Howard Shore

Howard Shore

Zřejmě nejrespektovanější současný autor filmové hudby se přes krušné začátky a nedůvěru studií propracoval díky svému talentu až do nejvyšší ligy mezi hollywoodskými skladateli. A na rozdíl od řady svých kolegů přitom zůstal stát nohama velmi pevně na zemi.

U každého profilu si pokládám otázku, proč musí začínat datem narození. K čemu čtenářovi je, že se Shore narodil 18. října 1946 v kanadském Torontu? K čemu je, že se naučil hrát nejdříve na saxofon, když si nevybavím žádný film, kde by měl tento hudební nástroj nějakou významnou úlohu? Vrhněme se raději na něco konstruktivního.

Dnes již legendární režisér a kamarád Howarda Shorea David Cronenberg cítil vždy odpovědnost za své věrné kolegy. A nebyla to žádná proklamovaná odpovědnost naší současné vlády, ale skutečná zodpovědnost za lidi, kteří byli na režisérovi závislí. Když chtělo  nějaké studio angažovat Cronenberga, muselo angažovat i jeho spolupracovníky. V tom problém nebyl. Objektivní potíží se ukázalo, že hollywoodští producenti sice bez problémů zaplatí, ale to jestli hudbu nakonec skutečně použijí je věc druhá. To byl problém Mrtvé zóny vyráběné pro Paramount. Shore se zdál producentům málo erudovaný a na jeho místo nastoupil Michael Kamen.

Nejslavnější filmová monstra

Mrtvá zóna kýžený komerční úspěch neměla a když Mel Brooks nabídl Cronenbergovi velkorysý rozpočet na dnes již legendární Mouchu byl Shore první komu režisér telefonoval. Film se stal komerčním hitem a u Shorea konečně začal zvonit telefon i od jiných filmařů. Poslechněte si proč zde.

Nejslavnější adaptace Williama Shakespeara

Přelomovým dílem v Shoreově filmografii se stala spolupráce s Jonathanem Demmem na filmu Mlčení jehňátek. Ponechme stranou paradox, že majitel filmových práv na Hannibala Lectera byl výhradně Dino De Laurentiis, tedy producent Mrtvé zóny, který Shorea vyrazil, a producentům připravovaného filmu je prodal za 1 dolar. O filmu si přečtěte v samostatném článku, ale podstatná je skutečnost, že lví podíl na atmosféře snímku má právě Howard Shore.

Po podrobném rozboru filmu totiž musím konstatovat, že atmosféru Mlčení jehňátek zásadně proměnili zejména zvukař a hudební skladatel. Howard Shore složil zásadní dílo svého žánru a i pro samotný poslech je to fantastická záležitost. Zvláštní uznání si zaslouží zvukař. Neustále jsem přemýšlel, proč je ten film tak zneklidňující. Pod celým snímkem, jakýmkoliv obrazem, je slyšet velmi ztlumený větrák. Tento prvek se pak objevuje v celé řadě pozdějších thrillerů. Geniální je ovšem závěrečná skladba.

Zajímavou náhodou se stal Howard Shore skladatelem filmů Davida Finchera. Scenárista Andrew Kevin Walker prodal svůj scénář New Line Cinema a ti začali vyjednávat o režii s Davidem Cronenbergem. Ten po delším váhání nakonec z filmu odstoupil, ale Howard Shore už u filmu na přání Davida Finchera zůstal. A stalo se opět něco mimořádného. Společnosti New Line Cinema film Sedm vydělal více než desetinásobek vložených peněz jen v kinech a když se rozhodlo, že se vrhnou na adaptaci Tolkienovy trilogie Pána prstenů bylo jasné, že by producenti rádi angažovali ty nejlepší. New Line Cinema totiž není žádné mamutí studio, ale má své kořeny v tradici nízkorozpočtových horrorů, tedy stejně jako Shore. (PS: Jak se asi dostal Viggo Mortensen do herecké stáje k Davidu Cronenbergovi, že?:-) V tomto období také začala spolupráce s Martinem Scorsesem, jehož je poslední dobou rovněž dvorním skladatelem, protože se podílel na filmech Gangy New Yorku, Skrytá identita a napsal kompozici i pro Huga.

V Pánu prstenů Shore dokazuje, že není jenom mistr temných látek, ale že jeho rejstřík je mnohem širší. Shore zde tedy tradičně rozehraje temné melodie, ale pohrává si i s veselými tóny v Hobitíně. Navíc to nikdy nezní jako parodie na již stvořené soundtracky, které jsou kámen úrazu současné hollywoodské hudební produkce. Díky Pánu Prstenů prokázal, že má univerzální rejstřík a jeho mozek produkuje skutečně originální a nádherně harmonické skladby. Za filmy získal Shore dva Oskary a stal se jedním z nejlépe placených skladatelů současnosti. Proč si pusťte zde.

Podle mého amerického profesora Maestro Michaela Hurshella zůstal Shore jako člověk s nohama pevně na zemi, je to člověk se kterým lidé rádi spolupracují a nevím jak Vy, ale já se na jeho hudbu k Hobitovi vážně těším.

Howard Shore

1 komentář

  1. vobris napsal:

    Velmi povedený soundtrack je k filmu Nahý oběd. To se musí vidět a slyšet tvoří to dost zvláštní atmosféru …
    http://www.youtube.com/watch?v=BpnuPi51ksM

Přidat komentář

TOPlist