Jak se natáčelo Fimfárum do třetice všeho dobrého

Jak se natáčelo Fimfárum do třetice všeho dobrého

Jak se natáčelo Fimfárum do třetice všeho dobrého

Jestliže na RealFilmu sledujeme pod drobnohledem zahraniční produkce jako Avatar, Letopisy Narnie nebo TRON: Legacy neměli bychom zapomínat i na české luhy a háje. Zvláště pokud se jedná o Fimfárum, které je minimálně po divácké stránce, vlajkovou lodí animovaných filmů polistopadové éry.

Požádali jsme proto samotné tvůrce, aby nám pro Vás dodali k filmu informace o technologických podrobnostech natáčení a odkryli nám tak pozadí tohoto na přípravu nesmírně náročného projektu.

3D supervizorem a koproducentem Fimfára je Felix Nevřela. Ten neí v branži žádným nováčkem. Od roku 1987 se věnuje tvorbě elektronické grafiky na titulkovačích, od roku 1989 obsluze digitálních televizních efektů – Ampex a Abekas a od roku 1990 střihu a obrazovému dokončování náročnějších televizních pořadů, teleshoppingu a reklamy. Následně je operátorem Quantel HENRY, prvního systému pro kreativní a bezkompresní dokončování obrazu v kvalitě D1 instalovaného na východ od železné opony, a vykonává dokončování postprodukčně náročných reklamních spotů a krátkých filmů.

Jak se natáčelo Fimfárum do třetice všeho dobrého

Od roku 2004 provádí práce na využití profesionálních HD technologií pro cenově dostupnou filmovou výrobu, od natáčení na formát HDCAM s použitím filmových skel, až po finální obrazové dokončení a barevné korekce na Final Cut (Choking Hazard a Post Coitum jsou první filmy natočené a dokončované touto technologií). V současné době má na starosti nejen pracoviště DI na Barrandově, to znamená skenování a barevné korekce v rozlišení 2k a 4k, ale i supervizi nad DI a VFX na filmových a komerčních projektech.

Fimfárum bude prvním českým projektem ve 3D. Přestože je tento termín již dostatečně vžitý, tak si asi stále řada z nás není schopná představit, jak vůbec třetí rozměr vzniká. Osvětlí nám to svými slovy Felix Nevřela:

,,3D , respektive správně bych měl říkat STEREOSKOPICKÉ natáčení, ale to je hrozně dlouhé a mnoho nezasvěcených by si říkalo, že je to nejspíš něco ohledně muziky, takže zůstaneme u 3D a budeme všichni vědět, že nemluvíme o 3D animačních programech a počítačové grafice, ale o natáčení 2ma kamerami, které zastupují LEVÉ a PRAVÉ oko, začíná být velice populární. A tak jak už to tak bývá s každým novým výrazovým prostředkem i výroba ve 3D sebou přináší nové výrobní postupy a redefinuje používané technologie. Od prvotního nadšení – „Podívejte se! Takhle jste to ještě neviděli.“ Až po zoufalé – “ Tak jsme to pěkně natočili, a když jsme to teď sestřihali, tak to VŮBEC NEFUNGUJE!!!!“. Proč????

Jak se natáčelo Fimfárum do třetice všeho dobrého

Protože 3D není záznam reality kolem nás, to bude možná v budoucnu holografie, ale je to především prostorová iluze, kterou pomocí separovaných obrázků pro levé a pravé oko, podsouváme našemu mozku, podobně jako to od začátku minulého století dělali průkopnící kinematografie. A jako každá iluze potřebuje iluzionistu, který ji odprezentuje, tak i vyprávění ve 3D potřebuje vypravěče – STEREOGRPAHERA, který nás, respektive náš mozek tím bludištěm 3D provede.

Pokud vynechám požadavky na STEREOGRAFICKÉ natáčení jako takové a svěřím scenáristu, režiséra a kameramana do rukou zkušeného stereographera, který se postará o to, aby technický scénář, kompozice záběru a nastavení kamer respektovalo základní pravidla 3D natáčení, tak jedním z nejdůležitějších technologických požadavků je SYNCHRONIZACE kamer při natáčení, speciálně při delších záběrech, nebo například při natáčení rockového koncertu. (Představte si, například ten zmatek v hlavě při světelných efektech – flash, který je jen v jednom oku, a ve druhém ne, protože jedna z kamer je o několik milisekund „OUT OF SYNC“).

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist