Osvícení (1980)

Stanley Kubrick - filmografie

USA/VB 1980, The Shining, režie: Stanley Kubrick, scénář. Stanley Kubrick a Diane Johnson, kamera: John Alcott, střih: Ray Lovejoy, hudba: Wendy Carlos, Rachel Elkind, hrají: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Scatman Crothers, Danny Lloyd, Joe Turkel

146 minut (původní verze), 119 minut (evropská verze), 1.37:1, 1.85:1 (USA), 1.66:1 (Evropa), 135 mm, barevný

Stanley Kubrick se při přípravě filmu The Shining netajil tím, že chce natočit absolutní horror a s odstupem času můžeme říct, že svůj úkol zvládl.

Spisovatel Jack Torrance (Jack Nicholson) má tak trochu problémy s alkoholem a jeho manželka toho má dost a navíc nemají peněz nazbyt. Jack se proto rozhodne přijmout místo zimního správce hotelu Overlock. Je to zvláštní místo a poslední zimní správce zešílel a svou rodinu vyvraždil sekerou. Malý Danny a Jackova žena během zimy zjistí, že hotel žije vlastním životem a podmaňuje si jejich tatínka, který bere do ruky sekeru, aby si zajistil místo na skvělých party v místním hotelu.

Horror je to skutečně mimořádný, herecké výkony skvělé a Jack Nicholson (Přelet nad kukaččím hnízdemČínská čtvrť,BatmanSkrytá identita) bravurní. Kubrick zde inscenuje jednu z nejděsivějších scén všech dob, která film proslavila i mimo hranice žánru. Jack se dobývá sekerou do koupelny, kde je jeho žena ze synem. Kinetická kamera a mistrovské herectví z tohoto okamžiku dělají highlight světového filmu. ,,Here, is Johny!“, řve s pomyslným šklebem Jack Nicholson a diváci se schovávají pod kinosedačky hrůzou. Ostatně podívejte se zde.

Kubrick jde od prvních záběrů divákům na ruku. Diváci dopředu vědí, že hotel ovládá zlo, zatímco hlavní hrdinové o tom nemají ani tušení. Tento princip sice funguje u většiny horrorů, ale to by nebyl Kubrick, aby svou snahu o dokonalosti nerozvíjel všemi možnými prostředky. Kubrick atmosféru šílenství buduje sice pomalu, ale o to plíživěji a pak jí nechá udeřit zdrcující silou. Alfred Hitchcock po zhlédnutí filmu řekl:,,Kubrick dává divákovi možnost být chvíli bohem.“

Stanley Kubrick

Film zahajuje vizuálně velmi zajímavá montáž jízdy autem horskou krajinou sledovaná z ptačí perspektivy (podívejte se na úvodní scénu Misery nechce zemřít) za doprovodu skladby Dies Irae. Ačkoliv by k tomu sváděla pověst snímku i fotografie k tomuto článku, děj se točí okolo malého Dannyho a nikoliv otce Jacka. Zde je zásadní rozdíl oproti brilantní knižní předloze Stephena Kinga. Pokud jste knihu četli, tak asi chápete spisovatelovo rozčarování nad vyzněním filmu. Spisovatel zveřejnil svůj výklad knihy jako ,,pouhý drobný příběh o autorském bloku“, kterým film rozhodně není. Kinga výsledný film tak rozčiloval, že inicioval přetočení knihy ještě jednou, tentokrát pro televizi. Televizní minisérie Micka GarriseJakem Weberem (Úsvit mrtvých) a Rebeccou De Mornay trvající tři hodiny je rozhodně věrnějším přepisem knižního díla, ale chybí jí Kubrickův zápal po mistrovském dílu. Rozhodně však patří k tomu lepšímu v televizní tvorbě.

Vraťme se ale ke Kubrickově mistrovskému horroru. Kubrick knihu přepsal se spisovatelkou Diane Johnson a přebírá z ní hlavně linie vzájemné komunikace, osamělosti, telepatie a mimosmyslového vnímání a především děsivý pád do tlamy sžírajícího šílenství. Skutečností je, že se scénář neustále přepisoval během natáčení, takže Nicholson dostával vždy ráno pár stránek, které bylo třeba natočit a plně důvěřoval legendárnímu režisérovi.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist