Testosteronová režisérka Kathryn Bigelow

Kathryn Bigelow

Podle fotky je to dost neuvěřitelné, ale této výjimečné režisérce bude v listopadu rovných šedesát. U dam by se o věku pochopitelně mluvit nemělo, ale v souvislosti s Kathryn Bigelow neplatí i spousta jiných stereotypů. Průkopnice inteligentních akčních snímků často kombinovaných s dalšími žánry je zkrátka talentovanou všeumělkou, o které se už dávno neříká, že je bejvalkou Jamese Camerona. Dnešní profil budeme věnovat testosteronové ocelové lady křehkých rysů Kathryn Bigelow.

Kathryn Bigelow si poprvé zaječela 27. listopadu 1951, sice to ještě nebylo na štáb, ale na porodní sál, ale již tenkrát to muselo stát za to. Od dětství propadla obrázkům a malovala. Ve 20 letech získala stipendium od prestižního Whitney Musea, kdy kromě práce byla hodnocena renomovanými malíři. Šikovná dívka se věnovala modernímu umění a začala točit videoartové snímky na výstavy moderního umění předních amerických umělců. Pak už byl jen krůček ke studiu na Columbia Film School, kde absolvovala krátkým filmem The Set-Up (1978). Ústřední téma bylo velmi nezvyklé a pro Kathryn naprosto signifikantní. Dvacetiminutovka snímku pokrývala šťavnatou bitku dvou mužů, kterou komentují dva profesoři filozofie. Už začínáte chápat, proč si jí James Cameron zamiloval?

Její první vážně míněný snímek se jmenoval The Loveless a natáčela ho společně s Lovem Montgomerym. Film, který se zřetelně odvolává na klasické filmy s ranařem Lee Marvinem (Peklo v Pacifiku) byla první herecká příležitost později velmi slavného Willema Dafoea. Opravdový průlom však přišel ještě o pár let později. Modří už vědí, že řeč bude o velmi netradičním akčním upírském sociologickém horroru Near Dark.

Kathryn Bigelow

Politicky korektní novináři mladou režisérku začínají nazývat průkopnicí poetického horroru, což svědčí o tom, že ten film snad ani neviděli. Příběh mladého muže svedeného mladou upírkou, který se poté dostane do tlupy řádících upírů má hodně daleko ke klasickému horroru a ze všeho nejvíc velmi srozumitelně vypráví o ztracených jedincích, které máme ve svém okolí úplně všichni. Výtvarně strhující, byť řemeslně ještě nepříliš oslnivý snímek spojil Lance Henricksena nebo Billa Paxtona. Film i přes značně kvality skončil kasovním propadákem.

Kathryn Bigelow

V následujícím filmu Modrá ocel, který se stal mnohem exponovanějším titulem točila režisérka s Jamie Lee Curtis. Hvězda vřískajících horrorů a společně se Sigourney Weaver nejdrsnější žena filmového plátna 80. let se Kathryn Bigelow odměnila soustředěným hereckým výkonem, který má ale do dnešní klasické akční hrdinky v latexu nebo kůži hodně daleko. Ve filmu dává do kontrastu ambiciózní policistku, které se mstí její bývalý přítel – velmi psychopatický parchant. Záměrné klišé a jednoduchost příběhu však nikterak neubírá pečlivému prokreslení nečernobílých charakterů. Protivníkem ve slipech a s bouchačkou byl poněkud nedoceněný představitel padouchů Ron Silver.

Kathryn Bigelow

Filmem, který každý viděl a nikdo neví, že ho dělala ona je špičková alma mater akčního filmu Bod zlomu (Point Break, 1991), který produkoval a jistil zkušeným okem sám James Cameron. Spojení exotického Keanu Reevese, který byl do té doby spojován s mladíčky s velmi nevyjasněnou sexuální orientací nebo obhroublými přisprostlými komediemi a šlachovitým ošlehaným Patrickem Swayzem v životní formě byla jednoduše trefa do černého.

Doufám, že zůstávám objektivní, ale Bod zlomu považuji za kánon žánru. Nejednoznační hrdinové na scestí s pevnými morálními zásadami (řekl tady někdo Rychle a zběsile?) a hlavní hrdina policista v přísném utajení jsou zkrátka dnes už klasickou žánrovou šablonou.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist