Francouzská spojka (1971)

Francouzská spojka (1971)

Francouzská spojka

The French Connection USA 1971, režie: William Friedkin, scénář: Ernest Tidyman podle knihy Robina Moorea, Howard Hawks (není uveden v titulcích), hudba: Don Ellis, kamera: Owen Roizman, střih: Gerald B. Greenberg jako Jerry Greenberg, hrají: Gene Hackman, Roy Scheider, Fernando Rey, Tony LoBianco, Fréderick DePasquale, Bill Hickman

formát: 1.85:1, barevný, 35 mm, délka: 104 minut

Oskar za nejlepší film, režie, herec v hlavní roli (Gene Hackman), střih, scénář, nominace na Oskara – herec ve vedlejší roli (Roy Scheider), kamera, zvuk (Theodore Soderberg, Christophera Newman), BAFTA – herec (Gene Hackman), střih, Donattelův David za nejlepší zahraniční film, Cech amerických režisérů –cena za nejlepší režii, Zlatý globus – film, režie, herec (Gene Hackman), Cech amerických scenáristů – cena za nejlepší scénář, 2005 – film vybrán pod ochranu národního registru jako součást kulturního dědictví.

Film:

Dva drsní newyorkští detektivové Pepek námořník Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) jsou na stopách gangů pašeráků drog z Francie v čele s Alainem Charnierem (Fernando Rey). Jejich pátrání na skutečných ulicích s pravými policajty a malými zlodějíčky a překupníčky je stejně drsné jako život sám.

Francouzská spojka (1971)

Zapomeňte na detektivy v oblecích, na ulízané patky, bílé košile, klobouky a doutníčky. Tohle je SKUTEČNOST. V roce 1962 se v New Yorku stal případ, kde figurovala obrovská zásilka drog z Francie a Robin Moore o tom napsal úspěšnou knihu. Čtyřicetiletý producent Phillip D´Antoni, který naposledy slavil obrovský úspěch s Bullitovým případem koupil práva s myšlenkou na Stevea McQueena, ale ten se odmítl opakovat.

Režie se chopil William Friedkin (v červenci se těšte na jeho profil na RealFilmu) a všem bylo během okamžiku jasné, že na place se objevil pan Magor. Friedkin již od dvaceti let režíroval v televizi, včetně oblíbeného pořadu Alfred Hitchcock uvádí a natočil několik nepříliš úspěšných titulů. Friedkin byl jeden z průkopníků ,,hnutí“ nebo ,,směru“ pro který se ve filmové teorii a na festivalech vžilo označení Nový Hollywood. Zapomeňte na Lucase, Spielberga nebo Coppolu. Friedkin byl z této party ten zdaleka nejradikálnější.

Francouzská spojka (1971)

Friedkin bral natáčení nesmírně vážně a důležité pro něj bylo i maximálně realistické obsazení. Friedkin je velký znalec filmové historie, důležité je zmínit třeba jeho rozhovor s Fritzem Langem a obdivovatel Luise Buňuela. Proto si pro roli charismatického Alaina Charniera vybral španělského herce Francesco Rabala, jenže ukázalo se, že castingový režisér úplně nepochopil, co mu Friedkin vysvětloval a přivezl Fernando Reye, jiného kmenového Buňuelova herce.

Friedkin se pochopitelně rozzuřil, nechal Reye zkusit pár scén a byl rozhodnutý ho vyrazit. Ukázalo se, že Rabal neumí anglicky a tak si Friedkin Reye naštěstí ponechal. Umanutý Friedkin však Rabala obsadil do pozdějšího jiného filmu. Obsazení amerických detektivů nebyl žádný med. Friedkin chtěl obsadit Petera Boylea a žhavým kandidátem byl i James Caan, ale nakonec se rozhodl pro levného charakterního herce jménem Gene Hackman, pro roli Buddyho Russa si vzal Roye Scheidera.

Francouzská spojka (1971)

Proto, aby film dostal dokumentární charakter se rozhodl absolvovat se svými herci výcvik u skutečných policistů. Policajtem, který mu vyšel vstříc byl jistý Eddie Egan, který se Friedkinovi představil těmito slovy:,,Chlastám pivo, chrápu s děvkama a rozbíjím syčákům palice.“ Friedkin i Hackman použili Egana jako hlavní zdroj informací i jako vzor jak postupovat v celkové filmové koncepci.

Egan koncem roku 1961 s parťákem Sonny Grossem (Buddy Russo) provedli úspěšný zátah v klubu Copacabana. Vystopovali skupinu dealerů a pak je sledovali až do snack baru v Brooklynu. Po čtyřech měsících pátračky se jim podařil rekordní úlovek heroinu. Zatknuli nakonec populárního francouzského moderátora Jacquesa Angelvina (ve filmu Deveraux), ale Alan Charnier, který byl mozkem celé organizace nebyl díky administrativě prezidenta De Gaullea vydán americkým úřadům a vyvázl bez úhony.

Francouzská spojka (1971)

Egan režiséra ani Hackmana nešetřil, vzal je na skutečnou akci a dal jim skutečné zbraně a při jedné akci zmlátili i informátora, což Friedkin ve filmu použil, stejně jako rasistické kecy tamějších policajtů. Egan také po uvedení filmu dostal od policajtů vyhazov, ale o tom později.

O výpravu filmu se postaral jistý člověk jménem Tlustej Tomáš, byl to údajně řidič drogových dealerů, který však vždy vyvázl bez trestu a ukázal filmařům ta nejšpinavější zákoutí, kde se obchody ve skutečnosti odehrávaly. Film se navíc natáčel od listopadu do března, takže herci nemuseli mrazivé počasí vůbec předstírat a divák tak sleduje filmovou rekonstrukci skutečného případu.

Francouzská spojka (1971)

Jedna z nejslavnějších scén filmu, tedy automobilová honička je ve filmu kvůli Friedkinově narcismu a také kvůli producentovi. Eddie Egan o jedné honičce Friedkinovi vyprávěl a ten se jí rozhodl natočit jako vizuální orgie. Vzal nejlepší kaskadéry na filmové honičky a Pepkovi dal pontiaka. Kaskadér najel z vedlejší ulice do Pepka a auto totálně zdemoloval. Friedkin ho seřval a pak nechal přivézt náhradního pontiaka a za volant k zděšení kaskadérů posadil samotného Hackmana. Natáčení honičky se protáhlo na 5 týdnů, ale ruku na srdce, tahle honička patří k těm filmařsky nejfajnovějším.

Oskar pro kameramana Owena Roizmana byl naprosto oprávněný. Právě jím vymyšlený ušmudlaný vizuál dodává filmu to pravé kouzlo. Ve své době bylo velkou záhadou, jak byl schopný natáčet scény v tmavých barech, když nikde nebylo vidět, že by se přisvětlovalo. Roizman v autentických lokacích zaměnil žárovky v lustrech a lampách za výkonnější fotografické a venkovní scény záměrně podexponovával, aby získal chladné šedé odstíny. Jelikož se často natáčelo bez povolení, místo stavby kolejí dělali jízdy tak, že tlačili kameramana na invalidním vozíku. V jednom záběru je to dokonce vidět. Rovněž bych si nepřál snímat slavnou běžeckou honičku, kdy si to Roizman s kamerou dával asi také moc pěkně.

Francouzská spojka (1971)

Film dostal do vínku v distribuci nejvyšší nepřístupnost rovnající se pornofilmům, kterou se ale nakonec podařilo zmírnit na přístupnost R, která je mimochodem také velmi svazující. Kina takové filmy hrají jen ve večerních časech, ale ukázalo se, že diváci film touží vidět. Obrovskou reklamou se ukázalo, že 14 dní před premiérou se v New Yorku našlo zaparkované auto se 105 kilogramy heroinu. V den premiéry se táhly od kin dlouhé fronty a film s necelým dvoumilionovým rozpočtem vydělal v době uvedení 51 milionů a v průběhu let vydělal další jmění na televizních právech a videu. Jen půjčovné Francouzské spojky vyneslo přes dalších 26 milionů.

Eddie Egan dostal za film 240 dolarů a vyrazili ho od policajtů pět dnů před tím než měl nárok na rentu. William Friedkin se vrhl na režii Vymítače ďábla. Roy Scheider natočil Spielbergův hit Čelisti. Z Genea Hackmana se stala hvězda první velikosti, tedy něco, v co nikdo nedoufal nikdo ani v nejdivočejších snech. Samotný snímek se dočkal zajímavého pokračování v režii Johna Frankenheimera a významně ovlivnil celou generaci filmařů a dějiny jednoho žánru. Takový Paul Greengrass by mohl o Francouzské spojce jistě vyprávět celé hodiny.

Ondra Slanina

reklama světová klasika
Koupit ZDE ↓

Tištěná verze
http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

E-book
http://knihy.idnes.cz/slavna-svetova-filmova-klasika.html

Přidat komentář

TOPlist