Pátý element (1997)

Pátý element (1997)

Pátý element

Francie 1997, The Fifth Element, režie: Luc Besson, scénář: Luc Besson a Robert Mark Kamen, kamera: Thierry Arbogast, hudba: Eric Serra, střih: Sylvie Landra, hrají: Bruce Willis, Milla Jovovich, Gary Oldman, Ian Holm, Chris Tucker, Luke Perry

formát: 2.35:1, barevný, 35 mm, délka: 126 minut

Film:

Korben Dallas (Bruce Willis) je sympatický drsný taxikář ve futuristickém New Yorku. Jednoho dne mu do taxíku spadne spoře oblečená krásná dívka Leeloo (Milla Jovovich). Pak už je jen krůček k tomu o co jde. K Zemi se blíží ničící hvězda, kterou může zastavit jen pět elementů. Tím pátým je právě Leeloo. V cestě jim bude stát nechutný záporář Zorg (Gary Oldman).

Pátý element (1997)

Sci-fi Pátý element vymyslel Luc Besson, když mu bylo 16 let v malé vesnici asi 60 km Paříže. Jeho rodiče neměli televizi, po kinu ani vidu ani slechu a prakticky bez přátel. Není tedy divu, že si představoval, že je ve skutečnosti drsný taxikář ve velkoměstě budoucnosti, pro zajímavost Lucasovy Hvězdné války vznikly až o 2 roky později. Besson si tak již tenkrát promýšlel létající auta, ale zároveň měl v hlavě i takové speciality, jako kolik co bude v jeho světě stát. Došel dokonce tak daleko, že si vymyslel i imaginární trh z realitami a jeho vize budoucnosti by tak vystačila údajně na několikahodinovou přednášku.

Pátý element (1997)

Není bez zajímavosti, že Besson svůj opus označil za svůj jednoznačně dospělý film. Je pravda, že nějaký pokus o výpověď ve snímku nalezneme, ale nebyl by to Besson, aby to nebylo zabaleno v pečlivě střiženém vizuálním hávu ála směr ,,cinema du look“, který jako hlavní tvůrce formoval a s pořádnou porcí hlučné zábavy, která však a přiznejme si to otevřeně, přátelé, není pro každého a pro většinu členů filmových klubů už vůbec.

Když se rozhodlo o 80 milionovém rozpočtu (Bessonovy předešlé filmy Brutální Nikita a Leon byly mezinárodními kasaštyky) chtěli producenti po Lucasově vzoru Hvězdných válek věnovat všechny peníze na speciální efekty a obsadit do hlavní role mladé herce. V obsazení Willise do role Dallase nakonec sehrála roli náhoda, redakční kolega Dan Adam by řekl OSUD! Besson se s Willisem sešel na jednom večírku a Bruce povídá:,,Proč jsi mi nenabídl roli v tom svém velkofilmu?“ a Besson odvětil:,,Pro můj rozpočet jsi příliš velká hvězda, Bruci“ a Bruce bohorovně:,,Podívej, Lucu, když se mi to bude líbit, určitě se nějak dohodneme.“ Willis souhlasil s rolí Dallase 2 hodiny po doručení scénáře a s francouzskými producenty se dohodl, že svůj obvyklý 20 milionový honorář dostane, jen když bude mít film pořádný úspěch.

Pátý element (1997)

Ve své době tak začal vznikat nejdražší film francouzské kinematografie a pro Bessona začaly pracovat světoznámé tuzemské hvězdy všech možných oborů – bizarní futuristické kostýmy navrhl Jean Paul Gultier (mimochodem autor kuželové podprsenky pro Madonnu, která se stala symbolem americké popkultury), tradiční spolupracovník Erick Serra (Leon a především Atlantis) nebo brilantní kameraman Thierry Arbogast (Brutální Nikita, Leon, Purpurové řeky).

Na Pátém elementu je při vší úctě k Bessonovi vidět, že se shlédl ve dvou pilířích světové sci-fi Blade Runnerovi Ridley Scotta a v již tolikrát zmiňovaných Hvězdných válkách George Lucase. Speciální efekty vytvořilo studio Digital Domain (v době, kdy byl třetinovým majitelem James Cameron) a nutno podotknout, že naprosto skvěle. Velkolepé scenérie inscenované při fantastické barevnosti západu Slunce, kolorit futuristického velkoměsta mají duši a skvěle se na ně dívá. Má-li však film něco nezapomenutelného, tak je to fantastická Milla Jovovich, do které jsem se v době uvedení filmu jednoduše zamiloval.

Pátý element (1997)

Její kostým tvořený jen z bílých pasů a její červené vlasy (ty, ty Tome Tykwere!) a především odzbrojující mluva:,,multipass“ dodává filmu mezi všemi těmi efekty lidskost, zranitelnost, erotické napětí a zároveň roztomilost. I přes kladně hodnocený výkon Garyho Oldmana alias zlého obchodníka se zbraněmi se musím zastat Bruce Willise, který zde uhrává svůj neselhávající šibalský nadstandard. Velkým plusem je i žánrová hudební pestrost, kterou umně namíchal Eric Serra podle receptu od moderní hudby k futuristické klasice snadno a rychle.

Besson režíruje sebejistě a po nadupaných dvou třetinách přeci jenom ke konci ztrácí dech a kromě toho, že tempo poněkud kolísá je divákům příliš jasné, že žádného překvapivého rozuzlení se nedočkají. Ale Besson v tomto případě ani nechtěl. Svůj přestup do vysokorozpočtové první ligy vzal zodpovědně a v žádném případě si od řady svých kolegů (např. Pitof, Matthieu Kassovitz) prsty nespálil, ale o tom se dočtete příště v připravovaném profilu. A dostal Willis svůj honorář?

Pátý element (1997)

V USA vydělal film 63,6 milionů dolarů v kinech, dalších 29,4 milionů dolarů na půjčovném videonosičů a ve zbytku světa přidal dalších 185,8 milionů dolarů v kinosálech a to ještě nemluvíme o právech na videodistribuci ze světa, televizní práva a počítačové hry vzniklé podle filmy. Ano, Bruce Willis svůj honorář dostal. A my diváci jsme dostali svůj Pátý element, který si bez Bruce Willise po pravdě nedovedu příliš představit. Zkrátka a moudře všechno je tak, jak má být.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist