Válka policajtů (2004)

Válka policajtů

Francie, 2004, 36 Quai des orfévres, režie: Olivier Marchal, scénář: Dominique Loiseau, F. Mancuso, Olivier Marchal, Julien Rappeneau, kamera: Denis Rouden, střih: Hugues Darmois, hudba: Erwin Kermorvant, Alexelle Renoir, hrají: Daniel Auteil, Gérard Depardieu, Roschdy Zem, Valerie Golino, André Dussolier, Myléne Demongeot a další…

formát: 2.35:1, 35 mm, barevný, délka: 111 minut

Nominace na Cézara – nejlepší film, režie, scénář, střih, herec (Daniel Auteil), zvuk, herec ve vedlejší roli (André Dussolier), herečka ve vedlejší roli (Myléne Demongeot)

Film:

Léo Vrinks (Daniel Auteil) a Denis Klein (Gérard Depardieu) byli kdysi přátelé. Dnes se sotva pozdraví, přestože jsou oba u policie už řadu let a jejich manželky zůstaly pořád v dobrém kontaktu. Jejich společný nadřízený však o jejich problémech ví a na své místo by si představoval jednoznačně Lea, ačkoliv i vůči němu má jisté výhrady. Každopádně před svým odchodem by rád nechal dopadnout bandu lupičů bez skrupulí, kteří ukradli už přes dva miliony eur a zabili devět lidí.

Léo se přes svého informátora dostane na jejich stopu, ale zaplete se při tom do vraždy. Zásah vedený Vrinksem nedopadne dobře, protože uražený a alkoholem notně posilněný Klein kašle na všechny Léovy rozkazy a akci sám začne. Přestřelka si vyžádá smrt Léova kamaráda a Kleina čeká vyhazov od policie s kterým se nehodlá smířit.

Hvězdně obsazený policejní film sází na temnou atmosféru a brilantní herecké výkony Daniela Auteila a Gérarda Depardieu. Film je nesmírně napínavý a o to zajímavější, že režisér je bývalý policista, který sloužil 12 let. Z filmového plátna doslova tryská autenticita. Hlavní hvězdy nejsou žádní supermani, ale chybující lidé z masa a kostí a jejich pohnutky jsou i přes svou značnou krutost příliš reálné, než aby diváka neznepokojovaly.

Scéna klíčového zásahu patří mezi vrcholy francouzských kriminálek a i když by mohla trpět neduhy podobných zátahových scén, typu:,,Jdeme na to, někdo to pos…“, jak jsme zvyklí z amerických béčkových akčňáků, tak v tomto případě uvidíte něco úplně jiného. Marchal násilí v žádném případě neheroizuje, za léta ve službě ho viděl tolik, včetně sebevražd kolegů a zpackaných akcí, že ho doslova děsí a svou úzkost úspěšně převádí i na diváka.

Nejvíce zarážejícím faktem na tomto syrovém snímku je, že částečně vychází z autentického případu ve kterém figurovali kamarádi samotného režiséra. Přiznává však, že poslední půlhodina filmu je čistě fiktivní. I tak se však jedná o jeden z nejlepších policejních filmů posledních let.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist