Základní instinkt (1992)

Nejslavnější erotické thrillery

Základní instinkt

USA 1992, Basic Instinct, režie: Paul Verhoeven, scénář: Joe Ezsterhasz, kamera: Jan De Bont, hudba: Jerry Goldsmith, střih: Frank J. Urioste, hrají: Michael Douglas, Sharon Stone, George Dzundza, Jeane Tripllehorn, Mitch Pileggi

127 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Nominace na Oskara – nejlepší střih, hudba, MFF v Cannes – nominace na hudbu

Film:

Rockový zpěvák je brutálně zabit při bouřlivém orgasmu sekáčkem na led. Podezřelou se okamžitě stane spisovatelka Catherine Trammel (Sharon Stone), která byla nejen zpěvákovou milenkou, ale zároveň napsala stejný zločin do své nové knihy. Případu se ujme Nick Curran (Michael Douglas), drsný detektiv s povážlivě velkým škraloupem v osobním posudku. Nick totiž před nedávnem omylem zastřelil několik turistů, za což si vysloužil přezdívku Střelec a svého osobního psychologa (Jeanne Tripplehorn).

Catherine je přitažlivá žena a opravdová mrcha. Navíc si je toho velmi dobře vědoma. Nick brzy podlehne jejímu kouzlu. Jenže případ se neustále zamotává. Na povrchu se objevují pořád nové informace, Nick je čím dál více v ohrožení života a Catherine začala psát novou knihu o policistovi, který se zamiluje do své vražedkyně.

Scénář k filmu napsal Joe Eszterhas ze své vlastní vůle. Po oznámení scenáristy, že je první verze hotová, se strhl v Hollywoodu boj. Práva zakoupil za 3 miliony dolarů Alan Marshall s tím, že film vyrobí u Mario Kassara. Scenárista původně chtěl, aby film režíroval Miloš Forman, ale producenti iniciovali schůzku s Paulem Verhoevenem na základě jeho staršího holandského snímku De Vierde Mann, a ten okamžitě souhlasil.

Producenti filmu chtěli od počátku obsadit do hlavní role Michaela Douglase, takže na jeho roli nebyl nikdy vypsán žádný konkurs ani nebyl osloven jiný herec, jak se často mylně uvádí. To se však nedá říci o hlavní herečce. Na prvním castingu se role skvěle zhostila Sharon Stone, která hrála v předchozím Verhoevenově filmu Total Recall, ale producenti jí odmítli. Douglas a Verhoeven z ní byli u vytržení. V dalších kolech se objevovaly stále větší a větší hvězdy, ale Douglas chtěl s režisérem Sharon Stone, na jejíž stranu se pak přidal i scenárista. Producenti nakonec s obsazením svůdné herečky souhlasili.

Když byl Paul Verhoeven mladým adeptem režie a chodil do kina studovat díla svých slavných kolegů, věděl, že jestli někdo umí natočit napínavý film, je to Alfred Hitchcock. Vzhledem k jeho přiznaným kostlivcům ve skříni v oblasti sexuálních představ se s mistrem napětí sešel i v zobrazování různých obsesí. Jedním z nejpůsobivějších a nejrespektovanějších mistrových děl je Vertigo. Film se vyznačoval mysteriózním příběhem se záměnou identit osudových žen, hlavním hrdinou (James Stewart byl obsazen proti vžitému typu kladného a morálně silného policisty) zmítaným hrůzou z výšek, fantastickou hudbou Bernarda Herrmana umně míchající romantické tóny s dramatickými a především nesmírně sofistikovanými revolučními záběry.

Pages: 1 2

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Tak jsem na ten film včera opět po čase koukal a zhlédl jsem ho asi týden po Muži bez stínu. Dosud jsem si nikdy nevšiml některých totožných záběrů, které má Verhoeven ve filmu. Ten Hitchcock je v obou filmech tak patrný, že je to skutečně perfektní. Každopádně scéna honičky v horských serpentýnách si zaslouží poznámku do rubriky Pod povrchem, tak jí tam v průběhu následujícíh dnů určitě dáme, myslím, že to bude stát za to.

Přidat komentář

TOPlist