Nejslavnější gangsteři filmového plátna

Nejslavnější gangsteři filmového plátna

Nezůstávejme pouze v Hollywoodu. Jedním z nejslavnějších gangsterů je také Jean Paul Belmondo ve slavném francouzském filmu Jeana Luca Godarda U konce s dechem (1960), který bude již brzy v rubrice Retro a legendy. Michel (Jean Paul Belmondo) je hejsek a kriminálník, který se shlédl v tvrdosti Humphrey Bogarta i toho, v jakých filmech hrál. Je tvrdý, neústupný, vášnivý a všehoschopný. Ukradne drahé auto a vyrazí z Paříže. Po pár kilometrech se však za ním objeví policejní hlídka. V kastlíku nalezne revolver a sjede ze silnice v naději, že je setřásl. Když se objeví jeden policista na lesní cestě, kde se ukryl, tak ho chladnokrevně zastřelí.

Vrátí se do Paříže, pokračovat v pár kšeftech, obstará si nějaké peníze a navštíví půvabnou americkou studentku Patricii (Jean Seberg), která prodává New York Herold Tribune. Michel po Patricii touží, chce sní spát a utéct do Itálie, kde dřív pracoval jako asistent ve slavných ateliérech Cinecittá. Vysmívá se tomu, že je mu v patách policie a jeho omezený pohled na svět a slepá zamilovanost mu právě znatelně zrychlují přesýpací hodiny života. Nové filmařské postupy i zcela záměrná a zjevná inspirace v béčkových hollywoodských film noir dělá z tohoto podařeného mixu jednu z největších filmových událostí všech dob.

Nejslavnější gangsteři filmového plátna

Pro mě nejlepší filmem všech dob zůstává pořád mafiánská sága Francise Forda Coppoly Kmotr. O genezi filmu jsme již psali v jeho narozeninovém profilu Coppola 70, ale pro úplnost je třeba zmínit minimálně několik základních postav. Vito Corleone (Marlon Brando, Robert De Niro) je sicilský rodák, který přijede hledat štěstí do Ameriky. Během let se vypracuje na nejvlivnějšího gangstera s vlivem v byznysu i šoubyznysu. Michael Corleone (Al Pacino) je typický bohatý synek, který si sice dovede užít rodinné peníze, ale rozhodně se netouží vydat na dráhu zločinu. Nakonec ho však okolnosti donutí rodinný byznys převzít a i když je vlastně postavou až v druhém plánu, je stmelujícím prvkem celé slavné trilogie.

Fredo Corleone (John Cazale) je slabým rodinným článkem. Člověk, který nedokáže v rodině udržet krok a má celkem oprávněně strach o život je asi nejtragičtější postavou celé rodinné ságy. Santiago ,,Sonny“ Corleone (James Caan) je vzpurný a ambiciózní mladík, který až příliš touží po tom nahradit svého otce, což ho dělá v očích nepřátel rodiny nežádoucím. Jeho brutální vražda vyvolala nelibost u cenzorních orgánů. Paradoxně asi nejlepším a nejschopnějším gangsterem je rodinný právník Tom Hagen v brilantním podání Roberta Duvala. Kmotr je skutečný kinematografický zážitek, bez jehož prožití nemůže být filmový fanoušek úplně šťastný:-).

Nejslavnější gangsteři filmového plátna

Pravým gangsterským snímkem, který dokonce míchá netypicky i některé žánrové motivy policejních filmů, westernu a thrilleru dohromady je slavný snímek Neúplatní (Untouchables) z roku 1986, za který si odnesl svého jediného Oskara Sean Connery. Zkušený policajt Malone (Sean Connery) a mladý agent Ness (Kevin Costner) chtějí na začátku 30.let zastavit gangsterské nájezdy legendárního Al Caponea (Robert DeNiro). Film režíroval Brian DePalma, který opět geniálně pracuje s formou nejslavnějších gangsterek z 3O. a 40. let a dojde i na jeho oblíbenou citaci Ejzenštejnova Křižníku Potěmkin. Tomuto filmu se jistě ještě budeme věnovat v rubrice Retro a legendy.

Nejslavnější gangsteři filmového plátna

Jedním z nejzásadnějších gangsterských filmů jsou Scorseseho Mafiáni (1990). Scorsese zpracovává skutečný případ organizovaného zločinu s neuvěřitelnou jistotou a suverenitou. Příběh vzestupu i nemilosrdného pádu Henryho Hilla je hereckým vrcholem Raye Liotty, kterému zdatně sekundují brilantní herci v epizodních rolích formátu Roberta DeNira, Loraine Bracco, Paula Sorvina nebo Mikea Starra. ,,Co já vím, vždycky jsem chtěl být gangster“, říká na začátku filmu Henry Hill a ve filmu nás o tom bez žádných pochybností i přesvědčí. Zvláště v pasáži, kdy podrazí všechny kumpány.

Všechny však strčí do kapsy geniální Joe Pesci, jehož kreace patří mezi kultovní. Scorsese mu dal v asi nejslavnější scéně filmu volnou ruku. V nočním klubu se ptá mafián Tommy DeVito Henryho, jestli si myslí, že je vtipný? Funny však může znamenat v tomto případě i směšný a po ukázce brutálního násilí je jasné, že tento malý ďábel k smíchu rozhodně není. Slavná je i skvělá scéna večeře u maminky a pohřbívání chlapa v lese, kde je opět k vidění Scorseseho červená, jako symbol zla. Scorsese v tomto filmu naprosto otevřeně mafii odsuzuje.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist