Nejmocnější producenti I : Jerry Bruckheimer

Nejmocnější producenti I : Jerry Bruckheimer

Nejmocnější producenti I : Jerry Bruckheimer

V průvodci filmem dnes zahájíme třídílného průvodce filmem na téma nejmocnější producenti. V první části se zaměříme na hity Jerryho Bruckheimera, který patří bez debat mezi nejúspěšnější a nejvlivnější producenty Hollywoodu.

Jerry Bruckheimer byl po první léta své kariéry pevně spjat se svým kamarádem Donem Simpsonem a studiem Paramount. Jerry Bruckheimer byl vždy ten malý a dalo by se říci ve stínu svého robustního parťáka, který okouzlil každého koho potkal. Simpson jako opálený svalovec, milovník žen, alkoholu a příznivce pilulek všeho druhu však byl motorem jejich producentského dua. Drobný Jerry Bruckheimer se sice stranil novinářských mikrofonů, ale věděl velmi dobře, která bije a hlavně to byl on, který vymyslel následující pravidlo:,,Nikdy netočit film, na který bych nevzal svojí holku v sobotu večer a nezaplatil oba lístky v plné výši.“ A v tom je vlastně ten jednoduchý klíč k celému úspěchu. Jerry Bruckheimer nikdy nechtěl točit filmy, na které by se pak sám nedíval. Výjimku udělal za celou kariéru jen jednou, ale o té později.

Nejmocnější producenti I : Jerry Bruckheimer

Prvním jasným hitem byl film Americký gigolo (American Gigolo, 1980) s Richardem Gerem od Paula Schradera. Je to k nevíře, ale kontroverzní umělecký scenárista Taxikáře a Zuřícího býka nejenže film bez problémů natočil, ale dokonce společně adaptovali později ještě Kočičí oko podle Stephena Kinga. Film Americký gigolo popisuje příběh mladého Juliana (Richard Gere), který se živí eskortními službami pro obstarožní paničky v L.A. Film s velmi nezvyklým námětem oslovil divácké masy a udělal z Richarda Gerea hvězdu první velikosti. Pokud se na film podíváte, zjistíte, že to vůbec není hloupý film a v soundtracku uslyšíte řadu hudebních hitů té doby.

Bruckheimer se nikdy nebál produkovat výrazným talentům a obsazovat hvězdy nezávislé scény. Málokdo to ví, ale stojí i za filmem Zloděj Michaela Manna (o něm si přečtěte v profilu Dana Adama). Recept na absolutní diváckou podívanou a smlouvu s ďáblem uzavřel až v roce 1983 s filmem Flashdance.

Průvodce tanečními filmy

Reklamní režisér Adrian Lyne tímto filmem položil základ Bruckheimerovy produkce, kterou s Donem Simpsonem udržovali až do roku 1996. Vezme se jednoduchý příběh, který se dá odvyprávět jednou větou, obsadí se hvězda nebo herec s hvězdným potenciálem, vyberou se chytlavé písničky a melodie a vše se zahalí do barevných filtrů.

Syté teplé barvy, velké celky, trochu dramatu, ale ne moc, rychlé střihy, zkrátka musí to být srozumitelné, chytré, ale ne sofistikované a musí to odpovídat současné politické náladě ve Spojených státech. Jednoduché a účinné, co říkáte. Adrian Lyne Bruckheimerovi otevřel možnosti filmu jako reklamního média. Se samozřejmostí sobě vlastní do filmu zakomponoval klipovité sekvence, reklamy na sladké kofeinové nápoje a ještě propagoval taneční školu. Bruckheimer byl nadšený. Věděl, že narazil na zlatou žílu.

Nejmocnější producenti I : Jerry Bruckheimer

V případě dalšího hitu Policajt v Beverly Hills dokázal Bruckheimer další důležitý tah. A to zaměstnávat mladé a tudíž hladové scenáristy. Bruckheimer si většinou vybere téma, nebo někdo z jeho producentské firmy narazí na zajímavý fenomén a pak najme začínajícího scenáristu. Dá mu plat a nechá ho třeba 6 let přepisovat a vybrušovat scénář, který pak musí přizpůsobit aktuálnímu hereckému obsazení. To byl případ i Policajta v Beverly Hills. Jako režiséra nejprve oslovil Davida Cronenberga, ale ten dolarovému magnátovi ruku nepodal a proto oslovil Martina Bresta, který měl sice v branži vysoký kredit, ale velké filmy se mu spíš vyhýbaly. Brest měl ohromný cit pro hudbu a všichni věděli, že zvládne natočit akci i humor.

Brest sice chvíli váhal, ale když dostal zelenou i od Eddie Murphyho bylo vymalováno. Výsledkem je jedna z nejlepších akčních komedií všech dob, která vydělala doslova jmění a Bruckheimer si mohl do svého slovníčku připsat další slovo – pokračování. Je to až s podivem, ale toto slovo si jako jeden z mála hitmakerů nikdy příliš neoblíbil.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist