Průvodce asijskými mystery filmy posledních let

Průvodce asijskými mystery filmy posledních let

Průvodce zajímavými evropskými mystery filmy posledních let

Zatímco minulý týden jsme se zaobírali evropskými mystery filmy tuto sobotu se zaměříme na asijskou kinematografii, pro kterou jsou mystery filmy dokonce příznačné. Zatímco u nás vévodí nejčastějším žánrům tragikomedie, pak v asijské kinematografii, která se promítá ve světových kinech hraje subžánr mystery roli skutečně mimořádnou.

Asijskou mánii a obrovské světové národní koprodukce, kdy se do filmového průmyslu začala zapojovat i Čína rozpoutal režisér thajského původu, tvořící převážně v USA, Ang Lee v roce 2000. Ten totiž rozbořil mýtus o tom, že se v Americe nečtou titulky a jeho film Tygr a drak tam vydělal přes 100 milionů dolarů. Navíc se stal Oskarovým hitem a rozpoutal doslova mánii po filmech s bojovým uměním.

Průvodce asijskými mystery filmy posledních let

Legendární bojovník Li Mu Bai chce skončit s vražděním a vrátit se na horu Wudan, kde se učil bojovému umění. Prostřednictvím své dávné lásky Shu Lien, rovněž zkušené bojovnice, dává svůj slavný meč Zelený osud do úschovy váženého pana Te. Jenže meč je brzy poté ukraden neznámou dívkou, přičemž na místě činu se objevuje i vražedkyně Li Mu Baiova mistra, zvaná Nefritová liška. Záhadnou dívkou a učednicí Nefritové lišky je ve skutečnosti půvabná Jen Yu, jež má brzy uzavřít sňatek s vybraným mužem, zatímco ona sama miluje někoho úplně jiného. O život a duši zatím ne zcela zkažené Jen Yu se rozpoutá lítý boj.

Inspirace Kurosawou je u Anga Lee více než zřejmá a i to je zřejmě důvod proč film uspěl v zahraničí. Kurosawa má pověst legendárního režiséra na evropském a americkém kontinentě a jak už to tak bývá, doma byl skutečně uznáván až po své smrti. Paradoxní je, že Tygr a drak na asijském kontinentě nebyl ani zdaleka tak úspěšný jako v Západní Evropě a USA.

Průvodce asijskými mystery filmy posledních let

Ve stejném roce došlo také k znovuobjevení jihokorejské kinematografie a to konkrétně když Benátský filmový festival ocenil enfant terrible světové kinematografie Kim Ki Duka a jeho film Ostrov.

Převoznice Hui-džin dováží své klienty do malých chatiček na jezeře, kde mohou v klidu rybařit nebo si jen tak užít s escortovanými prostitutkami. Zločinec na útěku Hjon-sik se chce na svém ostrůvku zabít, ale dívka mu v tom zabrání. Začne mezi nimi vznikat zvláštní pouto, které bude pro vás stravitelné přímo úměrně tomu jakými obsesemi trpíte.

Skandální je to správné slovo, jakým bychom vystihli tento film, potažmo samotného tvůrce. Kim Ki Duk se stal miláčkem filmových přehlídek, přestože jeho filmy mají s diváckou atraktivitou pramálo společného. Ostrov je velmi citlivým a doslova niterným prožitkem, má vynikající kameru a scény, které se zadrhnou pod kůži a jež tak často rozebírají filmové eseje. Tyto pasáže zde mají bezesporu nejen osvětovou funkci, ale jistojistě reflektují obsedantní stavy svého tvůrce. Na filmovém festivalu v Benátkách, kde se tento autor prosadil právě tímto filmem, který není jeho debutem a nepatří mezi jeho nejprovokativnější díla, vzbudil Ostrov silnou vlnu pobouření stejně jako v domácí Jižní Koreji.

Troufám si však tvrdit, že Ostrov zaujal kritiku mnohem více svou sugestivní filmovou řečí než explicitními scénami sebetrýznění. Nečekejte, ale žádné přímočaré vyprávění, film má skutečně mystery atmosféru a jeho finále i závěrečné vyústění obsahuje pro řadu diváků neuspokojivé vysvětlení. Kim Ki Duk natáčí 2 až 3 filmy ročně a jeho snímky mají rozpočet v přepočtu cca 15 milionů korun. I to je důvod proč už není tak často zván na prestižní přehlídky, protože primární okouzlení je už dávno pryč. Sám režisér se však za žádného režijního génia nepovažuje a vzhledem k tomu, že jeho oblíbeným kusem oblečení jsou šusťáky a film bere za formu seberealizace jsem zvědavý, kolik bude jeho filmografie čítat titulů řekněme v roce 2020.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist