Proroctví (2009)

Proroctví (2009)

Proroctví

USA 2009, Knowing, režie: Alex Proyas, scénář: Ryne Douglas Pearson, Juliet Snowden a Stiles White, kamera: Simon Duggan, hudba: Marco Beltrami, střih: Richard Learoyd, hrají: Nicolas Cage, Rose Byrne, Chander Canterbury, Lara Robinson

121 minut, 2.35:1, HD Digital, barevný

Film:

Učitelé se svými malými žáčky otevírají po padesáti letech časovou kapsli před základní školou. Jednalo se o jednoduché zadání. Tehdejší žáčci měli namalovat obrázky, jak si budou představovat, že bude svět vypadat za 50 let. Mezi dětmi je i malý Caleb, syn ovdovělého profesora Johna Koestlera ( Nicolas Cage) z prestižní MIT.

Jenže Caleb jako jediný nemá obrázky, ale systém čísel. Koestler se během večera nad číselnou řadou zamyslí a dojde k šokujícímu zjištění. Čísla označují katastrofy a počty obětí. Jenže ještě řada čísel zůstává nevyluštěna.

Proroctví (2009)

Ezechielovo proroctví je bezesporu hlavní východisko tohoto zajímavého snímku, kterého se s ojedinělým vizuálním cítěním ujal australský režisér Alex Proyas. Přestože se to na první pohled nemusí zdát, jedná se o relativně lacinou produkci, kde nad triky (a není jich málo) vítězí dobrý příběh, nečekané zvraty a velice příjemné herecké výkony.

Projekt inicioval scenárista Ryne Douglas Pearson, který ho připravoval pro Columbii. Původně bylo Proroctví plánováno pro Richarda Kellyho (Donnie Darko, The Box), ale právě díky jeho poněkud překombinovaným vizím se celý film dostal k ledu. Chvíli se kolem projektu motal i režisér Rod Lurie (Poslední pevnost, Reportér v ringu). Když se však o scénáři dozvěděli producenti ze společnosti Summit Entertainment odkoupili celý projekt i se scénářem. A jak už to tak bývá nechali si scénář přepsat další dvojicí scenáristů.

Proroctví (2009)

Když byl scénář hotový oslovili zkušeného Alexe Proyase (Já, robot, Vrána, Smrtihlav), zda by pro ně film nenatočil. Proyas chvíli váhal, protože měl na přípravu a natočení rekordně málo času. Celý projekt totiž vznikal v časovém presu a musel být natočený za 3 měsíce a za 50 milionů dolarů (tedy polovinu času jeho předchozího filmu Já, robot a o celých 70 milionů méně). To byl ostatně i důvod, proč se o filmu před premiérou příliš nepsalo.

Natáčelo se v Proyasově domovské Austrálii, převážně v Melbourne a blízkém okolí. Snímek se natáčel na špičkové digitální kamery Red One a nutno dodat, že pro nového dravce na trhu to byla doslova zkouška ohněm. Režisér si nemohl vynachválit zejména sekvenci s pádem letadla, která má skutečně neuvěřitelný vizuál a nutno dodat, že si nedovedu představit, že by ještě před pár lety bylo možno natočit takovou scénu pro film s nižším středním rozpočtem.

Proroctví (2009)

Nemá smysl se příliš zatěžovat negativními reakcemi americké kritiky, i když je nutno poznamenat, že Roger Ebert film zařadil mezi nejlepší filmy žánru, které kdy na plátně viděl. Já za sebe mohu přidat trošku do mlýna, protože jsem film viděl poprvé v Německu, kde se mu dočkalo o poznání příznivějších reakcí. Film se stal navíc velmi úspěšným titulem. V celosvětových kinech vynesl 187,9 milionů dolarů slušný úspěch slavil i na nosičích. Navíc je 5. nejúspěšnějším titulem společnosti Summit.

Proroctví není zábavným thrillerem, stejně jako Ezechielovo proroctví není zábava k popukání, ale obsahuje tolik mysteriózních motivů, zajímavých hereckých výkonů, včetně mé oblíbené krásky Rose Byrne, že si Vaši pozornost rozhodně zaslouží. Proroctví je zkrátka solidně vystavěným thrillerem o střetu civilizací, které má vést diváka k zamyšlení a to, že si po jeho skončení nedáte lehkou colu, ale spíš panáka také není dvakrát na škodu.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist