Alan Silvestri

Alan Silvestri

Alan Silvestri nikdy nebyl ,,nájemným skladatelem“, respektive alespoň od té doby, kdy se mírně proslavil. Vždy ho zajímal celý proces výroby filmu a podle nálady, kterou mu vylíčí režisér a podle vznikajícího materiálu ho začínají napadat první tóny. Pochopitelně, že takový proces práce lze ovšem uplatňovat pouze s režiséry, kteří to s filmy myslí doopravdy. A pro svět filmu je tedy velmi dobré, že se spřátelil s Robertem Zemeckisem, jehož je dvorním skladatelem.

S režisérem mají takový rituál, že se sejdou večer před natáčením na večeři. Tam si vypráví o scénáři a Silvestri souhlasně přikyvuje. Potom mu asistent režiséra vždy zavolá, že je prohlídka natočeného materiálu a ať se dostaví na projekci. Jenže ani to ho občas neuchrání od projektů, kdy je třeba zavolán spasit nějaký šílený film a setká se jen se střihačem ve střižně a režiséra vůbec nevidí. Možná by jste byli ve finále překvapeni, kolik režisérů, často i významných jmen to dělá.

Alan Silvestri

Silvestri začínal prací pro televizi a jeden z jeho kolegů zrovna vybíral hudbu pro jakéhosi talentovaného režiséra jménem Robert Zemeckis. Jeho film se jmenoval Honba za diamantem (1984) a byl to projekt oskarového producenta Michaela Douglase. Silvestri nahrál demo verzi podle návrhů, které mu dal Zemeckis po telefonu a jednou mu zavolal Douglas a řekl mu, že by bylo hezké, kdyby se u něj zastavil v kanceláři. Silvestri na sebe hodil svetr a šel za ním. Když otevřel dveře, všichni se dali do hlasitého smíchu. Silvestri měl na sobě stejný svetr jako Zemeckis. A tak dostal zakázku na průlomovou Honbu za diamantem.

Honba za diamantem má hravý soundtrack, kde Silvestri umně míchá saxofon s dynamickými bicími a jeho poslech Vám rozhodně vyvolá úsměv na tváři. Silvestri přesně splnil zadání pro romantický dobrodružný snímek, který je zároveň přiznanou parodií na brakové romány. Mimochodem filmu se budeme věnovat v neděli v rubrice Retro a legendy.

Nejslavnější trikové filmy

Po filmech spíše průměrné kvality jako Kočičí oko nebo Fandango se vrátil k Zemeckisovi a složil hudbu k Návratu do budoucnosti (1985) a kdyby už nesložil, nic jiného, tak mu to zajistilo místo v pomyslné síni slávy. Svižné orchestrální melodie jsou přesně to, co film potřeboval. V hudbě už můžeme slyšet jeho poznávací manýry – tedy hlasité fanfáry, typickou akční výplň, kterou použije ještě mnohokrát a kombinaci tónů, kterou nazývám – hollywoodská rodinná zábava. Silvestri ve filmu skvěle aranžuje náladu hned dvou časových rovin a spojuje tak sympatické retro s kvalitní moderní populární hudbou. Hudbu z filmu zaručeně poznáte již od úvodních taktů a troufám si tvrdit, že společně s dalšími díly patří k žánrové klasice.

Silvestri si na dalších filmech vybíral oddechový čas a vydělával peníze. Pro příklad soundtrack k filmu Nemilosrdně (1986) s Richardem Gerem a Kim Basinger má častokrát hodně zpoooomaleenééé melodie z Honby za diamantem. Jeho další filmový vrchol však přišel už brzy.

Nejmocnější producenti II: Joel Silver

Krokem do jiných vod , kterým Alan Silvestri zahájil novou kariéru byl Predátor (1987). Fantastický akční a horrorový soundtrack je skutečně mistrovským dílem. Úvodní dynamické téma používané pro vojenskou akci patří dnes již ke klasice, stejně jako téma závěrečného souboje, které jako velkou věc zdůrazňuje celý orchestr! Tímto soundtrackem se Silvestri bezesporu vyrovnal i Jerry Goldsmithovi, který je jeho přiznaným vzorem.

Pages: 1 2

1 komentář

  1. Roman Potoczný napsal:

    Alan Silvestri by se nejspíš vešel do pětky mých oblíbených kompozitorů … Roman … PS: Díky za příjmný článek …

Přidat komentář

TOPlist