Všichni dobří čeští filmaři – 1. díl Pionýři

Všichni dobří čeští filmaři – 1. díl Pionýři

Na prázdninové průvodce filmem jsme si pro vás připravili devítidílný seriál, který bude mapovat historii české filmové tvorby. V úvodním díle se podíváme na pionýry domácí kinematografie, kteří stáli u zrodu milovaného a někdy zatracovaného fenoménu jménem Český film.

Český film odstartoval senzačně. Jak jinak, když je třeba uvést na trh vzrušující a prakticky neznámý vynález. Na podzim roku 1896 se objevil plakát tohoto znění:,, Sensační v celém světě Edisona živá fotografie v Praze ještě neviděna! Předvedení 6 obrazů v živ. velikosti každodenně v přízemním sále hotelu ,,U černého koně.“ Vstupné 40 kr., děti platí polovic. Jakmile představení započne, není pro vyrušování vstup více povolen.“ O.K, nebudeme falšovat dějiny. Vypadá to honosně a skvěle, ale úplně první projekce se konala 15. července 1896 v Karlových Varech.

Vraťme se ale na cyklická představení do Prahy. Dnešními slovy to byl zkrátka hit. Na představení se stály dlouhé fronty a mezi nejčastější návštěvníky patřil i mladý muž se srdcem dobrodruha a hráče Jan Kříženecký. Sympatický muž, kterému v krvi kolovala italská krev po matce a česká krev po otci však nebyl ani zdaleka tak uhranutý prvními filmy, jako samotným přístrojem, který je promítal na plátně.

Cesta k filmu je magická a každý kdo ji objevuje na vlastní kůži ví, jaké radosti i nekonečné starosti způsobuje. Kříženeckému měla být po neúspěchu školního studia předurčena kariéra městského úředníka, tedy teplé místečko pod penzí a s jistou pravidelnou apanáží. Osud tomu chtěl ale naštěstí jinak. Jan se dal totiž dohromady s věrným přítelem Josefem Pokorným, jehož tatínek – slovutný spolumajitel firmy Petr Klubal a spol., c. a k. dvorní továrna kočárů jim zafinancoval pro ně ohromných 2 264 franků na nákup filmové techniky. Pan Pokorný chtěl jediné, nechat se zvěčnit při projížďce Stromovkou v luxusním kočáru. Hoši vytáhli kameru, papínka natočili, film odeslali do Lyonu a vrátila se jim šedivá šmouha. První snímek Projížďka ve Stromovce tedy vlastně nevznikl a jako na potvoru se tato událost stane pro českou kinematografii nomen omen!

Jan Kříženecký poučen z předchozích nezdarů začal řešit objektivní technické potíže. Mnohem více se zajímal o svícení, výběr lokací a prostředí a natočil sérii čtyř snímků. Rozhodl se, že je pošle na vyvolání do Lyonu všechny najednou v naději, že tentokrát to musí vyjít. Nebudu vás dlouho napínat, přátelé. Filmy se povedly a Kříženecký se předběžně domluvil, že je promítne na pražském výstavišti. Jenže, chyba lávky! Organizátoři nakonec projekci nepořádali a na místo technického pokroku upřednostnili klasickou činohru. Pan Pokorný nejdříve velkopansky navrhl postavit hned vedle pavilon, ale nakonec se spokojil s improvizovaným pavilonkem, kde se v rámci projekce prodávalo i pečivo, které mělo kompenzovat případnou ztrátu. Jak prozíravé, přátelé! První krůčky českého kina tak společně s hučením filmové techniky představuje i vůně obzvláště vypečeného rohlíčku!

První filmy Jana Kříženeckého byly aktuality, zkrátka výjevy ze společenského života jako Jízda pražského arcibiskupa, Výstřel na baště sv. Tomáše atp. Zajímavostí je, že po zhlédnutí filmu nabídnul Lumiére Kříženeckému obchodní slevu na další objednané kinematografické zboží. Kříženecký se tak dočkal prvního uznání a hned dalšího se dočkal od diváků. Ti nadšeně hýkali během projekcí, když zjistili, že Kříženecký nepromítá jen známé záběry z Paříže, ale vidí scény odehrávající se v Praze! Vlastenecké nadšení bylo obrovské. Lid český si domácí filmy zamiloval již tenkrát a jsme skutečně evropský unikát v tom, že přízeň k českým filmům naštěstí nikdy nepolevila.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist