Poslední skotský král (2006)

Nezávislí pod značkou Fox Searchlight

Poslední skotský král

Velká Británie 2006, The Last King of Scotland, režie: Kevin Macdonald, scénář: Peter Morgan, Jeremy Brock podle novely Gilese Fodena, hudba: Alex Heffes, střih: Justine Wright, kamera: Anthony Dod Mantle, hrají: Forest Whitaker, James McAvoy, Kerry Washington, Gillian Anderson, Simon McBurney

121 minut, 2.35:1, 16 a 35 mm, barevný

Oskar za nejlepší mužský herecký výkon (Forest Whitaker), Evropské filmové ceny – nominace na nejlepší film, režii, hudbu, kameru, herec, cenu diváků za nejlepší film, BAFTA – cena Alexandera Kordy za nejlepší film, nejlepší herec v hlavní roli (Forest Whitaker), scénář, nominace na BAFTA – nejlepší herec ve vedlejší roli (James McAvoy), film a mnoho dalších cen a nominací

Film:

Jsou 70. léta. Čerstvě vystudovaný skotský lékař Nicholas Garrigan (James McAvoy) odlétá do Ugandy. Chce vypadnout od rodičů, ze studené země a po pravdě neví úplně přesně, co má se sebou dělat. Otočí tedy globem a prst mu skončí na Ugandě.

Od návštěvy exotické země si slibuje vzrušující zážitky, romantiku a radost z toho, že může pomáhat tam, kde ho lidé opravdu potřebují. Krátce po svém příletu je přivolán na místo nehody – nový prezident Idi Amin (Forest Whitaker) naboural se svým Maserati do krávy.

Garrigan situaci vyřeší a svou přímostí si Amina získá. Amin, který je velký fanoušek Skotska si Garrigana ihned oblíbí a nabídne mu, aby se stal jeho osobním lékařem. Tuto nabídku mladý doktor nemůže odmítnout – a právě tady začíná jeho cesta do šokujícího zákulisí jedné z nejstrašnějších hrůzovlád v Africe. Garrigan začne propadat své vlastní touze po moci a stane se diktátorovým důvěrníkem, poradcem a pravou rukou, přičemž je stále častěji svědkem znepokojujících událostí – únosů, vražd a nevýslovných zrůdností, na kterých může mít sám spoluvinu. Když se ve víru Aminovy vražedné megalomanie konečně pokusí zastavit šílenství, které ho obklopuje, změní se jeho pobyt v zoufalý boj o přežití.

Pro mě je Poslední skotský král jeden z nejlepších filmů posledních let a Kevin Macdonald (Na odstřel) v něm vyhrává hned ve třech rovinách filmového vyprávění. Za prvé dal dohromady nesourodou dvojici zkušeného a do té doby neprávem přehlíženého Foresta Whitakera (za film vyznamenaný Oskarem) a nováčka Jamese McAvoye.

Za druhé natočil úžasnou výpověď o málo známých faktech hrůzovlády v Ugandě. Snímek vznikal na skutečných lokacích za svolení tehdejšího prezidenta, který filmařům vycházel maximálně vstříc. Zahraniční štáb měl tolik tvůrčí svobody, že se o tom mohou filmaři točící v jiných afrických zemích nechat jenom zdát (kromě Maroka a J.A.R.). Filmaři mohli dokonce využít skutečnou limuzínu diktátora Amina a místní herec Whitaker tak přesvědčil, že měli pocit, že se Amin vrátil do čela státu.

Třetí rovina je pak pochopitelně ta profesionální – filmařská. Kevin Macdonald je původně dokumentarista a pokud se drží v mezích historické podívané a reálných souvislostí cítí se jako ryba ve vodě. Když se pak snímek přehoupne do druhé poloviny a ke slovu přijde řízná akce a nečekané ryze filmové scenáristické kličky, ocitne se několikrát ve slepé uličce se ztrátou tempa a zachraňují jej právě herci.

Za kamerou byl zkušený Oskarový filmař Anthony Dod Mantle, který udržuje filmařská manželství s Danny Boylem, Larsem von Trierem, Thomasem Vinterbergem a pochopitelně i Kevinem Macdonaldem. Kameraman k těmto svazkům poznamenal v rozhovoru pro britský Eye for Film: Myslím, že dělat s někým dlouho není moudré, ale existují i určité výhody pracovat se stejným ,,vrahounem“. Když se totiž vracíte a odstraňujete všechen ten odpad, co vám stojí v cestě a znáte se velmi dobře, tak máte dobrý základ. Ale každý příběh musíte vyprávět ve stylu, který si zaslouží a neměli byste se opakovat. Když začnete opakovat styly, tak to už nemá smysl dělat, si myslím.“

V tomto ohledu bude zřejmě jeho spolupráce s Kevinem Macdonaldem nejplodnější, protože s Larsem von Trierem se už na posledním dokončeném filmu nesešli a s Danny Boylem už to zřejmě po 127 hodinách zřejmě také nebude to pravé ořechové. Poslední skotský král je snímek natáčený v extrémních podmínkách s na světový film minimálními náklady (5 milionů liber) bez adekvátního ateliérového zázemí. I proto film budí tak realistickým dojmem. Stylizovaná barevnost je pak zřetelně inspirovaná fauvistickými malíři a stylem slavného filmu Město bohů, kterému se budeme rovněž brzy věnovat na Realfilmu.

Výsledkem ovšem pochopitelně není hezký film na sobotní odpoledne, ale krutá lekce o jedné málem zapomenuté genocidě. Mimochodem dokument o Aminovi natočil již v roce 1974 slavný švýcarský režisér Barbet Schroeder (Zvrat štěstěny). Snímku na výpovědi dokonce nikterak neubírá na kvalitě obsazení ,,příjemnými“ herci, kteří zde hrají na vrcholu svých možností.

Poslední skotský král se stal vzhledem k nákladům komerčním hitem a vydělal celosvětově 48,4 milionů dolarů a na nosičích vynesl jen v USA 16,9 milionu dolarů.

Na trailer se podívejte zde.

Přidat komentář

TOPlist