Kontraband (2012)

USA/Velká Británie/Francie 2012, Contraband, režie: Baltasar Kormákur, scénář: Aaron Guzikowski podle filmu Reykjavik-Rotterdam, hudba: Clinton Shorter, kamera: Barry Ackroyd, střih: Elizabeth Ronaldsdóttir, hrají: Mark Walhlberg, Kate Beckinsale, Ben Foster, Giovanni Ribisi, Diego Luna, J. K. Simmons, Lukas Haas

109 minut, 2:35:1, 35 mm, barevný

Chris Farraday (Mark Wahlberg – Skrytá identita) je spořádaný otec od rodiny, který se kdysi taky pohyboval za hranou zákona, když pašoval různé zboží ze Střední Ameriky do USA, ale dokázal včas odejít. Bohužel, mladší bratr jeho ženy (Kate Beckinsale) se rozhodl začít tam, kde Chris skončil. Jenomže je to pěkný patlal a ve strachu před šťárou nechal velkou pašovanou zásilku utopit v moři. Nyní dluží primitivnímu kruťasovi Briggsovi (Giovanni Ribisi -Návrat do Cold Mountain, Riziko). Chris má vlastně jen dvě možnosti – buď nechá vlastního švagra odpravit, nebo se vrátí na místo činu a propašováním velmi problematické zásilky na americkou půdu jeho selhání odpracuje, zvláště když mu Briggs sdělil, že v momentě, kdy zabije jeho švagra, tak se dluh dědí na jeho rodinu a postupně sejme jeho, mamku, děcka a další čeny rodiny. A protože rodina je pro něj vším, nechá se zaměstnat na nákladní lodi, která má být prostředkem k uskutečnění mimořádně riskantní operace.

Studio Universal odmítlo cinefilský thriller Drive a místo něj nasadilo do svého výrobního plánu Kontraband. Z mého hlediska mělo natočit filmy oba a jistě by neprodělalo, nicméně je zatraceně dobře, že dalo příležitost mnohem respektovanějšímu islandskému herci, než režisérovi, který natočil z mého pohledu film, který uspokojí fanoušky Jasona Bourna, kteří se ještě teď léčí z lobotomie Greengrassovýchkulometných střihů. I to je důvod, proč vezmu svého tátu po dvou letech do kina, který je vyhlášeným kritikem a odpůrcem většinové kinematografie, že by si mohl bez problémů založit svůj účet na csfd a zcela jistě by prošel i tím slavným testem filmových znalostí.

Film představí na začátku postavy, které sice v průběhu filmu projdou dramatickým obloukem, jenomže Kontraband je na rozdíl od zmiňovaného Drive filmem akčním a především situačním. Zvrat střídá zvrat, řešení jsou logická a musím se přiznat, že v polovině filmu jsem se rozhodl hnidopišsky zaměřit na střihy a zda si filmaři příliš neusnadňují práci. Jenomže to, co neuhlídal Fincher u svých Mužů, kteří nenávidí ženy si Kormákur ani zdaleka nedovolil a potvrzuje se tak známé pravidlo, že debutant pečlivostí často předčí zkušeného řemeslníka. Jsem vážně zvědav na druhý film.

Kontraband však nemá jen propracovanou akci, ale má skvěle namíchaný koktejl mladých herců a jejich ansámbl po herecké stránce stří do kapsy všech pět dílů Rychle a zběsile dohromady. Největším překvapením je Giovanni Ribisi, jehož postava odporného grázla je daleko vzdálena jeho dřívějším charakterům chcípáků, dlužníků a obecně nepříliš chytrých jedinců. Jeho Briggs je zvrhlý zakomplexovaný primitiv, kterých jsem v životě potkal už celou řadu a budete ho opravdu nenávidět.

Obecně však platí, že každý z herců dostane scénu, ve které může vyniknout, což se dá jistě připočíst na vrub Kormákurově herecké profesi. Moje nejoblíbenější postava z filmu je ovšem podvodný kapitán J.K.Simmons (Lítám v tom, Po přečtení spalte), který své comicsové herectví uhrává k dokonalosti a ve finále snímku spolehlivě rozesměje celé kino, přestože je to také pěkný parchant.

Kontraband nemá žádný úvod, začíná uprostřed svižné akce a nezpomalí své tempo až do závěrečné scény. Takhle se měla natočit Loupež po italsku. Film se mi opravdu velmi líbil, po technické stránce se mu nedá vytknout vůbec nic a na sobotní večer s drahou polovičkou nebo před pivo s kamarády tady už hodně dlouho nic tak povedeného v akčním žánru nebylo. Vzhledem k tomu, že se jedná o překvapivý komerční trhák nelze vyloučit, že se s touto partou ještě někdy sejdeme, ale silně bych doporučoval, aby to nebyla dvojka, ale nový příběh.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist