Průvodce kostýmními filmy Theodora Pištěka

Průvodce kostýmními filmy Theodora Pištěka

Průvodce kostýmními filmy Theodora Pištěka

Únorové číslo RealFilmu věnované kostýmním snímkům může těžko ignorovat člověka, který na poli kostýmního výtvarnictví uspěl i v mezinárodním měřítku. Theodor Pištěk však není jen filmový kostýmní výtvarník. Je to zručný malíř, talentovaný obchodník, divadelník, automobilový závodník a jeho návrhy uniforem pro hradní stráž nebo kostýmy pro velkolepá muzikálová představení svědčí o jeho širokém rozptylu a umělecké i praktické virtuozitě.

Theodor Pištěk se narodil 25. října 1932 v Praze jako syn slavného a nesmírně populárního herce Theodora Pištěka a Máni Ženíškové. Pro zajímavost, mezi přáteli se mu neřekne jinak než Dóda.

Průvodce kostýmními filmy Theodora Pištěka

Theodora Pištěka dostal k snímku jeho kamarád František Vláčil. Vláčil požádal Pištěka, aby mu dělal výtvarného supervizora na snímku Holubice pro scénu v sochařově ateliéru. Vláčil chtěl, aby sochařský ateliér byl maximálně věrný a odpovídal ateliéru skutečného umělce. Bylo to podmíněno i tím, že Vláčil vystudoval dějiny umění, kde výtvarné zobrazování umělcových ateliérů má ohromnou tradici a tvoří samostatný žánr. Když mu Pištěk pomohl s návrhem scény, řekl mu Vláčil, že by nebylo špatné, kdyby na filmu udělal i kostýmy. Pištěk se zdráhal, ale Vláčil mu řekl:,,Vybereš pár triček a džíny a je to.“ A Pištěk vybral.

To bylo jen zahřívací kolo, protože když František Vláčil začal připravovat svá velkolepá díla – rapsodii Marketu Lazarovou a nádherný středověký příběh Údolí včel (oba snímky i s našimi úvodními slovy uvidíte v rámci našich Filmových klubů) byl Theodor Pištěk u toho a kostýmy jsou jeho dílem.

Marketa Lazarová (1967)

Právě tyto práce v portfoliu ho předurčily na pracích výpravných historických kostýmních snímků a jelikož jsme v Česku, tak pochopitelně i pohádek. Pištěk nebyl nikdy typem kostyméra, který by vybíral ve fundusu, jak je u nás, i kvůli omezeným financím, častým zvykem. Pro každou zakázku si pečlivě nastudoval historické poznatky, aby zůstal maximálně věrný a všechny kostýmy sám navrhnul. Z nejzajímavějších pohádek jmenujme kromě exponované výpravné televizní Arabely, snímky jako Tři oříšky pro popelku, Princ a večernice nebo Jak se budí princezny.

Jestliže měl Pištěk na starosti především historické látky, je také zajímavé, že se podílel na kostýmech i pravěké trilogie podle knih Eduarda Štorcha Osada havranů, Volání rodu a Na veliké řece, kde pracoval s úplně jinými materiály než obvykle.

Pages: 1 2

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Aktuálně: Dnes nám mistr Theodor Pištěk přislíbil na duben exkluzivní videorozhovor! Pokud máte nějaký dotaz, který byste chtěli zodpovědět, posílejte nám tipy do redakce! Děkujeme:-)

Přidat komentář

TOPlist