Amélie z Montmartru (2001)

Francie / Německo 2001, Le fabouleux destin D´Amélie Poulain, režie: Jean Pierre Jeneut, scénář: Jean Pierre Jeuneut, Guillame Laurant, kamera: Bruno Delbonnel, hudba: Yann Tiersenn, hrají: Audrey Tatou, Mathieu Kassovitz, Rufus, Yolande Moreau

120 minut, (Francie 129 minut, USA 122 minut), 2.35:1, 35 mm, barevný

Křišťálový glóbus na MFF v Karlových Varech, nominace na Oskara – nejlepší zahraniční film, scénář, zvuk, kamera, výprava, Evropská filmová cena za nejlepší film, režii, kameru a desítky dalších cen a nominací

Amelie Poulen (Audrey Tatou) je netradiční dívka se zvláštním smyslem pro spravedlnost a s ojedinělým pohledem na svět. Když se děje bezpráví retardovanému pomocníkovi zelináře, neváhá jeho šéfa sama vytrestat, v místní kavárně dává dohromady cynického zákazníka s osamělou servírkou a když se sama zamiluje, tak to stojí za to.

K tomuto filmu mám ambivalentní vztah, který bych měl zdůraznit slovem zatraceně. Letos jsme film vybrali do našeho filmového klubu s podtitulem Francouzská sezóna. Divákům se snímek velmi líbil a mě pochopitelně také, jinak bych ho nevybral. Ta ambivalence je způsobená tím, že v době mého dospívání byla Amélie film, který musel každý vidět, jinak nebyl in a já v té době měl poměr s holkou, která si myslela, že žije v tom filmu. Roztomilé? Ve skutečnosti je to peklo, přátelé. Vydrželo nám to jen pár dní a vždy, když narazím na tento film, tak si na ní vzpomenu. Mám na film samozřejmě i jiné vzpomínky, ale ty úplně nesouvisí s hodnocením tohoto filmu.

Film si ve své době podmanil desítky milionů diváků po celém světě. Rozpočet činil vysokých 50 milionů franků a sotva někdo myslel, že se vůbec zaplatí. Nakonec však vydělal přes 200 milionů dolarů. Jak to, že nenápadný film o praštěné holce zaujal tolik lidí? Jsou všichni praštění nebo je to tak dobrý film? Po pravdě asi obojí, ale je to také dobrý film.

Jean Pierre Jeneut byl zmlsaný z Hollywoodu. Jeho rodina dostala od společnosti FOX k užívání luxusní vilu v Hollywoodu, dostal královsky zaplaceno, měl kryté všechny výdaje a mohl se věnovat režii čtyřce Vetřelce. Jenže film se sice zaplatil, ale nadále žádná další práce z Hollywoodu nepřišla. Vrátil se tedy do Francie, kde se slavnou producentkou Claudií Ossard, Jeanem Marcem Dechampsem a holandským producentem zastupujícím německé investory Arne Meerkampem van Embdenem dostal k dispozici obdobné prostředky jako v Hollywoodu pro naprosto nehollywoodský film, který začal psát již v roce 1974!

Film byl původně napsaný na tělo Emily Watson (Prolomit vlny, Červený drak), ale Jeneut dal nakonec přednost okaté brunetě Audrey Tatou, bez které by film takového úspěchu ani zdaleka nedosáhl. Amélie je vlastně ohromně šťastná náhoda. Kromě dalších herců, které si Jeneut udržuje ve své blízkosti prakticky v celé své filmografii je třeba upozornit na člověka, který filmu ohromně pomohl. Zřejmě většina již tuší, že řeč je o francouzském skladateli Yannu Tiersenovi (Good Bye, Lenin!).

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist