EXKLUZIVNĚ – Natočili jsme rozhovor s kameramanem Peterem Zeitlingerem

Minulý týden jsem dostal do emailu tiskovou zprávu z Artcamu, že zakoupili do distribuce novinkový film Wernera Herzoga Jeskyně zapomenutých snů 3D a je možnost natočit rozhovor s režisérovým dvorním kameramanem Peterem Zeitlingerem na festivalu Ostrava Kamera Oko. Na Realfilmu jsme neváhali ani vteřinu a chopili se nabízené možnosti.

Jak jste si již zřejmě všimli, točíme od července rozhovory se zajímavými osobnostmi světové i domácí filmové scény. Máme za sebou hudebního skladatele, střihače a režiséra Johna Ottmana a velkou českou filmovou hvězdu Ivana Trojana. Vzhledem k tomu, že jsem velkým obdivovatelem tvorby Wernera Herzoga a jeho filmy patří mezi nejoriginálnější a zřejmě nejtroufalejší počiny posledních několika dekád, nemohli jsme si na Realfilmu ujít příležitost seznámit se tváří v tvář s jeho současným dvorním kameramanem.

Klacky pod nohy nám zcela nečekaně hodil Hollywood, respektive současné natáčení americké produkce výpravného seriálu Missing, kde je zaháčkovaný kameraman Realfilmu Dan Adam. Když jsem se dozvěděl, že má natáčení, mírně se mi podlomila kolena. Bylo potřeba najít zdatného náhradníka a proškolit ho v situaci. Záchranou se nakonec ukázal Danův asistent na jeho právě natáčeném dokumentárním projektu Igor Hellebrandt, který studuje filmovou školu ve Zlíně.

Ovšem další objektivní potíží se ukázala kamera, protože Danův Panasonic HVX 200A se nám zdál jako příliš riskantní volba, takže jsme nakonec zvolili ruční HD kameru, kterou nám laskavě zapůjčil režisér a kameraman Martin Doležal z Taranis Filmu, čímž mu vřele děkujeme.

Rozhovor s Peterem Zeitlingerem nebyl náš první a musím konstatovat, že pro člověka se slabšími nervy produkční činnost opravdu není. Nikdo mi nevymluví, že se dá rozhovor dopředu připravit. Jednoduše nedá. Na začátku se zdá vše jako jasná věc, ale s přibývajícími hodinami je jisté jen to, že nic jisté není. Hvězda zpravidla nezvedá telefon nebo se zdrží na mezinárodním letišti, protože v Evropě je jiný systém platebních karet a zadrží jí v úplně jiné zemi letištní ochranka. To jsou zkrátka okolnosti, které ovlivnit nemůžete. S PR festivalu Ivanou Svítkovou jsme se dohodli, že rozhovor provedeme v 18 hodin ve Staré Aréně na Masarykově náměstí a dostali jsme tak skutečně dost času, protože měl od 19:30 uvádět projekci Jeskyně zapomenutých snů v kině Luna.

Špatnej polda (2009)

Naším objektivním nepřítelem se ukázala lokace rozhovoru. Ve Staré aréně se kvůli ruchům a souběžné projekci v sále natáčet při nejlepší vůli nedalo, takže jsem vyběhl z festivalového centra do nejbližší plzeňské restaurace Pod muzeem, kde jsem se dožadoval prázdného salonku. Toho se mi nakonec dostalo a velkou výhodou se ukázalo i velmi dobré osvětlení, které nám obsluha pro rozhovor zapnula. Děkujeme!

Pan Zeitlinger byl od prvního okamžiku neuvěřitelně milý a přátelský, trval na tom, že bude rozhovor v češtině (hluboce smekám, mistře) a rád s námi odešel do hospody, protože měl chuť na kafe. My v redakci Realfilmu ale přeci jenom spíš holdujeme pivu, takže jsme ho nakonec na jedničku přemluvili. Posadili jsme ho na pěknou koženou sedačku, ale slavný kameraman oceněný mnoha prestižními cenami a žák takových bardů jako Vittorio Storaro (Apokalypsa F.F. Coppoly) nebo Sven Nykvist (dvorní kameraman Ingmara Bergmanna) si sedl naproti, protože nechtěl být v protisvětle. Pak jsme se všichni shodli, že zeď naproti zdaleka není tak estetická a pan Zeitlinger navrhl, ať si sedneme do prostoru za stůl a v pozadí máme červené schodiště, z kterého se rozprostírá příjemné podvečerní přirozené světlo. Pak si svlékl bundu a svetr a rozprostřel je po zářivkách:,,Kluci, jsou moc tvrdý, ať to máte hezký. Trochu to světlo ztlumíme.“

Pak jsme se posadili a natočili rozhovor, ve kterém se dozvíte spoustu zajímavých informací. Objasní nám scény s leguánem ze Špatného poldy, pohovoří o nejtěžším natáčení svého života, probereme fenomén 3D, spolupráci s Wernerem Herzogem a sdělí nám, kdo je nejlepší světový kameraman všech dob. Rozhovor probíhá v záměrně neformálním duchu, rychlém tempu a musím říct, že uběhl neskutečně svižně. Jedna z verzí rozhovoru bude zveřejněná i s anglickými titulky. Obě verze budou pochopitelně v HD rozlišení.

Po natáčení jsme si ještě skvěle popovídali a musím uznat, že bych si s ním rád povídal i déle. Každopádně rozhovor pro vás v nejbližší možné době sestříháme, trochu ozvláštníme, aby se na to koukalo, co možná nejlépe a pak si ho budete moci přehrát. Na Realfilmu se nyní dočkáte připravované recenze do Umění dokumentu na film Grizzly Man, v Nové klasice se podíváme na Temný úsvit a v aktuálních recenzích zveřejníme s datem premiéry recenzi na Jeskyni zapomenutých snů 3D, kam dáme i spoustu technických informací od samotného kameramana filmu Petera Zeitlingera.

Pokud budete v Ostravě ještě do 2. října rozhodně navštivte Ostrava Kamera Oko a kdo ví, třeba se tam potkáte i s Peterem Zeitlingerem!

AKTUALIZOVÁNO – ROZHOVOR ZVEŘEJNÍME V NEDĚLI 9. ŘÍJNA!

Přidat komentář

TOPlist