James Newton Howard

James Newton Howard

James Newton Howard

Cesta k jednomu z nejlepších skladatelů filmové hudby se ukázala hodně trnitou s řadou špatných odboček a nemilosrdných přehmatů.

James Newton Howard pochází z rodiny, kde byla hudba velice důležitá, babička hrála na housle a v 30. a 40. letech koncertovala ve filharmonii v Pittsburghu a jako malému chlapci mu věnovala piano. Ve svých 14 letech tak James znal a uměl zahrát to nejlepší z vážné hudby a jak sám přiznává, dodnes ho klasická hudba ovlivňuje v jeho tvůrčím vývoji.

Howard již v raném věku udivoval svými hráčskými schopnostmi a když si při pádu z koně zlomil ruku, hrál jednoduše klasické melodie určené jen pro jednu.

Když s Howardem začala cloumat puberta byl jako většina světové populace jeho věku ovlivněn rock and rollem. Jeho idoly se tak staly Beatles, které dodnes obdivuje a s postupem let se k nim přidaly i další hvězdy zvučných jmen jako Jimi Hendrix, Led Zeppelin nebo The Doors.

Howardova vášeň pro hudbu se brzy měla změnit v profesi a to když absolvoval hudební univerzitu v Jižní Kalifornii.

Jenže vychodit školu a uživit se jako hudebník je značně odlišné. Howard se vrhnul na populární hudbu s vlastní kapelou a objevil syntezátory. Skutečnost, že samotného Howarda z populární hudby nikdo nezná, dává najevo jak jeho experiment dopadl. Svět popmusic pro něj prostě naštěstí nebyl stvořený. Howard se jako výborný hráč nechal najímat do hudebních doprovodů světových hvězd. Zásadní byla spolupráce s Eltonem Johnem, u kterého působil jako klávesista, ale v jeho portfoliu nalezneme takové hvězdy jako Dianu Ross, Neila Diamonda, Barbru Streisand, Cher nebo Roda Stewarta.

Výrobci kláves Yamaha najali začátkem 80. let Howarda jako firemního hráče, aby demonstroval schopnosti jejich výrobků. Pověst profesionála tak Howarda přivedla k legendárnímu Jerry Goldsmithovi, který jej najal na zahrání partitury pro projekt Twilight Zone Stevena Spielberga.

V polovině 80. let Howarda ovšem pro film objevil skvělý herec a ještě lepší producent Danny De Vito a najal ho ke složení hudby pro komedii Head Office. Šestitýdenní vyčerpávající práce plná pochybností se nakonec tak vydařila, že Howard definitivně zmizel z kalných vod populární hudby a začal se věnovat světlým zítřkům v oblasti filmové a televizní hudby.

Howardovým patriotem se stal režisér Michael Hoffmann, uznávaný filmový profesionál, který ve svých projektech Howarda zviditelnil, ale neproslavil. Howard se pak vrhal na různé žánry jako třeba drama nebo akční film. Dočkal se i nominace Emmy za pilotní díl k sérii ABC s názvem Men.

Skutečný průlom však nastal, když byl najat na film Pretty Woman. Režisér Garry Marshall využil Howardovu zálibu v klasickém rock and rollu i schopnost napsat příjemné atmosférické motivy.

Ve stejném roce však Howard spolupracoval na dalším filmu a tím byli Hráči se smrtí Joela Schumachera. Úspěšný titul dokázal, že Howard umí pořádně vyděsit a Hollywood konečně objevil mistra hrůzostrašné atmosféry.

Howard se s Schumacherem spřátelil a skládal pro něj relativně dlouhou řadu filmů – Zemřít mladý, Tv seriál Malibu Road a Volný pád. Nabídku Nebezpečného klienta podle Johna Grahama však odmítl kvůli možnosti napsat hudbu pro epický western Wyatt Earp režiséra Larryho Kasdana. Schumacher se urazil, ale časem se jejich vztah uklidnil a dnes jsou dobrými přáteli.

Howard složil hudbu pro svou dobrou známou Barbru Streisand k filmu Pán přílivu, ale jeho největší úspěch se konal u filmu The Man in the Moon režisérského barda Roberta Muligana. Příběh odehrávající se v 50. letech v Lousianě, který popisuje vztah dospívající dívky se starším chlapcem je dodnes považován za Howardův největší umělecký úspěch.

Howard začal skládat se svým okruhem tvůrcům, takže se brzy etabloval mezi skladatele takových jmen jako Taylor Hackford (Ďáblův advokát), skládal hudbu k řadě filmů s Julií Roberts 90. let, díky Kasdanovi skládal i pro filmy Kevina Costnera (Vodní svět) a skládá i pro Andrew Davise (Uprchlík, Dokonalá vražda).

Osudové setkání však pro Howarda znamenala spolupráce s M. Night Shyamalanem. Soundtrack k Šestému smyslu považuji za naprosto geniální. S další tvorbou Shyamalana se Howard vyrovnával jako schopný profesionál. Zcela zřetelně je ve Znamení cítit inspirace Bernardem Herrmanem a ve Vesnici použil tolik milované housle, které ho přivedly k hudbě.

Když Howardovi uprostřed noci telefonoval jeho přítel Hans Zimmer, že je právě uprostřed skládání k Temnému rytíři a že by ho rád přizval na palubu, tak Howard neváhal ani vteřinu. Kombinace obou obrovských talentů bezesporu přispěla i ke geniální filmové atmosféře tohoto diváky i kritikou hýčkaného filmu.

Howard se díky filmovým úspěchům může věnovat i ryze skladatelské činnosti, na kontě má už 8 nominací Oskara a bezpočet dalších cen a jeho ambice a neustálá snaha objevovat nové žánry a melodie z něj činí skvělého skladatele filmové hudby. Howardův hudební vzor je Ludwig Van Beethoven, ale on sám už žádné vzory nepotřebuje, protože se jím stal a to po 20 letech ve filmové hudbě může říct jen málokdo.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist