je dobrý, ale který ho může zničit. Karty jsou rozdány.

    Wrestler není pozitivním filmem jako je Rocky, není o outsiderovi z ulice, který se probojuje a získá svojí vyvolenou. Ram je člověk, kterého musíte mít rádi, ale který celý život opakuje stejné chyby i když je jednoznačně schopný rozlišit to, co je správně. Během chvíle si podmaní dav, aby vzápětí udělal další botu, ze které se bude lízat. Jenže to nejde donekonečna.

    Wrestler tak ve finále vůbec není sportovním filmem a je v něm spousta skvělých scén a hlášek, které vám zabrání v tom, aby jste se jen na chvíli nudili. Herecké výkony jsou skutečně brilantní a to co na plátně předvádí Mickey Rourke je prostě neuvěřitelné. Marisa Tomei je ve filmu také naprosto úžasná, její ztvárnění stárnoucí striptérky, která pod drsnou slupkou skrývá spoustu bolesti a zranitelnosti patří mezi nejzajímavější ženské charaktery posledních let.

    Wrestler nesnese srovnání s Rockym po dějové stránce, ale po stránce úspěchu. Film vyhrál hlavní cenu na MFF v Benátkách a začal tak festivalovou pouť lemovanou spoustou ocenění. I přes naprosto směšný počet kopií v premiérovém víkendu se díky distribuční taktice osobních doporučení diváků, která koneckonců nic nestojí, stal vzhledem k nákladům komerčním hitem a nyní v zámoří slušně vydělává i na trhu s nosiči.

    Další Arronofského projekt má být studiový Hollywoodský film, ale u tohohle chlapíka si člověk nemůže být jistý ničím.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist