Tělo, hádky a vášeň: Adrian Lyne

Adrian Lyne

Původně režisér reklam patřící do okruhu režisérů Alana Parkera (Angel Heart), Ridleyho a Tonyho Scotta definoval podobu vyleštěného vizuálu 80. let a nastavil laťku popcornové zábavy na sobotní večer u Jerryho Bruckheimera filmem Flashdance. Mnohem bližší mu ale byla Francie, kam se odstěhoval. Filmy natáčí zřídka, ale když už, tak to stojí zato. Kritici ho příliš nemusí, ale je jen otázkou času, kdy se celé jeho dílo dočká rehabilitace. Dnešní profil budeme věnovat následovníkovi Clauda Chabrola Adrianu Lyneovi.

V anglickém Peterborough bylo 4. března 1941 zřejmě zatraceně živo. Na svět totiž přišel režisér, který nikdy neustoupil, vždy hledal originalitu a miluje hádky. Málokdo se v osobním životě rád hádá, ale Lyne to miluje. A právě drzost a kreativita ho předurčily k tomu, aby se prosadil na nejvyšších metách s komorními filmy, které mají astronomické rozpočty.

Jako vrstevník a kamarád Tonyho ( Nepřítel státuSpy Game, Život v jednom dni) a Ridleyho Scotta (GladiátorRobin Hood, Život v jednom dni) začínal v reklamní branži. Vydělávali slušné peníze a cizelovali filmovou řeč. Adrian Lyne k tomu jednou řekl:,,Nevím, jestli jsme někdy něco prodali. A bylo nám to fuk. Jediné, co jsme řešili bylo to, že jsme si s Ridleym (Scottem) a Alanem (Parkerem) říkali, jak sakra ten druhej moh natočit ten záběr? V té době jsme byli šíleně soutěživí.“ Tony Scott byl v té době ten čtvrtý vzadu a docela mu vadilo, že je ve stínu svého bratra, který byl začátkem 80. let již etablovaným režisérem. ,,Kašli na to, zavři hubu těm kecálkům prachama, který vyděláváš,“ řekl Ridley Scott svému bratrovi. Podobného názoru byl i Adrian Lyne, který si sice za reklamy dopřával luxusu v osobním životě, ale ani zdaleka ho to neuspokojovalo.

Adrian Lyne

Nabídka režírovat film Lištičky (Foxes) přišla ještě před rokem 1980, kdy měl film premiéru. Alan Parker a Ridley Scott už dávno točili v Hollywoodu a film vznikal v produkci společnosti, kde točil Parker známý titul Půlnoční expres. Film o dospívání mladých dívek, kde hraje mladá Jodie Foster nebo mladičká Demi Moore ovšem žádnou díru do světa neudělal a Adrian Lyne by se mohl odebrat do říše nesplněných snů a tužeb.

Průvodce tanečními filmy

Koho by napadlo, že dalším filmem přepíše dějiny americké popkultury. Taneční film Flashdance (1983) je pohádkou se sociální tematikou a Lyne si zde poprvé začíná pohrávat se svým dalším tvůrčím leitmotivem – ,,kýčem“. Krásná tanečnice Alex má dvě práce, aby se mohla stát profesionální tanečnicí a vystudovat prestižní taneční školu. Děj je pochopitelně hodně přitažený za vlasy, ale v rámci žánru tvoří nedostižný kánon. Film měl ohromný úspěch. Tvůrci si zaslouží obrovskou pochvalu za velkolepé taneční číslo v závěru filmu, které je mistrovsky sestříháno z výkonů nejlepších amerických tanečníků tehdejší doby. Všimněte si, že hlavní hrdince po dobu jejího tance není vidět do obličeje. Minimálně touto scénou se zapsal do dějin kinematografie (pustit si jí můžete zde).

Adrian Lyne - filmografie

Již po tomto snímku mu zvonil telefon od Michaela Douglase, který ho oslovil k režii Starmana, ale Lyne s díky odmítl, takže práce připadla Johnu Carpenterovi. Díky komerčnímu úspěchu byl najednou žádaným hitmakerem, ale to ho nikdy nezajímalo. Svou slibně rozjetou kariéru u Jerryho Bruckheimera velkoryse přenechal Tonymu Scottovi. Lyne však dostal od producentů volnou ruku a rozhodl se natočit film o ničivém vztahu, který ovládá sadistický milenec. Ve filmu 9 a ½ týdne (9 a ½ Weeks) sice neudržel celistvost vyprávění, ale v jednotlivostech bude těžko hledat v osmdesátých letech konkurenci. Scéna s noční návštěvou ledničky je formálně mistrovská (přehrajte si jí zde). Film byl určen ke kasovnímu propadáku již během testovací projekce. Hlavouni ze studia MGM neskrývali své rozčarování a nebrali si servítky. Zklamaného režiséra nakonec mohla uklidnit příznivá reakce publika v Evropě. Největší komerční úspěch však na sebe nenechal dlouho čekat.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist