Žaloba (1998)

A Civil Action, USA 1998, režie a scénář podle knihy Johnathana Harra: Steven Zaillian, kamera: Conrad L. Hall, hudba: Danny Elfmann, střih: Wayne Wahrman, hrají: John Travolta, Robert Duvall, Stephen Fry, James Gandolfini, Tony Shalhoub, Dan Hedaya, William H. Macy, John Lithgow

115 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

Nominace na Oskara – nejlepší kamera, herec ve vedlejší roli (Robert Duvall), nominace cechu amerických scenáristů za nejlepší scénář a řada dalších cen a nominací

Děj

Jan Schlichtman (John Travolta) je bezohledný právník, který jezdí v černém porsche a na své klienty si už dávno udělal vlastní třídící systém, tak aby vždy vydělal co nejvíc. Shodou náhod se však rozhodne vzít případ malého města, kde lidé onemocněli leukémií, pravděpodobně kvůli působení místní koželužny. Když Schlichtmann zjistí, že koželužnu vlastní obrovský koncern rozhodne se případ vzít. Mohl by z něj totiž vytřískat skutečně hodně.

Filmy o polepšených právnících nebo sportovních managerech Američany dojímají k slzám. Film Žaloba však patří do úplně jiné ligy. Jednak tím, že je založen na reálném případu a také faktem, že tvůrcem filmu je scenárista Schindlerova seznamu. Pokud si připočtete jednoho z nejlepších kameramanů všech dob Conrada Halla, který si za Žalobu odnesl další nominaci a Johna Travoltu (Horečka sobotní noci, Carrie, Pulp Fiction) v nejlepší formě, dočkáte se jednoho z nejzajímavějších filmů 90. let minulého století.

,,Advokát, který prožívá bolest svého klienta, mu prospěje asi jako doktor, kterého děsí pohled na krev.“ Nejprve si řekněme tarify. Poškozený v produktivním věku je lepší než mladý, na mužích se vydělá víc než na ženách, běloch je oproti černochovi tutovka a případ ve kterém se hraje o dítě je dopředu ztráta času a peněz. Schlichtman je amorální hovado. Je cynik, zajímají ho jenom peníze a služba veřejnosti je pro něj stejně přitažlivá asi jako spalničky.

Jenomže každý vítěz jednou prohraje, a to je případ Schlichtmana. Po pokutě za rychlou jízdu a pořádné veřejné ostudě přijme případ, který by dříve okamžitě smetl ze stolu. V ten moment se začíná odehrávat strhující drama o morálce a hazardu. Schlichtman se sice stane bojovníkem proti bezpráví, ale otázkou filmu je, co ho k tomu vlastně vede? Právě proto je mi tento hrdina tak sympatický a věřte tomu, že závěrečná katarze v soudní síni patří mezi nejsilnější okamžiky kariéry Johna Travolty a divil bych se, kdyby Vás neoslovila. Film je každopádně jeho hereckým koncertem.

Travolta má protivníka těžkého kalibru. Objevuje se sice až v pokročilejší stopáži, ale o to je osudovější. Právníka Jeroma Fachera ztvárnil brilantní Robert Duvall (Televizní společnost – Network, Volný pád, Cesta, Bullitův případ, Děkujeme, že kouříte, Srdce temnoty: Filmařova apokalypsa, průvodce o trilogii Kmotr) a byla to geniální volba. Právě Duvall totiž morální otázku položenou autorem filmu náležitě akcentuje a film posouvá do úplně jiné roviny.

Žaloba je nadprůměrně odvedeným profesionálním řemeslem a mírná nevyrovnanost tempa jde na vrub režiséra, který dosud neměl příliš zkušeností. Přesto má film své osobité kouzlo, které ho citelně vyčleňují z kategorie ambiciózních nepodarků.

Film měl rozpočet 60 milionů dolarů a zaplatil se až díky uvedení v televizi a na nosičích.

Žaloba není primárně film o ekologii, ani o koželužně v industriální krajině, je to žaloba prohnilého systému, který je všude stejný a o skutečných hodnotách, na které většina z nás zapomíná, když kráčí za svými cíly.

Nejčastější známkou uživatelů databáze imdb.com je číslo 7. Nejlépe snímek hodnotí diváci v kategorii 45+, ale má prakticky stejná čísla ve všech demografických skupinách, byť film hodnotí podstatně častěji muži.

Realfilm snímek doporučuje ke zhlédnutí.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist