Průvodce nezávislým filmem v prvním desetiletí nového milénia

Průvodce nezávislým filmem v prvním desetiletí nového milénia

Průvodce nezávislým filmem v prvním desetiletí nového milénia

Po roce 2000 dostála nezávislá scéna velké revoluce. Došlo totiž přesně k tomu, na co upozorňoval Tom DiCillo ve svém kultovním nezávislém filmu Život v oblouznění. Paradoxně za tím stálo několik fenoménů – festival Sundance, filmová cena Oskar a pochopitelně bratři Weinsteinové.

Festival Sundance totiž existoval již řadu let, ale do pozornosti médií se dostal až potom, co nezávislé filmy, které moc nestály najednou začaly vydělávat balík. A toho si nešlo nevšimnout. Bratři Weinsteinové navíc začali podepisovat lukrativní smlouvy s dříve nezávislými tvůrci a nabízeli jim pohádkové rozpočty. Může snad někdo normální říct, že je 80 milionové Chicago nezávislým filmem? A Weinsteini tak film skutečně prezentovali. S jídlem roste chuť a bylo jasné, že nezávislá divize u Disneyho jednou prostě musí skončit. Zlatý padák od Disneyho nakonec způsobily různé filmy s rozpočtem 40 milionů, které se kolikrát ani nedostaly k divákovi.

Jenomže jestli Miramax byl nezávislou sekcí u Disneyho, tak Fox si najednou založil divizi Fox Searchlight, Paramount divizi Paramount Vantage a Warner Bros divizi Warner Independent Picture. Universal podepsalo dlouhodobý kontrakt s britskými producenty Ericem Fellnerem a Timem Bevanem a do kin pravidelně pouštělo ,,nízkorozpočtové“ ostrovní projekty typu Jak na věc nebo Deník Bridget Jonesové, které kultivovaly nabídku letního mainstreamu.

,,Praví“ nezávislí se tak vyskytovali už jenom na festivalech, kam ale Hollywood pronikl taky. Konverzační film Cucák koupilo studio za rekordních 5 milionů dolarů a všichni věděli, že takovou sumu film v kinech nikdy nevydělá. Začalo se smrákat nad nezávislými. Na jeden nezávislý hit připadlo tucet propadáků a i kritici už přestali přivírat oči nad případnými nedokonalostmi. Nelze totiž sedět jedním zadkem na dvou židlích. V dnešní době už je většina nezávislých divizí zavřená, ale i v tomto miléniu se objevila řada zajímavých titulů.

U nás na RealFilmu jsme již psali o filmech jako Bokovka, Před soumrakem, Donnie Darko, Zlomené květiny, Tetro, Děkujeme, že kouříte, Tři pohřby Melquiady Estrady, Ples příšer a v profilech, pak o filmech Jasona Reitmana, Sofie Coppoly, Jima Jarmusche, Darrena Arronofskyho nebo Christophera Nolana. Náš pravidelný průvodce filmem se tedy zaměří opět na filmy u nás dosud nepublikované.

Mullholand Drive (2001)

První desetiletí nového milénia nalezlo hned na svém počátku ve vrcholné formě režiséra Davida Lynche, který v roce 2001 uvedl svůj nezávislý film, který se ihned po uvedení stal kritickou událostí sezóny a samotný excentrický režisér si odnesl cenu za režii na MFF v Cannes.

Camilla Rhodes jede v limuzíně, když se jí najednou pokusí dva spolucestující zastřelit. V tu chvíli však do nich narazí auto a všichni až na Camillu zahynou. Ta začíná bloudit na Mullholand Drive. Betty Elmsová se chce stát hvězdou stříbrného plátna a chystá se bydlet u své tety. Tam ve sprše narazí na nahou Camillu, která se jí představí jako Rita. Začnou pátrat, co se stalo, protože Camilla/Rita trpí amnézií. Režisér Adam Kesher točí film a jelikož vyměňuje herečku a nechce přijmout tu, co mu nabízí je vyhozen. Změní se mu tím totálně život. Rozhodne se jí tedy přijmout a z ní se vyklube blondýnka, která vypadá stejně jako Betty.

Nesnažte se pochopit, protože o to opravdu nejde. Mullholand Drive je film, který původně měl připravit prostor po nový televizní seriál, ale společnost ABC s díky odmítla. Lynch tedy předělal pilota seriálu na plnohodnotný více než dvouapůlhodinový film, který má jeho typický režijní vklad. Film je tedy náležitě temný, bizarně vtipný, plný perverzního sexu a vynikající hudby Angela Badalamentiho. Hereckému obsazení dominují Naomi Watts, pro kterou to znamenal krok do velkého světa a dále Laura Ellen Harring a Justin Theroux.

Průvodce nezávislým filmem v prvním desetiletí nového milénia

Ve stejném roce natočili svůj film Muž, který nebyl také bratři Coenové. (Tedy v době než se vrhly na několik let poněkud nešikovně pod křídla studia Universal.) Ed Crane (Billy Bob Thornton) je holič zaměstnaný u svého švagra. Jeho manželka ho podvádí se svým šéfem, který předstírá, že je kamarád. Když se v holičství objeví plešatý chlápek s parukou s nabídkou spolupráce v byznysu s prádelnami rozhodne se Ed změnit svůj život.

Vydíráním se dostane k 10 000 dolarům, které chce použít jako vklad do nové živnosti. Tím však rozpoutá neuvěřitelně zamotaný kolotoč situací a nečekaných zvratů. Divácky nepříliš vstřícná, ale přesto skvělá podívaná bratrů Coenů si odnesla stejně jako Mullholand Drive cenu za režii v Cannes.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist