Podzimní putovní přehlídka La Revolucion nabídne skvostný program

Industry – týden od 17.7.2010

Není mnoho historických témat, která by se tak čitelně odrážela v dějinách latinskoamerických zemí jako je právě revoluce. Nejen, že díky revolucím tyto země získaly nezávislost, ale později se jejich pomocí bránily tu pravicovému, tu levicovému blouznění.

Tyto momenty, které se vždy spojují s jakýmsi celonárodním šílenstvím, jakýmsi semknutím, nebo které generují silné historické osobnosti jako je Che Guevera či Allende si o zfilmování doslova říkají. A protože je dnes, stejně jako u nás, v Latinské Americe relativní klid, obracejí se tvůrci do minulosti, aby ji přiblížily mladší generaci diváků. A právě takové filmy představuje distribuční společnost Artcam.

Programu vévodí jeden z nejpozoruhodnějších latinskoamerických filmů posledních let Post Mortem, jež nás zavede do márnice hlavního města Chile, z níž budeme moci sledovat jednu z nejkontroverznějších událostí dvacátého století – Pinochetův vojenský puč, který svrhl vládu socialistického prezidenta Allendeho.

POST MORTEM

19. 9. 2011 Praha / 26. 9. Olomouc / 27. 9. Brno

Režie: Pablo Larraín / Země: Chile, Mexiko, Německo / Rok: 2010 / Délka: 98min.

Bezmála nejlepší latinskoamerický film poslední doby nás zavede do Chile těsně před vojenským pučem v roce 1973. Samotář Mário pracuje v márnici, obdivuje se sousedce a kabaretní tanečnici Nancy a tráví svůj život v domku na předměstí. Vypjatá politická situace se všemi průvody a budovatelským nadšením prudce do leva směřující chilské společnosti se ho netýká. Když vypukne puč a Nancy, jejíž rodina patřila k elitě levicové garnitury, zmizí, začne si Mário uvědomovat závažnost a komplikovanost situace. V práci se mu vrší stovky mrtvých těl a pátrání po jeho lásce je čím dál tím složitější. Jednoduchou vyprávěcí formou a zajímavým úhlem pohledu zpodobňuje režisér Larraín jednu z nejožehavějších historických událostí minulého století.

Post mortem vzbudil mimořádný ohlas na MFF v Benátkách, na Berlinale, San Sebastianu i Karlových Varech, kde byl letos uveden v sekci Horizonty.

SALVADOR ALLENDE

20. 9. 2011 Praha / 27. 9. Olomouc / 28. 9. Brno

Režie: Patricio Gurmán / Země: Chile, Mexiko, Francie, Německo / Rok: 2004 / Délka: 100min.

Portrét socialistického prezidenta, jehož dramatický život vyvrcholil dodnes neobjasněnou smrtí v prezidentském paláci během vojenského puče v roce 1973. Allene, pro mnohé znamenal naději na lepší a spravedlivější společnost, pro mnohé utopického snílka bortícího základy svobodné společnosti a ženoucího Chile do náručí komunistické diktatury. Jeden z nejoceňovanějších současných dokumentaristů Patrício Guzmán ve snímku ukazuje vzácné archivní materiály, rozmlouvá s aktéry tehdejších událostí, s Allendeho rodinou a přáteli, ale dopřává sluchu i jeho oponentům.

PŘÍPAD PINOCHET

21. 9. 2011 Praha / 27. 9. Olomouc / 28.9. Brno

Režie: Patricio Gurmán / Země: Chile, Francie, Španělsko / Rok: 2001 Délka: 110min.

V roce 1998 byl během svého pobytu v Londýně zatčen Augusto Pinochet, hlavní strůjce vojenského puče z roku 1973, který je mnohými obdivován jako člověk, který zastavil hrozící komunizaci Chile a druhými naopak zavrhován jako jeden z nejkrvavějších diktátorů všech dob. Guzmán, který se tématu puče dlouhodobě věnuje, se ihned po Pinochetově zatčení pustil do natáčení, aby zachytil dodnes platné rozdělení chilské společnosti na diktátorovi odpůrce a příznivce a aby shromáždil vyprávění pamětníků z obou stran barikády.

REVOLUCE

23. 9. 2011 Praha / 26. 9. Olomouc / 27. 9. Brno

Režie: Mariana Chenillo, Fernando Eimbcke, Amat Escalante, Gael García Bernal, Rodrigo García, Diego Luna, Gerardo Naranjo, Rodrigo Plá, Carlos Reygadas, Patricia Riggen / Země: Mexiko / Rok: 2010 / Délka: 105min.

Loni uplynulo sto let od vypuknutí revoluce, která radikálně změnila mexické dějiny a dala vzniknout až mytologickým postavám bojovníků Pancho Villy a Emiliana Zapaty. Deset současných mexických režisérů (mezi nimi najdeme i nejvýraznější osobnost současné mexické produkce Carlose Reygadase a hereckou star G. G. Bernala) se tímto povídkovým filmem k odkazu revoluce vrací. V žádném případě se nejedná o historický film nebo pokus o hlubší analýzu revolučních událostí, ale spíše o osobní pohled každého z tvůrců nejen na historii, ale i na revoluční dogmata jako taková a na to, co z nich v dnešní mexické společnosti zůstává.

PUSŤ TO Z HLAVY

24. 9. 2011 Praha / 28. 9. Olomouc / 29.9. Brno

Režie: Alfredo Gurrola / Země: Mexiko / Rok: 2010 / Délka: 112min.

Deset dní před olympijskými hrami v Mexiku roku 1968 mexická armáda doslova rozstřílela studentskou demonstraci na náměstí Tří kultur, obsadila vysoké školy a stovky studentů zavřela do vězení. Investigativní novinář Germán se rozhodne vrátit se k případu zavražděné studentky Diany, která byla jednou z obětí tohoto masakru. Narazí přitom na případ podivné smrti studenta filmové školy, který se o událostech pokoušel natočit dokument. Film je pietní připomínkou událostí, na které chtěla mexická veřejnost raději zapomenout a podobně jako filmy o české normalizaci se snaží ukázat, jak tenká je hranice mezi demokracií a despotismem.

TAJEMSTVÍ JEJICH OČÍ

25. 9. 2011 Praha / 28. 9. Olomouc / 29.9. Brno

Režie: Juan José Campanella / Země: Argentina / Rok: 2009 / Délka: 129min.

Vyšetřovatel Benjamin se po odchodu do důchodu rozhodne napsat knihu o vraždě, kterou jako začínající detektiv vyšetřoval. Bylo to v době, kdy se po smrti prezidenta Peróna o moc neurvale přihlásila vojenská junta a tak není divu, že některé nově získané informace vrhnou na případ zcela nové světlo. Film se žánrově pohybuje na pomezí detektivky, thrilleru a melodramatu stejně jako se jeho postavy pohybují uvnitř svých vzpomínek, dlouho ukrývaných tajemství a milostných eskapád. Snímek není prvoplánově politický, ale snaží se zachytit atmosféru rozjitřené doby, kterou dnes vnímáme jaksi jednoznačně podobně jako třeba my pražské jaro roku 1968. Film získal Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film.

Více na www.artcam.cz

Přidat komentář

TOPlist