Několik důvodů proč nezmeškat v kinech Drive

Drive (2011)

Na Realfilmu nám vyloženě chyběla rubrika, která by plně uspokojila naši potřebu probírat vlastní filmové postřehy a poznatky, které se často nedají uvádět v recenzích a přitom jsou podle nás důležité a zajímavé. Chtěli jsme zkrátka mít konečně rubriku, kde bychom se podívali pod povrch, do zákulisí a upozornit na zajímavý film, knihu nebo třeba jen na nějaký špičkový záběr, který v redakci řešíme a rádi bychom se o naše společné poznatky podělili.

Dnes si vezmeme na paškál strhující neo-noir Drive, k němuž napsal velmi výstižnou recenzi David Hecht. Dopředu chci upozornit, že se nejedná o recenzi a tudíž si nebudeme brát servítky v prozrazování pokročilejšího děje. Je pak tedy zcela na Vás, zda si o filmu přečtete až po návštěvě kina a nebo se teprve necháte nalákat.

Drive (2011)

1) Explicitně násilné scény
K žánru film noir násilí neodmyslitelně patří. Kopanec do obličeje ležícího chudáka okovanou špičkou dokonce tvoří jeden z pilířů tohoto žánru. Film noir je sice žánr milovaný filmovými historiky, ale nesmíme zapomínat, že se jednalo o béčkovou produkci, byť vznikající často u renomovaných studií. To je ostatně i případ Driveu, jehož kritický úspěch nejen v Cannes lze přičíst konec konců i nebývalému snobismu současné filmové kritiky a odporu vůči osobě Larse Von Triera.

Zvrácený (2002)

Pokud jste někdy viděli velmi drsný snímek Zvrácený Gaspara Noé, jistě jste nezapomněli na legendární scénu s hasicím přístrojem v gay klubu. A byl to právě Gaspar Noé, který se podílel na koncepci brutálních scén v tomto snímku. Dočkáme se tak rozmlácení ruky kladivem, ustřelené hlavy z brokovnice nebo bodání nožem ve velmi nepřikrášlené esteticky záměrně zvrhlé podobě. Možná si říkáte, že podobných gore efektů jste viděli tisíce, ale opak je pravdou. Jejich podstata je totiž ve velmi rafinovaném střihu.

2) Střih
Aspekt střihu jsme řešili s kolegou režisérem, kameramanem a kolegou z redakce Danem Adamem, který si blahobytně výsknul nad tím, že režisér Refn nechává scény dohrát a nežene se hned kupředu usekanými konci scén. V tomto ohledu je explicitní násilí absolutně ospravedlnitelné, protože film má své specifické tempo a podříznutí chlapa se jeví v rámci žánru stejně reálně jako dialog mezi hlavními hrdiny nad šálkem dobré kávy.

Drive (2011)

3) Velkoměsto
Důležitým prvkem všech noirových filmů je prvek velkoměsta, který plně koresponduje s omezenými možnostmi hrdinů. Scenárista pečlivě namíchá karty a rozdá charakterům do vínku jejich přirozené chování, které by v tomto žánru nemělo procházet vývojem. Postavy jsou sice ploché jako ranvej, ale směřují ke svému neodvratnému konci. Stejně tak to funguje i v klasických filmech noir, kde se hlavní hrdina zpravidla dostane do spárů osudové ženy (čti mrchy) nebo víru událostí (čti všechno se pokazí). Film Drive operuje s druhým klasickým syžetem, který jsme mnohokrát viděli. Zobrazení velkoměsta a omezenost prostoru pro pohyb hlavních hrdinů je pak jen žánrovou hrou, která však má ve filmu své opodstatnění a je skutečně zábavná.

4) Nejlepší scény
Film jich obsahuje hned několik a velmi často odkazují k respektované klasice a mistrům. Ve filmu nalezneme odkazy a citace z filmů Petera Yatese, Johna Hustona, Sama Peckinpaha nebo Stanleyho Kubricka. Naprosto brilantní scéna s vyloupením zastavárny spojuje špičkové drama s automobilovou honičkou a horrorem při typickém noirovém vyústění v dřevěném motelu. Zde je dobré také vyzdvihnout herecké umění Ryana Goslinga, jehož postava by při zahrání o kvalitu horším hercem zaváněla nebetyčným klišé. Zdařilá scéna je rovněž v bordelu, kde si přijde Gosling vyřizovat účty s úchylným objednavatelem s přízvukem v teplákovce. Právě tato scéna se inspiruje Gasparem Noé. Absolutním vrcholem je ale brilantní zúčtování s postavou Rona Perlmana (Hon na čarodějniceJméno růže), který snad ještě nebyl ve filmu lepší. Velmi zajímavě zvolené pohledy kamer, brilantní světelná atmosféra a nečekané rozuzlení a netypické zkrácení střihu svědčí o pečlivě promyšlené koncepci celého filmu.

5) Shrnutí
Film Drive je skutečně mimořádným snímkem, který by si milovníci filmového média neměli rozhodně nechat ujít. Vzácně spojuje herecké výkony, hravý scénář a má skutečně nápaditou režii. Vidět ho v kině na velkém plátně s odpovídajícím prostorovým zvukem je pak naprostou samozřejmostí.

Přidat komentář

TOPlist