Japonský šlechtic filmu: Akira Kurosawa

Akira Kurosawa

Japonský šlechtic filmu: Akira Kurosawa

V tématu kostýmních velkofilmů nelze vynechat legendu světové kinematografie Akira Kurosawu. Jestliže v minulém profilu jsme se zabývali Davidem Leanem, který se narodil 25. března, pak Akira Kurosawa se narodil o 2 dny dřív. Oba dva tvůrci mají jedno společné a je zvláštní, že se o tom v literatuře příliš často nedočtete. Kurosawa nebyl jenom vynikající adaptátor nebo exotický import z japonských ostrovů, ale vedle toho vynikal jako brilantní mistr formy a do filmové řeči přinesl svůj originální dialekt, kterým dodnes promlouvají ti nejlepší.

Akira Kurosawa přišel na svět 23. března roku 1910 v Omori, Tokio a již od mládí inklinoval k vysokému umění. Miloval výtvarné umění, zejména francouzské a nizozemské malířství, Shakespeara, moudré ruské spisovatele 19. století, klasickou hudbu a přestože tato láska ho nikdy neopustila, brzy propadl své největší vášni – kinematografii.

O Kurosawovi bylo popsáno mnoho papíru a koluje o něm řada legend. Studenti pražské FAMU 60., 70. a 80. let ví o Kurosawovy své, protože byl častým tématem přednášek, seminářů a především zkoušek profesora Otakara Vávry. Ale troufám si tvrdit, že jestli byla v Americe zkoumána pod drobnohledem tvorba nějakého zahraničního tvůrce, byl to právě Kurosawa. Oplýváte-li kartičkou do Klementina, naleznete o Kurosawovi řadu, častokrát i dobových, zajímavých titulů.

,,V zahraničí jsem se nikdy nesetkal se špatným výkladem svého filmu,“ řekl Kurosawa v jednom interview a tím vystihl démony, které ho provázely v jeho osobním a profesním životě. Jen těžko se úplně vcítíme do role člověka, který svou profesní kariéru začíná v poválečném Japonsku. Nálada ve společnosti a pocity mladých lidí jsou pro Evropana jen těžko pochopitelné. V tomto ohledu si můžete udělat obrázek vynikajícím japonským dokumentem Století filmu: 100 let japonské kinematografie z roku 1995, který vznikl v rámci světového cyklu mapujícím národní kinematografie.

Kurosawa byl nesmírně citlivý člověk, svou práci vnímal velmi intenzivně a ocenění, které dostával přijímal s vděkem, ale s ještě větší pokorou. Pokud si připomenete profil již zmíněného Davida Leana, podívejte se na kontrast obou mužů po jejich největších úspěších. Jen pro zajímavost Kurosawa byl na Japonce velmi vysoký – měřil 181 centimetrů a mezi přáteli se mu říkalo Císař. Oženil se jen jednou ve svých 35 letech a se svou ženou Yoko Yaguchi žil až do její smrti v roce 1985. Měli 2 děti.

Akira Kurosawa si několikrát pokusil vzít život, bylo to pokaždé při bezvýchodné životní situaci, odmítnutí jeho názorů a především jeho originálnímu pohledu, kvůli kterému ho milovníci kinematografie (zejména ze západu) zahrnují pověstí opravdové legendy. Neodpustím si příhodu, dnes vlastně již historickou anekdotu, která má své kořeny v 60. letech na MFF v Cannes.

V jakési anketě byli vyhlášeni tři nejlepší žijící režiséři Ingmar Bergmann, Federico Fellini a právě Akira Kurosawa. Jeden producent proto inicioval vznik povídkového filmu, který měl vzniknout pod režií právě těchto tří osobností. Na první schůzku se však Kurosawa nedostavil a překvapenému Fellinimu s Bergmannem zanechal pouze telegram se slovy, že si netroufá postavit se za kameru s takovými velikány filmové režie jako jsou oni dva. To je důvod proč film nikdy nevznikl a proč i oba evropští režiséři z projektu nakonec ustoupili a celému nápadu se nakonec i zasmáli. Právě Kurosawa totiž nepodlehl jak odmítnutí, tak pochlebování. V tomto ohledu svítí jeho odkaz jako maják pro všechny filmaře, které častokrát přivede do problémů jejich vlastní ego.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7

1 komentář

  1. Roman Potoczný napsal:

    Souhrnné, komplexní, báječné … Díky …

Přidat komentář

TOPlist