Predátoři (2010)

Predátoři (2010)

Predátoři

USA 2010, Predators, režie: Nimrod Antal, scénář: Alex Litvak, Michael Finch podle postav a námětu Jima a Johna Thomase, hudba: John Debney, kamera: Gyula Pados, střih: Dan Zimmermann, hrají: Adrien Brody, Topher Grace, Alice Braga, Walton Goggins, Oleg Taktarov, Laurence Fishburne, Danny Trejo, Derek Mears a další…

formát: 2:35:1, barevný, HD Digital, délka: 106 minut

Film:

Nabušený urostlý chlápek Royce (Adrien Brody) se právě probouzí…uprostřed volného pádu nad stratosférou. Je pochopitelně vyděšený k smrti. Zjistí, že má padák a pokusí se ho otevřít. To se mu sice poštěstí, ale přistání v lese není zrovna měkké. Rozhlédne se. Bác. Vedle něj přistane další muž, který na něj automaticky vytáhne pistoli. Bác. Vedle nich se rozstříkne další. Jenže tomu nešťastníkovi se evidentně neotevřel padák a tak je na fašírku. Za chvilku se jich tam objeví celá skupina – popravčí ze Sierra Leone, zabiják Yakuzy, bojovnice izraelské armády, čečenský voják, na smrt odsouzený vrah, žoldák z mexické Tijuany a doktor.

Predátoři (2010)

Ano, říkáte si správně pěkný výkvět. Ti všichni se právě teď ocitli uprostřed lesa, ozbrojení a s pěkným stavem podobným těžké kocovině. Nejsou zdrogovaní, ale nepamatují si, jak se tam dostali a proč. Nejdrsnější a zároveň nejegoističtější lovec je Royce, který začne s drsnými, ale logickými úvahami. Nejprve zjistí, že se nenachází na této planetě a poté objeví v lese prázdné klece plné syrového masa prolezlého červy. Všichni pochopili, že se právě ocitli na lovu, ale spíše jako křepelky než jako ohaři. Royce se rozhodne zjistit, kdo je loví. To setkání nebude nic příjemného.

Když dostal jeden z nejlepších režisérů uplynulých dvou dekád John McTiernan (Smrtonosná past 1 a 3, Hon na ponorku, Aféra Thomase Crowna) svou první šanci s velkým rozpočtem zhostil se jí nadmíru dobře. Predátor (1987) s Arnoldem Schwarzeneggerem byl geniálně natočený atmosférický survival horror a upřímně po technické stránce mu dodnes není co vytknout. Možná namítnete tu ustřelenou ruku, která je herci vidět za zády, ale zkuste si někdy něco natočit v opadané džungli s nasraným Jean Claudem Van Dammem v červeném elastickém trikotu. McTiernan si tenkrát poradil brilantně se vším, Van Damma vyměnil za opici, každý den přepisoval scénář a nakonec z toho vznikl jeden z nejlepších filmů osmdesátých let, který dodnes neztratil nic ze svého kouzla. Dvojka (1990) byl úkrok vedle, ale i když zůstala pořád celkem obstojně natočená řemeslníkem Hopkinsem (seriál 24 hodin) u diváků celosvětově propadla.

Predátoři (2010)

V polovině devadesátých let začal do Hollywoodu díky společnosti Columbia pronikat nadějný mexický mladík Robert Rodriguez a vzhledem k tomu, že Desperado vydělal slušné peníze a i jeho další počin Od soumraku do úsvitu skončil s velmi zajímavými výsledky rozhodlo se studio Fox nabídnout mladíkovi šanci na velký rozpočet. Rodriguez řekl, že by rád trojku Predátora a začal na ní pracovat. Jenže do toho měl spoustu dalších zájmů a u Foxů pořád nebyli přesvědčeni o tom, že by film něco vydělal. Rodriguez natočil řadu filmů za pár dolarů a v roce 2004 definitivně ztratil status amerického režiséra, když režíroval Sin City s Frankem Millerem a porušil tak stanovy Cechu amerických režisérů. Podle pravidel Hollywoodu nesmí žádný režisér, který není v cechu točit film pro Hollywoodské studio. Toto pravidlo se stoprocentně dodržuje.

Predátoři (2010)

Rodriguez si však díky enormním ziskům svých filmů, z kterých dostal spoustu procent (veleúspěšné Spy Kids vydělaly dohromady hodně přes půl miliardu dolarů, Sin City téměř 200 milionů atp.) založil vlastní ateliéry na pozemku v Texasu, kde má kromě studií i vlastní postprodukci, střižnu a firmu na vizuální efekty. Vzhledem k tomu, že pracuje rychle, levně a zpravidla je hýčkán kritikou byli by manažeři u Foxů magoři, kdyby mu nedali 40 milionů na Predátory.

Pages: 1 2

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    V létě jsem viděl Predátory v kině a rozhodl jsem se je shlédnout ještě jednou na DVD a mrknout na bonusy. Trochu se mi potvrdilo, co jsem čekal a to, že se to točilo skoro celé v Texasu a džungli natáčeli na Hawai. Každopádně mě upřímně šokovalo, že ten v kině zcela digitální synchronizovaný pád herců do vody při útěku z tábora Predátorů nebyl tak úplně digitální a kaskadéři skákali do 3 metrů hluboké vody z výšky 25 metrů. A soudě dle jejich vyděšených výrazů to nebyla vůbec žádná legrace. Co mě ale napodruhý na tom filmu štvalo víc, než napoprvý je to, jak ten film jede na jistotu a jak by mu prospělo, kdyby tam bylo víc zvratů a kliček.

Přidat komentář

TOPlist