Nejslavnější kostýmní sci-fi filmy

Nejslavnější kostýmní sci-fi filmy

Nejslavnější kostýmní sci-fi filmy  

Kostýmní velkofilmy zdaleka nemusí být jen historické spektákly. Žánrem, kde se mohou kostýmní výtvarníci opravdu angažovat do sytosti jsou sci-fi snímky. V dnešním průvodci filmem se podíváme pod drobnohledem i na méně známé snímky, jejichž kvalita sice nemusí být úplně vynikající, ale po kostýmní stránce se jim dá jen stěží, co vytknout.

Začneme obligátními odkazy na články filmy, o kterých jsme již psali. Žánru sci-fi jsme věnovali červnové číslo 2010. V souvislostech s kostýmními sci-fi filmy vezměte zavděk: Průvodce filmovými scifi I., II., III., Hvězdné války, Tron a Tron: Legacy, Star Trek, Planeta opic nebo Pátý element.

Nejslavnější kostýmní sci-fi filmy

Pokud je tedy hlavním kritériem nápaditý kostým, těžko vynecháme italsko-francouzskou sci-fi Desátá oběť (La decima vittima, 1965) z produkce Carla Pontiho natočený Elio Petrim. Ve filmu hrají hlavní roli Marcelo Mastroianni s netypickým blonďatým přelivem a sex symbol šedesátých let Ursula Andress. Film je otevřenou kritikou konzumní společnosti a vychází i z tehdy otevřeně diskutovaného problému práva na rozvod.

Děj se odehrává v 21. století. Marcelo Polletti ( Marcello Mastroianni) je přihlášenou obětí v rámci televizního programu Desátá oběť. Pořad je legální televizní zábava, která má za úkol kontrolovat agresivitu a neustále se zvyšující populaci. A jestliže je oběť, musí být i lovec, kterou je v jeho případě půvabná Caroline Meredith (Ursula Andress).

Snímek pracuje s reálnými exteriéry Říma a dekoracemi tehdy velmi populárního pop artu. Právě proto je jeho designová a kostýmní podoba lahůdkou pro oko. Autorem kostýmů byl italský designér Carlo Coltellacci, který se inspiroval v comicsech, slavném malíři Roy Lichtensteinovi nebo módními ,,vesmírnými“ modely návrháře André Courégese. Film sice nepatří k vrcholům žánru, ale už jenom kvůli těm kostýmům a hercům stojí za vidění.

Nejslavnější kostýmní sci-fi filmy

Fantastická cesta (Fantastic Voyage, 1966) byl na svou dobu přelomový film se skvělými triky, ale přiznejme si, že triky stárnou, ale pohled na obdařenou Raquel Welch v obepnutém bílém gumovém skafandru způsoboval vlhké sny celé generaci. Film musíme zmínit i kvůli tomu, že klíčovou postavou je vědec jménem Beneš. Děj je až geniálně jednoduchý. Atomová ponorka Proteus s lékaři a vědci je zmenšena na velikost mikrobu a vyslána do těla Beneše, který leží v kómatu po embolii mozkové cévy. Posádka má za úkol laserovým paprskem odstranit zevnitř krevní sraženinu a lékaře zachránit. Autorem scénáře je Harry Kleiner (Bullitův případ) a film režíroval Richard Fleischer. Přiznejme si, že film je zdařilý a scéna s Welch ve skafandru a ohmatávání jejího obřího poprsí v gumovém neoprenu je zdrojem dobré zábavy i dnes.

Nejslavnější kostýmní sci-fi filmy

Na Barbarellu se sice příliš dívat nedá a Roger Vadim to tenkrát skutečně se zobrazováním sexuální revoluce poněkud přehnal, ale jako dokument doby je to sice pokleslá zábava, ale pořád funguje. Navíc se divák v určitých okamžicích nemůže zbavit dojmu, že si George Lucas pro Hvězdné války v oblasti kostýmů a výpravy vypůjčil docela dost motivů.

Film si divák užije díky oslnivé kráse Jane Fondy, dámy si prohlédnou urostlé svalovce, ale zaujme zejména kombinací smyslných a kýčovitých kostýmů. Uznávám, že v případě Barbarelly se pohybujeme na opravdu tenkém ledě, ale Jacques Fonteray a legendární Paco Rabane odvedli skutečně solidní práci. To ovšem nemění nic na tom, že je film naprostý úlet a jeho sledování je vhodné spíš pro alkoholový večírek.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist