Pod povrchem filmu Sociální síť

The Social Network (2010)

Film Social Network byl loni jedním z nejžhavějších kandidátů na Oskara a nakonec se musel sklonit před mnohem konzervativnější a ,,dospělejší“ Královou řečí pojednávající o koktavém králi. Podívejme se pod povrchem na tento mimořádný snímek, který by neměl ujít vaší pozornosti.

Nejprve si připomeňme základní technické údaje.

USA 2010, režie: David Fincher, scénář: Aaron Sorkin podle knihy Bena Mezricha „The Accidental Billionaires“, kamera: Jeff Cronenweth, hudba: Trent Reznor, Atticus Ross, střih: Kirk Baxter, Angus Wall, hrají: Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Rooney Mara, Andrew Garfield, Joseph Mazzello, Armie Hammer a další…

formát: 2.35:1, barevný, HD Digital (RED ONE 4K), délka: 121 minut

Oskar za nejlepší hudbu, střih a adaptovaný scénář, nominace na Oskara – nejlepší film, kamera, režie, zvukový mix, herec v hlavní roli (Jesse Eisenberg), Cena Amerického filmového institutu za film roku, BAFTA – nejlepší střih, režie a adaptovaný scénář a více než 180 dalších cen a nominací

The Social Network (2010)

1) Přijetí filmu v Čechách
Film v českých kinech distribuovala loni na podzim společnost Falcon a snímek se pohyboval u samého dna diváckého zájmu. Do dneška si kladu otázku, proč tomu tak bylo. Film od režiséra, který se dlouhodobě těší skutečně velkému zájmu domácího publika s tématem největší sociální sítě, kterou v době premiéry užívalo 1,8 milionu Čechů! Nějak jsem to nepochopil. Jen pro připomenutí tehdejšími hlavními soupeři v kinech byl Trojanův  Občanský průkaz, Harry Potter a domácí Bastardi. Mimochodem Občanský průkaz distribuoval také Falcon. Je třeba však jedním dechem dodat, že pan Ondřej Trojan je skutečný profesionál a svůj film si skvěle jistil i vlastní propagací, která byla opravdu vidět. Buď tedy film pohřbilo špatné PR nebo nezájem publika. Odpověď nechám na vlastním uvážení.

The Social Network (2010)

2) Mistrovský scénář Aarona Sorkina
Pokud jste někdy viděli hovořit Aarona Sorkina, tak asi máte představu, že se jedná o na scenáristu velmi výřečného extroverta a pokud si mohu do budoucna tipnout, jistě se bude pokoušet i o vlastní režijní dráhu. O tom ostatně svědčí i skutečnost, že mu David Fincher přenechal natočení jednoho obrazu, který ve filmu zabere 1,2 sekundy a točil se úplně nakonec. Sorkin měl na režii tři hodiny čistého času a byl spokojený již s druhým jetím. Kameraman Jeff Cronenweth ho však požádal, ať to natočí ještě minimálně šestkrát, jinak bude mít režisér řeči. Sorkin odevzdal scénář plný dialogů a přímých řečí a Fincher, který si byl velmi dobře vědom toho, že má před sebou velkou výzvu. Toto úterý jsme psali o podobně koncipovaném snímku – O rodičích a dětech Vladimíra Michálka, který také staví na dialogách. Oba režiséři k tomu přistoupili stejně. Scenárista byl přítomen celému natáčení a v případě nutnosti přepisoval dialogy. Fincher se tak na první pohled zbavil i dalšího nepříjemného stigmatu, pověsti nespokojeného prudiče. Tu totiž obstaral Sorkin. Při čtených scénách Sorkin obhajoval své dialogy před mladými herci, kteří pochopili, že když mají před sebou 10 stránek textu budou je muset odříkat v doslova kulometné kadenci. Nominace na Oskara pro Eisenberga je tak zcela na místě, protože zejména úvodní scéna v hospodě byla opravdu náročná.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist