Záhadný Roman Polanski

Následující léta strávil Polanski sebezpytováním. Pendloval střídavě mezi Paříží a Krakovem, setkával se starými známými a zdálo se, že mu je všechno jedno. Režíroval opery, hrál ve filmech svých přátel a k filmové režii se nikterak nehrnul.

Nicméně jakýsi tuniský megaloman svěřil Polanskému 40 milionů dolarů, aby si konečně mohl natočit Piráty. Do hlavní role se vrhnul Walter Mathau a společně natočili jeden z nejděsivějších propadáků filmové historie. Komediální příběh o pirátovi a jeho příteli, který se kvůli zlatu vrhnou do jakéhokoliv dobrodružství se zkrátka nedá příliš dobře sledovat a jeho 2 hodinová délka se zdá téměř dvojnásobná.

Roman Polanski

Ani takový neúspěch však Polanského nemůže zastavit a proto natočí snímek v nejlepší tradici Alfreda Hitchcocka 48 hodin v Paříži (Frantic) se solidním Harrisonem Fordem a svou životní partnerkou krásnou Emanuele Seigner (v té době jí bylo 21 let).

Americký kardiolog Richard Walker (Harrison Ford) přijede s ženou Sondrou (Betty Buckley) do Paříže na lékařský kongres. Než se stačí v hotelové koupelně oholit, jeho manželka beze stopy zmizí. Dobrodružství, jež typický hitchcockovský nesprávný muž v cizím městě ho postaví mezi dvě skupiny, usilující získat spínač k atomové bombě a po bok půvabné nekonformní dívce Michele (Emanuele Seigner). Ta propašovala spínač ze Spojených států v letadle, kde však došlo k záměně jejího a Sondřina zavazadla. Tak se do celého případu, kolem něhož francouzská policie jen bezmocně a lhostejně krouží, zapletla nevinná manželská dvojice.

Pro Polanského spíš formalistické cvičení je solidní akademická podívaná, která představuje velmi slušnou zábavu na večer. Realfilm se snímku bude rozhodně ještě věnovat.

Roman Polanski

Jestliže snímke nedopadl úplně podle představ producentů, pochopitelně co se týče tržeb v kinech a kritici na filmu nenechali nit suchou, pak Polanski v roce 1992 natočil zásadní životní dílo Hořký měsíc (Bitter Moon) podle knihy Pascala Brucknera.

Mladý britský manželský pár, Nigel (Hugh Grant) a Fiona Dodonovi (Kristin Scott Thomas), se na cestě lodí seznámí s krásnou francouzskou tanečnicí Mimi (Emanuele Seigner) a s jejím starším invalidním americkým manželem Oscarem (Peter Coyote). Invalida vycítí mladíkův zájem o svou manželku a po několik večerů mu vypráví šokující příběh jejich trýznivého vztahu. Oscar žil v Paříži, kde se nepříliš úspěšně pokoušel o spisovatelkou dráhu. Se servírkou Mimi prožil vášnivou romanci, jenže po nějaké době se dívky nabažil a musel vynaložit všechen svůj cynismus a krutost, aby se jí zbavil. Mimi se mu však tvrdě pomstila a připoutala ho k sobě navždy. Pár je nyní spojen poutem nenávisti a zmarněné lásky až za hrob.

Brutální, vášnivé a kruté erotické drama, které stupňuje až k šílenému tragickému konci předznamenává Polanského další snímky. Polanski je tímto filmem již vyzrálý autor, který se nebojí zobrazování ničeho a je celkem jasné, že se začíná sám stávat citovaným mistrem. Hořký měsíc ovlivnil evropskou kinematografii a jeho ozvěny nalezneme třeba v díle Pedra Almodóvara. Filmu se budeme rozhodně ještě věnovat.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8

Přidat komentář

TOPlist