Mistr hrůzy: John Carpenter

John Carpenter

John Carpenter

Z pravidelných profilů již víte, kdo mě ve filmařině nejvíce inspiroval, zatím jsem zde uváděl Jeana Jacquesa Annauda a Karla Zemana, ale filmař, který mě dodnes nepřestává udivovat svou mnohotvárností je geniální minimalista John Carpenter. Jistě můžete namítnout, že je jeho tvorba neuvěřitelně nevyrovnaná a já Vám odporovat nebudu. Na druhou stranu Halloween, Věc, Starman nebo Útěk z New Yorku prostě není možné pominout, protože se stali s odstupem času základními kameny řady žánrů. Dnešní profil budeme věnovat právě Johnu Carpenterovi.

John Howard Carpenter se narodil 16. ledna 1948 ve městě Carthage ve státě New York v USA. V roce 1953 se rodina přestěhovala do Bowling Green v Kentucky, kde byl jeho otec muzikologem na univerzitě Western Kentucky University. Možná i to je důvod, proč je Carpenter zároveň i respektovaným hudebním skladatelem. Pod vlivem nízkorozpočtových filmů padesátých let, začal v období dospívání natáčet na 8mm kameru, vlastní horory a scifi filmy. Na Univerzitu nastoupil zcela logicky do školy, kde jako profesor hudby vyučoval jeho otec. V roce 1968 ovšem přešel na USC v Los Angeles. V řadě životopisů tak vznikla chyba, protože zkratka USC je vžitá jako University South Carolina, kde Carpenter v životě nebyl.

Již během studií sklidil úspěch s krátkým filmem The Resurrection of Broncho Billy (1970) na kterém se podílel jalo spoluautor scénáře, střihač a skladatel hudby. Snímek získal studentského Oscara. V tomto roce zakládá i vlastní hudební skupinu vystupující pod názvem Coupe de Villes. Mezi jeho souputníky ze studií patří dvorní režisér Stephena Kinga Tommy Lee Wallace (výprava Halloween, režie trojky Halloweenu, famózní TV horror It) a Nick Castle (scénáře Útěk z New Yorku a L.A.). Jeho režijním debutem, po dokončení školy v roce 1971, se stala scifi komedie Dark Star (Temná hvězda, 1974), která se minimálně mezi absolventy režie stala klíčovou ukázkou toho, co dovede udělat talentovaný filmař s minimem prostředků. U filmu se podílel i na hudbě, scénáři a produkci.

Následující film Assault on Precinct 13 (Útok na 13. okrsek, 1976) si i sám stříhal a v malé roli se objevil i před kamerou. Film v Americe zcela propadl, ale v Evropě se stal o 2 roky později hitem. Při natáčení se sblížil s herečkou Debrou Hill, kterou později často obsazoval do svých filmů. Film se dočkal i celkem vydařeného remakeu s Ethanem Hawkem a Lawrencem Fishburnem. Původní Útok má mimořádně působivou atmosféru a obsahuje řadu skutečně skvěle zrežírovaných scén.

John Carpenter - filmografie

Halloween (1978) je tak prvním Carpenterovým neoddiskutovatelným hitem a to jak po komerční, tak umělecké stránce. Michael Myers je malý chlapec, ale zlo už v něm dříme a čeká na razantní impuls k první krvavé lázni. Poté, co doslova vyvrhne svou sestru se pouští i za svou druhou. Naštěstí je včas odhalen a umístěn do nápravného zařízení do péče doktora Loomise (Donald Pleasence). O rok později se vrací před svátkem mrtvých – Halloweenem, aby svou práci dokončil. Chce zabít svou sestru Lauru (Jamie Lee Curtis) a potažmo každého, kdo mu v tom bude chtít zabránit.

Všudypřítomné zlo dělá z tohoto filmu mistrovské dílo. Spadá do stejné éry výdělečných horrorů jako Texaský masakr motorovou pilou a nezávislý režisér John Carpenter se tímto titulem stane doslova ikonou tohoto žánru. V tomto filmu používá doslova geniální záběry, které vyděsí víc než jakákoliv brutalita. Přesto ve filmu zahyne pět lidí a dva psi. Film se stal ve své době obrovským hitem, vzhledem k výrobním nákladům, vyhrál celou řadu festivalů a je suverénně vrcholným filmem žánru. Díky tomuto filmu se stala velkou hvězdou Jamie Lee Curtis, dcera Janet Leigh (Psycho) a Tonyho Curtise (Bostonský škrtič). Filmu se budeme rozhodně věnovat v rubrice Retro a legendy. Carpenter se od té doby podílí jako koproducent a někdy i scenárista a pochopitelně autor ústředního motivu na všech dílech slavné série, kde protěžuje své kamarády na tvůrčích postech.

John Carpenter - filmografie

Přestože se Halloween stal komerčním úspěchem stál pouhých 300 000 dolarů a Carpenter nebyl v pozici, že by si mohl oslovit velká studia k velkému filmu. Jeho zkouškou se tak měl stát snímek Someone´s Watching Over Me, kterým si ho vyzkoušelo studio Warner Bros ve své televizní divizi. Carpenter tak měl k dispozici profesionální štáb (dosud točil všechny filmy víceméně s kamarády). Film má nápadnou podobu s úvodem Vřískotu. Mladou ženu sleduje neznámý cizinec, který jí obtěžuje vlezlými telefonáty a poté pokračuje ve svém teroru i naživo. Film měl slušný úspěch a Carpenter se zapsal definitivně mezi profesionály, kteří ho vzali na milost.

Nejvyšší rozpočet a konečně pořádnou hvězdu získal na film Elvis, tedy životopisný snímek o králi rock and rollu, kde poprvé spolupracoval s Kurtem Russellem. Film se opravdu mimořádně povedl a patří mezi nejlepší životopisné filmy, co kdy spatřily světlo světa na filmovém pásu. Russell zde podává strhující výkon a pokud jste film neviděli Realfilm ho vřele doporučuje.

Pages: 1 2 3 4 5

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    http://www.filmmakermagazine.com/news/2011/07/john-carpenter-the-ward/ Pokud vládnete angličtinou, naprosto famózní rozhovor:-)

Přidat komentář

TOPlist