Nebezpečná metoda (2011)

Novinka Davida Cronenberga má první trailer

Velká Británie/Německo/Kanada/Švýcarsko 2011, režie: David Cronenberg, scénář: Christopher Hampton podle vlastní divadelní hry vzniklé podle románu Johna Kerra, kamera: Peter Suschitzky, hudba: Howard Shore, střih: Ronald Sanders, hrají: Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Keira Knightley, Vincent Cassel, Sarah Gedon

99 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

nominace na Zlatého lva na MFF v Benátkách, Cena kritiků USA pro nejlepšího herce Michael Fassbender (také za filmy Jana Eyrová a Shame)

Milý Davide Cronenbergu, víte velmi dobře, že u nás na Realfilmu Vás považujeme za našeho mentora. Napsali jsme o Vás rozsáhlý profil a zhlédli řadu dokumentů, kde účinkujete.

Vždy jste si vybíral složitější cestu, ale na výsledku bylo znát, že je Vaše vlastní – autorská. Pro mnohé jste podivín, nechal jste se slyšet, že jste dokonce ztělesněním absolutního zla, ale my víme, že je to vše jen taková hra. Nahlížíte pod povrch věcí a zajímáte se o drobné nuance lidské psychiky. Vždy jste dbal na věrohodnost, ale nikoliv věrohodnost naší životní reality, ale reality obecné neomezené časem, prostorem s maximálním využitím celého lidského potenciálu, zvláště pak lidských představ, snů a ambicí. I když jste byl vždy samorost a suverén, nikdy jste neměl problém vyslechnout cizí názor a pokud byl dobrý, pak ho i přijmout.

Když jsme se dozvěděli, že máte v plánu točit Nebezpečnou metodu, začali jsme si měnit emaily a chatovali jsme napříč republikou skrz facebook a textovky. Já osobně jsem se obával, aby to nevedlo k (ne)osobním výpovědím, jako to postihlo podobně inspirované filmy Přežít svůj život Jana Švankmajera nebo Antikrist Larse von Triera, které se nakonec oba zvrhly ve prospěch formy nad obsahem. Víme, že k tomu máte také tendenci, ale tentokrát jste vstoupil do stejné řeky, ale přitom úplně jinak.

Je dost možné, že naší korespondenci dnes čtou i tisíce čtenářů Realfilmu, a proto bych jim rád představil děj Vašeho filmu, který jsem si vypůjčil od distributora filmu Bontonfilm, jenž po dlouhé době stojí za otištění napříč nepříliš uspokojivým stavem současných PR filmových zpráv.

Curych, 1904. Psychiatr Carl Jung (Michael Fassbender) žije se svou těhotnou ženou Emmou (Sarah Gadon) v nemocnici Burgholzl a na prahu třicítky stojí na počátku hvězdné kariéry. Inspirovaný prací Sigmunda Freuda (Viggo Mortensen) chce na mladé pacientce, u níž byla diagnostikována hysterie, vyzkoušet experimenální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielrein (Keira Knightley) je úspěšná a Sabina v hovorech s Jungem přiznává, že v dětství byla ponižována a bita autoritativním otcem. Jung tak odhaluje rušivý sexuální element, který ovlivňuje její dysfunkci, což podpoří jeho teorii o propojení sexuality a emočních poruch.

O svých poznatcích Jung s nadšením píše Freudovi a na základě vzájemné korespondence o Sabinině případu mezi nimi postupně vzniká přátelství. Freud žádá Junga, aby léčil jeho přítele, psychiatra Otta Grosse (Vincent Cassel), kterého popisuje jako zcela nemorálního, navíc drogově závislého člověka. Jung je ale fascinován Grossovým vzdorem a logickými argumenty, jimiž odmítá monogamii, a ovlivněn jeho názory odloží vlastní morální zásady a oddá se milostnému vztahu se Sabinou, který může mít pro oba fatální následky.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist