Mistr zábavy Robert Zemeckis

Robert Zemeckis

Před Spielbergem, za Spielbergem, nikdo nesmí stát nebo nebudu hrát. Robert Zemeckis udělal kariéru díky o pět let staršímu kolegovi, který mu na začátku jeho dráhy vytrhl trn z paty hned několikrát. Odjakživa ho přitahovala rodinná témata, tajemno a sci-fi. Ve všech svých zálibách natočil mistrovský kus. Dnešní profil budeme věnovat režisérovi Robertu Zemeckisovi.

Přiznám se bez mučení, že když se zeptáte kteréhokoliv člověka, který miluje film asi vám hned neřekne, že jeho nejoblíbenější filmový režisér je Robert Zemeckis. V jedenáct let staré Cinemě (tedy v době, kdy se dala ještě číst), tehdy napsala Zemeckisův profil kolegyně Alena Prokopová a nutno dodat, že skvěle, ostatně kolega Daniel Adam je dodnes jejím poctivým čtenářem a v psaní recenzí jí považuje za svůj vzor.

Jelikož jsem si ale dobře vědom poslání Realfilmu, které poslední dobou a s přibývající čtenářskou obcí, proklamujeme čím dál hlasitěji, budu psát o Zemeckisovi především jako renesančním tvůrci, který sice občas šlápne vedle, ale vždy v dobré víře. Na druhou stranu se ani u něj občas nelze zbavit dojmu, že mu jeho sláva a bohatství někdy stoupne do hlavy.

Robert Zemeckis

Vraťme se do doby, kdy Robert Zemeckis (narozený 14. května 1952) dychtil po úspěchu a s nadšením v očích sledoval tvůrce Nového Hollywoodu. O trochu starší tvůrci jako Coppola, Scorsese, Cimino, Friedkin, Lucas, Ashby a především Spielberg měnili nekompromisně tvář filmového byznysu. Právě posledně jmenovaný našel s mladším Zemeckisem společnou řeč a pomohl mu k jeho filmovému debutu. Důležité je také vzpomenout jméno jeho osudového kamaráda Boba Galea, s kterým v branži začínal jako scenárista laciných seriálů a jež se na debutu retrokomedii I Wanna Hold Your Hand podílel jako spoluautor.

Snímek vyprávějící o šestici teenagerů cestujících v roce 1964 do New Yorku na koncert Beatles v Show Eda Sullivana sice díru do světa neudělal, ale bez problémů se zaplatil. O dva roky později pak Zemeckis se Spielbergem přišli s komedií Ojetá auta, kde se Kurt Russel a Jack Warden trumfují v boji o zákazníky vlastních autobazarů.

Paradoxně se Zemeckis ocitl i u největšího průšvihu téměř bezchybné Spielbergovy kariéry. Zemeckis s Galem jsou totiž podepsaní pod scénářem k průšvihu 1941. Bláznivá válečná komedie, kterou ve své době (a já dodnes) diváci nepochopili a ignorovali, se stala prvním pomyslným hřebíčkem do rakve ambiciózním projektům, které mladí filmaři dostávali díky tápajícímu filmovému managementu. Neúspěch šel na vrub Zemeckisovi a u společnosti Universal dostal nenápadně na srozuměnou, ať jde svá učňovská léta získávat někam jinam.

Honba za diamantem (1984)

Když Michael Douglas plánoval Honbu za diamantem nabídl režii právě Robertu Zemeckisovi a s odstupem času lze tento fakt hodnotit jako mimořádně prozíravý. Douglas o Zemeckisovi věděl, že je učedník velkého Stevena Spielberga a motal se kolem natáčení Dobyvatelů ztracené archy, které byly diváckým megahitem. Robert Zemeckis tak dostal pro natáčení volnou ruku a relativní klid. Douglas nikdy neproslul nějakou rtuťovitostí, ba naopak. Režisérovi někdo také doporučil začínajícího hudebního skladatele Alana Silvestriho, aby vybral vhodnou hudbu pro snímek. Silvestri však neposlechl a na vlastní pěst složil ústřední téma, které příjemně překvapenému Douglasovi pustil v jeho kanceláři (o veselé anekdotě, která toto setkání provázela se dočtete ve skladatelově profilu).

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist