Všichni dobří čeští filmaři 5. díl – Ideologové

Všichni dobří filmaři 5. díl - Ideologové

Náš seriál o českých filmařích se již přehoupl do své druhé poloviny. V dnešním díle se budeme věnovat jednomu z nejméně uvěřitelných období české kinematografie, které pokrývá padesátá léta a zasahuje i do začátku let šedesátých.

Po skončení války a vítězném únoru nenastoupilo slavné vzepjetí domácí kinematografie, kvůli kterému řada tvůrců navrhovala její zestátnění. V jejich čele byl tehdy nestor českého filmu Otakar Vávra a své pocity i jednání popisuje ve své knize Podivný život režiséra. Jeden úspěch československého filmu z té doby je ovšem nezpochybnitelný, a to drama Siréna (1947) od režiséra Karla Steklého. Příběh kladenského hutníka v období stávek a dělnických revolt si podmanil MFF v Benátkách, kde získal Zlatého lva a Cenu za nejlepší hudbu pro E. F. Buriana. Pochopitelně, že kdyby vyhrál jakýkoliv jiný film, tak by to zřejmě nemělo takový význam, ale pro komunistické ideology, prahnoucích po moci, byl toto jasný signál, že v případě, kdy se chopí vlády mají mezinárodní koncept. Bohužel přitom zapomněli, že zatímco neorealistická myšlenka je poválečné Evropě srozumitelná, pak příběhy amerických imperialistů plánující útoky práškovacím letadlem na Poldovku nikoliv.

Všichni dobří filmaři 5. díl - Ideologové

Osobnosti předválečné a válečné éry jako Adina Mandlová, Lída Baarová, Nataša Gollová a bohužel i Vlasta Burian se stávají veřejnými nepřáteli č. 1. Společnost jim vyčítá styky s Němci a vystavuje je veřejnému posměchu. První dvě emigrují, Gollová se snaží zachránit tím, že pomáhá nemocným v Terezíně, kde jí potká další osudová rána a i přes pomoc několika vlivných hereckých osobností se ke své dřívější slávě ani nepřiblíží.

To samé platí o Vlastu Burianovi, kterého díky zradě bývalých kolegů čeká strmý pád na dno, z kterého i po letech musí normálního člověka zabolet u srdce. A řeči o jeho kolaboraci s Němci jsou naprostý blábol. Sice se připomínají jeho skeče v rozhlase, kde podle připraveného scénáře zesměšňoval československou vládu, ale na konci roku 1941 to byla otázka života a smrti a Burian, na rozdíl od řady ,,hrdinů“ z vlasti neutekl a bavil lidi v těžkých časech. A mimochodem také zařídil pracovní nenasazení Radovana Lukavského, ale o tom už se pro jistotu nemluví vůbec.

Padesátá léta jsou až na několik světlých výjimek (za všechny Císařův pekař, Pyšná princezna, Byl jednou jeden král, Cesta do pravěku, Vlčí jáma) ukázkou naprosté tvůrčí impotence. Některé filmy jsou s odstupem času velmi vtipné, jenže tehdy z toho skutečně musela jít hrůza. Ale považte sami.

Všichni dobří filmaři 5. díl - Ideologové

Již rok po vítězném únoru do kin se vší razancí vstupuje snímek Případ Z-8, který natočil Miroslav Cikán. Dělníci v železárnách touží po splnění dvouletého plánu, ale špionážní skupina se pokusí zneužít pocitu zneuznání místního zlepšovatele Smazala (Josef Bek), aby jim prozradil tajemství nové technologie lisování kovového prachu. Jenže jejich plány zhatí bdělost a ostražitost zaměstnanců oddělení. Ve filmu je každý, kdo má klobouk a nikoliv čepici, podezřelým špiónem a v závěru dojde k prozření i poblouzněný Smazal, který považte, zjistí, že imperialisti chtěli fabriku vyhodit do vzduchu! Naštěstí strana a dělnická třída zvítězí a divák si může jít s pocitem klidu a bezpečí lehnout.

Zlepšovatelský boj mezi dělníky popisuje komediální snímek Karhanova parta (1951), kdy se zkušenými dělníky soutěží parta mladých poháněná touhou po nových metodách a neustálém zlepšování práce.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist