Rosemary má děťátko (1968)

Nejmocnější producenti III: Robert Evans

USA 1968, Rosemary´s Baby, režie a scénář podle novely Iry Levina: Roman Polanski, hudba: Krzystof Komeda, střih: Sam O´Steen, Bob Wyman, kamera: William Fraker, hrají: Mia Farrow, John Cassavates, Ruth Gordon, Sidney Blackmer, Maurice Evans

136 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

Oskar – nejlepší herečka ve vedlejší roli (Ruth Gordon), nominace na Oskara – Nejlepší adaptovaný scénář, nominace BAFTA – nejlepší herečka v hlavní roli (Mia Farrow)

Mladou ženu Rosemary (Mia Farrow) nervově trýzní tajemní sousedé. Začíná mít utkvělou představu, že jí oplodnil ďábel a přivede na svět zdánlivě mrtvé dítě. Vše naznačuje, že Rosemary sužuje vážná psychická porucha, trpí halucinacemi a v jejím okolí se děje jedna vážná nehoda za druhou.

Legendární producent Robert Evans natočil film Rosemary má děťátko jako svůj první samostatný film z pozice šéfa výroby Paramountu. Film produkovala společnost Williama Castlea, která se specializovala na násilné horrorové snímky, ale Evans ze své pozice dovolil mladému režisérovi Polanskimu natočit ryze autorský art film s horrorovými prvky a ochránil Polanského před gore úchylnostmi horrorového krále Castlea, což je poněkud dvojsečná zbraň. Zatímco pravověrní horroroví fanoušci mají Rosemary za slabý odvar Vymítače ďábla, pak pro milovníky klasické filmařiny je Rosemary vizuálně strhujícím nedostižným vzorem.

Takový Michael Hafstrom by mohl vyprávět, protože jeho filmy Pokoj 1408 a zejména Obřad pracují s odkazem na tento nesmírně zajímavý děsivý film.

Jako správný horrorový fanoušek jsem četl i předlohu a musím uznat, že Polanski je velmi věrný adaptátor, byť trochu změnil celkové vyznění snímku podle svého naturelu, adaptoval látku nesmírně věrně. Levin se natáčení zúčastnil a byl prý nadšen tím, že se režisér držel i jeho popisu oblečení.

Film chtěl od počátku režírovat samotný William Castle, ale Evans mu to nedovolil s ohledem na jeho béčkovou kariéru. Castle byl okouzlující vysoký chlap, který všechny uchvátil svou energií a šarmem, takže pro něj jistě nebylo příliš složité přesvědčit ostatní, aby pro něj dělali zadarmo nebo za almužnu. Ve finále však pohádkově zbohatl hlavně on. Mimochodem Polanski by u Evanse debutoval v rámci Hollywoodu tak jako tak a ve hře byla možnost ještě režie Sjezdaře s Robertem Redfordem, kterého nakonec režíroval Michael Ritchie.

Objektivní potíží bylo to, že Polanski v životě nebyl v New Yorku a potřeboval zachytit genius loci, které je pro knihu velmi důležité. V tom mu pomohl zkušený autor výpravy Richard Sylbert, který v New Yorku bydlel 35 let a byl velkým fanouškem knihy.

Hlavní role se šťastně zhostila Mia Farrow, přestože jí prosadil Evans i přes vážné Polanskiho obavy, protože v knize je Rosemary popisována jako zdravá šťastná žena a Mia Farrow je spíš subtilní éterická bytost, o které kolují v branži dnes již legendární historky o jejích nervových úletech. Je ovšem samozřejmě pravda, že o jejím psychickém stavu se nejčastěji vyjadřoval její ex-manžel Woody Allen, takže to asi nebude úplně relevantní zdroj:-) Jisté je ovšem to, že v rámci role v tomto filmu skutečně snědla syrová játra a tato scéna patří mezi ty nejčastěji citované. Pro zajímavost v době natáčení filmu byla provdaná za Franka Sinatru, který jí v průběhu natáčení poslal přes kurýra rozvodové papíry k podpisu.

Rosemary má děťátko není ani tak satanistickým horrorem, jako existenciálním dramatem o zlu, které dříme v každém z nás a které občas necháme probudit svými vlastními ambicemi, jež se mnohdy neslučují s morálními pravidly. Hlavní hrdinové tohoto snímku mají spoustu kostlivců ve skříni a jejich neustálé předsudky, které se jim rodí v hlavách vzbuzují v divácích tu skutečnou atmosféru strachu. Zapomeňte tedy v tomto případě na děsivé lekačky a šokující scény, byť i zde se jich pár najde, ale podívejte se na tento film skrz svou vlastní duši. A není právě duše skutečné téma satanistických horrorů, ale vlastně i řady legend a pohádek?

Film za 2 miliony dolarů vydělal při prvním uvedení 33 milionů. A nejen to. Autor předlohy Ira Levin se nechal slyšet, že je to nejvěrnější převedení na plátno jeho knihy, a to i přestože film se v některých bodech s knihou míjí.

Film se stal hitem, Polanski se stal milionářem a jeho mladá žena očekávala dítě. Svět byl krásným místem a důkazem toho, že se sny plní. 9. srpna 1969 však došlo k děsivé krvavé tragédii. Přívrženci úchylného primitiva Charlese Mansona zavraždili Sharon Tate i s jejími přáteli v Polanského domě v Beverly Hills. Ten, stejně jako jeho pozvaný kamarád Robert Evans chyběl. Krvavá spoušť Polanského navždy změnila a zahájila jeho pouť temným údolím stínů. Jeho následujícím filmem byla Shakespearovská řezničina Macbeth. Policista, který dorazil na místo činu byl neschopný amatér a zničil důležité stopy, které vedly jednak k dlouhému pátrání po vrazích, kteří pokračovali ve svém běsnění. Polanski se pochopitelně o chybách policie dozvěděl a nemlčel. To se mu ovšem krutě vymstí. My ale nejsme magazín pro kriminalisty, ale pro filmaře.

Rosemary má děťátko je dnes považováno širokou veřejností za klasický film a Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist