Testosteronová režisérka Kathryn Bigelow

Kathryn Bigelow

Bod zlomu je zkrátka klasa a jistě se mu budeme v budoucnu ještě samostatně věnovat. Film měl velmi slušný komerční úspěch a Kathryn Bigelow se již s manželem Jamesem Cameronem pustila do svého zatím nejodvážnějšího projektu, který si nezaslouží být zapomenut. Řeč je o filmu Zvláštní dny (Strange Days, 1995), jež němečtí teoretici filmu staví jako ekvivalent k legendárnímu Scottovu Blade Runneru.

Kathryn Bigelow

Temná apokalypsa odehrávající se na konci milénia byla vizuální jízdou temných odstínů a barev a nejasných hrdinů. Ralph Fiennes, Angela Basset, Juliette Lewis a Tom Sizemore v životní roli vystupují v tomto depresivním sci-fi thrilleru se šťastným koncem, který poněkud nekoresponduje s předchozím dějem. Film byl s velkou slávou uváděn na konci roku 1995 k výročí století kinematografie a Kathryn Bigelow ve filmu formálně přesně vystihla podstatu filmového média a jeho možnosti. Snímek však skončil komerčním debaklem.

Kathryn Bigelow

V roce 1996 se utkala tváří v tvář filmovému mogulovi Lucu Bessonovi. Veřejnosti představila svůj projekt Johanka z Arku a začala plánovat jeho preprodukci s tím, že se začne vzápětí natáčet. To si ovšem známý francouzský tvůrce nenechal líbit a vytasil proti ní všechny svoje zbraně. Projekt se mu podařilo zastavit a v roce 1999 jej uvedl v kinech v hlavní roli se svou tehdejší ženou Millou Jovovich.

Kathryn Bigelow

Těžko říct v jakém rozpoložení se režisérka nacházela, když natáčela svůj evidentně nejhorší film Váha vody (The Weight of Water). I s ansámblem čítajícím Seana Penna, Elizabeth Hurley, Catherine Cormack a Sarah Polley vyzněla její spletitá historka o dvou starých vraždách a manželské krizi jako plácnutí do vody. Film skončil uměleckým i diváckým fiaskem.

Kathryn Bigelow

Její návrat byl ovšem z mého pohledu velkolepý, přestože diváci snímek opět zazdili svým nezájmem. Snímek o ruské jaderné ponorce K19, kde si Harrison Ford mohl konečně splnit sen po svém osobním průšvihu s filmem Hon na ponorku, kde bojkotoval režiséra Johna McTiernana a pak se ho snažil obejít při castingu Aleca Baldwina. Film K19 je formálně strhující a troufám si říct, že po scenáristické stránce září z její filmografie jako maják.

Ačkoli jsem K 19 viděl v době premiéry a od té doby ne, vybavím si koncepci celých scén a především velmi specifické svícení a značnou naturalističnost v zobrazování krutosti. Režisérka ke grafickému násilí řekla v době uvedení Zvláštních dnů:,,Násilí mne zajímá pro svou dramatickou intenzitu. Pro mne může být film oknem k jinému univerzu, ke zkušenostem, které v každodenním životě nezažijete. Násilí není užíváno na způsob dráždidla nervů nebo jakkoliv jinak. Je pravdou související s postavou, a tím nezbytností, domnívám se však, že s ním umím zacházet odpovědným způsobem.“

Smrt čeká všude (2008)

Kariérní vrchol přišel s dramatem z válečného Iráku Smrt čeká všude, v originále The Hurt Locker, kde se režisérce povedl husarský kousek s obsazením nepříliš známého Jeremy Rennera (Město), jenž dnes patří k nejvýraznějším hereckým tvářím své generace.

Smrt čeká všude (2008)

Kathryn Bigelow je režisérka, které nelze jen o to ohlušit vás při svižné akci hlasitými výbuchy a oslepit vás stroboskopickými vizuálními efekty. Její přístup je mnohem rafinovanější. Každým filmem diváka dráždí a útočí na jeho smysly, ale činí tak velmi citlivě a vizuálně úchvatně. Svou tvorbou patří jednoznačně mezi stylotvorné režiséry a pokud ji postavíme do společnosti svých mužských kolegů není na místě hodnotit, zda má sukni nebo kalhoty, protože své řemeslo ovládá jako málokterý jiný profesionál.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist